مسئولیت اجتماعی گروهی از تعهدات است که فرد و یا سازمان در عملکرد خود مجبور به عمل در جهت آن تعهدات و حمایت ها و بالا بردن آن می باشد.
استاندارد و مسئولیت اجتماعی
به گزارش رسانه مسئولیت اجتماعی، مسئولیت اجتماعی گروهی از تعهدات است که فرد و یا سازمان در عملکرد خود مجبور به عمل در جهت آن تعهدات و حمایت ها و بالا بردن آن می باشد.
یک فرد و یا سازمان مسئولیت پذیر، حتی پا را فراتر گذاشته و خود را به عنوان یک شهروند در جامعه دانسته و در جستجوی موقعیت هایی است تا در جهت جامعه عمل نماید.
برای دستیابی به مسئولیت اجتماعی، فرد و یا سازمان باید تنها در چارچوب قانون عمل کند نه بیشتر و این قانون در واقع همان استاندارد است.عمل بر اساس استانداردهای مسئولیت پذیر،پیروی از استانداردهای پایه اخلاقی و قانونی در رفتار است.
استاندارد مسئولیت اجتماعی، یک چارچوب مفهومی و رهنمودهای وسیعی را به منظور توصیف و اجرایی نمودن مسئولیت اجتماعی افراد فراهم می نماید.
این مفاهیم و رهنمودها، در یک سطح عمومی نوشته شده اند،بنابراین باید متخصصین در حالت های منحصر به فرد، براساس نیازهای محلی اقشار مختلف و نیز نیازهای آموزشی،فرهنگی و توسعه که موردنیاز آحاد ملت می باشد، بیانیه ها را فراهم کنند.
سیستم نوین سازمان جهانی استاندارد(ISO )،سیستم نوین مدیریتی است که خود تلفیقی از مدیریت منابع انسانی و استانداردهای سیستم مدیریت است و سیستم مدیریتی مسئولیت اجتماعی نامیده می شود.در این سیستم،توجه به تمامی افراد ذینفع(Stakeholders) معطوف شده است و مشتری مفهومی گسترده تر دارد.
مفهوم استاندارد و مسئولیت اجتماعی
مفهوم استاندارد و مسئولیت اجتماعی رامی توان از سه دیدگاه در نظر گرفت:
الف)فردی که بطور مثبت در جامعه آموزشی و در جامعه ای که دارای سواد اطلاعاتی است شرکت می کند باید اهمیت اطلاعات را برای یک جامعه آزاد تشخیص دهد.فردی که مسئولیت اجتماعی دارد با رعایت مفاهیم اطلاعاتی و به طور اساسی برای پایه ریزی دمکراسی(آزادی)باید به اطلاعات دسترسی پیدا نماید.این فرد اطلاعات بیرونی را از یک نقطه نظر مختلف،شرایط علمی و دیدگاه فرهنگی در یک کوشش به منظور رسیدن به درک رسمی و با دلیل منتج شده کسب می نماید و پی می برد که دسترسی منصفانه به اطلاعات از یک شاخه در اطلاعات در همه قالبها یک پایه درست در آزادی است.
شاخص های استاندارد مطرح شده از نقطه نظر دیدگاه الف:
۱-جستجوی اطلاعات از منابع گوناگون،مفاهیم،نظام ها و فرهنگ ها
۲-رعایت اصول دسترسی منصفانه به اطلاعات
ب)فردی که به طور مثبت در جامعه آموزشی و در جامعه ای که سواد اطلاعاتی دارد شرکت می نماید وبه رفتار اخلاقی و در رعایت فناوری اطلاعات و اطلاعات پایبند است.فردی که مسئولیت اجتماعی دارد در رعایت اصول اطلاعاتی انعکاس استانداردهای اخلاقی سطح بالا را برای دسترسی،ارزیابی و استفاده از اطلاعات بکار می برد و به آن عمل می نماید.این فرد اهمیت دسترسی منصفانه به اطلاعات را در جامعه آزاد و احترام به اصول آزادی هوشمندانه و صداقت در میراث عقلانی تشخیص می دهد.این اصول را در عرض شاخه ای از قالب های اطلاعاتی- چاپی ،غیر چاپی و الکترونیکی به کار می برد.
شاخص های استاندارد مطرح شده از نقطه نظر دیدگاه ب:
۱-رعایت اصول آزادی هوشمندانه
۲-رعایت صداقت در میراث عقلانی
۳-استفاده از مسئولیت فناوری اطلاعات
ج)فردی که بطور مثبت در جامعه آموزشی و در جامعه ای که سواد اطلاعاتی دارد بطور موثر در گروه ها شرکت می نماید و به دنبال اطلاعات تولید شده می باشد و به آن پایبند است.
فردی که مسئولیت اجتماعی دارد در رعایت کارهای اطلاعاتی و هم در تنوع فناوریها، ارزیابی و استفاده از اطلاعات پایبند می باشد.این فرد جستجوگر است و در ایده ها و اطلاعاتی که در عرصه شاخه ای از منابع و دیدگاه ها و دانش و بینش ها سهیم می باشد ، یاری دهنده تنوع فرهنگی و نظام هاست و با افراد گوناگون برای مشخص کردن مشکلات اطلاعاتی و برای جستجوی راه حل ها و برای ارتباط با این راه حل های دقیق و خلاق همکاری می نماید.
