رسانه مسئولیت اجتماعی:-مسعود منشدی– مسوولیت اجتماعی شرکتی ( CSR) مفهومی است که در سال های اخیر درمیان کسب و کارهای ایرانی رواج زیادی داشته است. چنانچه هرساله شرکتهای بیشتری سعی میکنند با تدوین برنامهها و اقدامات مسئولیت اجتماعی، تعهد خود نسبت به جامعه یا محیطزیست را نشان دهند .
امروزه مسئولیت اجتماعی با همه جنبههای فعالیت یک شرکت، شامل چشم اندازه، ماموریت و بیانیه عجین شده است .
استاندارد ایزو ۲۶۰۰۰یکی از ابزارهای شناخت و تحلیل مسائل مسئولیت اجتماعی است. براساس این استاندارد به طور کلی میتوان مسائل مرتبط با مسئولیت اجتماعی را در هفت عنوان و اصل احصا کرد .
اصول مسئولیت اجتماعی شرکت
طبق ایزو ۲۶۰۰۰، مسئولیت اجتماعی سازمان هفت اصل مهم را مورد تاکید قرار میدهد که عبارتاند از:
پاسخگویی: یعنی اینکه یک سازمان باید پاسخگوی تاثیراتش بر جامعه، اقتصاد و محیطزیست باشد.
شفافیت: بدین معنا که یک سازمان باید واضح و دقیق سیاستها، تصمیمها و فعالیتهایش را بیان کند و تاثیرات قطعی و احتمالی آنها را نیز افشا کند.
رفتار اخلاقی: یعنی رفتار یک سازمان باید بر اساس اصول اخلاقی، صداقت، برابری و درستی باشد (نشاندهنده توجه سازمان به مردم، موجودات زنده و محیطزیست و تاثیراتش).
احترام به منافع ذینفعان: اشاره به این موضوع دارد که یک سازمان باید منافع و حقوق ذینفعانش را محترم بشمارد و نسبت به آنها آگاهی داشته باشد.
احترام به حاکمیت قانون: یعنی یک سازمان باید حاکمیت قانون را بپذیرد و مطابق با الزامات قانونی عمل کند.
احترام به هنجارهای رفتاری بینالمللی: بدین معناست که یک سازمان باید به هنجارهای رفتاری بینالمللی، همچنان که به اصل حاکمیت قانون وفادار است، احترام بگذارد (مانند حفاظت محیط طبق میثاقهای بینالمللی هنگام نارسایی قانون یا عدم اجرای قانون).
احترام به حقوق انسانی: یعنی یک سازمان باید به حقوق بشر احترام بگذارد و هر دو جنبه اهمیت و جهانی بودن آن را به رسمیت بشناسد.
نتایج پیاده سازی CSR در سازمان و شرکت :
۱)خلق فرصتهای جدید برای کسب و کار
۲)کاهش هزینهها
۳)افزایش بهرهوری
۴)برندسازی و افزایش اعتبار و شهرت شرکت
۵)ایجاد ارتباط بهتر شرکت با مراکز تصمیمگیری دولتی
۶)پاسخ به نگرانیهای اجتماعی و زیست محیطی مشتریان و مصرف کنندگان
۷) کاهش فشار ناشی از انتظار ذی نفعان .