شاخص های استاندارد مطرح شده از نقطه نظر دیدگاه ج:
۱-سهیم شدن در دانش و اطلاعات با دیگران
۲-احترام به عقاید دیگران و زمینه ها و دانش شرکایشان
۳-همکاری با دیگران،هم با اشخاص،هم با فناوران،به منظور تشخیص مشکلات اطلاعاتی و به منظور جستجوی راه حل ها
۴-همکاری با دیگران،هم با شخص، هم با فناوران،به منظور طراحی،توسعه و راه حل های اطلاعات تولید شده
مسئولیت اجتماعی امروزه نقش ارزشمندی در پایداری سازمان های اقتصادی دارد
امروزه مسئولیت اجتماعی نقش ارزنده ای در پایداری سازمان های اقتصادی دارد،بطوری که تمام متفکران علم مدیریت را به خود معطوف داشته است.
سی اس آر (مسئولیت اجتماعی) (CSR) (Corporate Social Responsibility) طریقی است که سازمان ها می توانند با رویکردهای اقتصادی،اجتماعی و زیست محیطی با ارزش ها و فرهنگ،استراتژی های ساختار تصمیم گیر و شیوه های عملیاتی خود را به شکل شفاف و قابل حسابرسی یکپارچه کنند. توسعه مسئولیت اجتماعی می تواند در حقوق افراد، مسائل زیست محیطی و حفظ مسئولیت جهانی تأثیر مهمی داشته باشد.
کشورهایی که با مسئولیت اجتماعی موافقند و بر اساس استانداردهای مربوطه عمل می کنند،منافع فردی کسب و کار را محافظت می کنند،از تعارض و مقابله کسب و کار با دولت جلوگیری می کنند و همواره زمینه جذب متخصصان را تسهیل می سازند.دولت ها در ایجاد مسئولیت اجتماعی و عمل به آن ،براساس استانداردها،نقش برنامه ریزی دارند و قوانین باید طوری باشند که افراد و/یا سازمانها به این سمت گرایش پیدا کنند.با توجه به اینکه مسئولیت اجتماعی در مقابل با فعالیت دولت و بخش خصوصی در کشورها می تواند شکل بگیرد،باید چیزی فراتر از استاندارد و الزامات قانونی برای انجام این مهم در کشورها مهیا باشد.
این الزامات و استانداردها در کشورهای توسعه یافته از پایین شکل گرفته به گونه ای بخش خصوصی با فعالیت خود این مسئولیت را در واحدهای خود ایجاد کردند و دولتها و سازمانهای بین المللی از این موضوع حمایت کرده اند.
استاندارد بین المللی مسئولیت اجتماعی
در آوریل سال ۲۰۰۳شورای سازمان ISO از کمیته سیاستگذاری این سازمان برای مصرف کنندگان(Copolco)درخواست کرد تا در زمینه تدوین استاندارد بین المللی مسئولیت اجتماعی SR امکان سنجی نماید و از آن بعنوان “مسئولیت اجتماعی یکپارچه” نام برد.
این کمیته در ماه می سال ۲۰۰۱ کار را آغاز کرد و در ژوئن ۲۰۰۲ به این نتیجه رسید که سازمان ISO بهترین سازمان از دیدگاه مصرف کننده است که موفقیت هدایت و پیشبرد موضوع مسئولیت اجتماعی را دارد.سپس پیشنهاد تشکیل یک گروه کاری متشکل از گروههای ذینفع و ذیربط توسطCopolco به شورای سازمان ISO ارسال شد تا موضوع در دستور کار این سازمان قرار گیرد.
در آغاز سال ۲۰۰۳ سازمان ISO یک گروه مشاورین استراتژیک(SAG)را در مورد مسئولیت اجتماعی تشکیل داد.این گروه شامل نمایندگانی از سراسر جهان بوده و طیف وسیعی از گروههای ذینفع و ذیربط را در بر می گرفت،از جمله دولت ها،سازمانها،کارگران،مصرف کنندگان،سازمانهای غیردولتی(NGO)،صنعت و بازرگانی.
پس از ۱۸ ماه تلاش مستمر،این گروه گزارش جامعی ارائه نمود که شامل بررسی اقدامات و ابتکارات کشورهای مختلف در زمینه مسئولیت اجتماعی و نقش سازمان ISO در این زمینه بود.گروه مشاورین استراتژیک به این نتیجه رسید که سازمان ISO خود می بایست کار تدوین استاندارد مسئولیت اجتماعی را با توجه به پیشنهاد دریافتی برعهده بگیرد.
به همین منظور کنفرانس بین المللی مسئولیت اجتماعی توسط سازمان ISO و با میزبانی موسسه استاندارد سوئد(SIS)در تاریخ ۲۱-۲۲ ژوئن ۲۰۰۴ در استهکلم برگزار شد.هدف از برگزاری این کنفرانس جلب حمایت کشورها برای مشارکت در تدوین استاندارد بین المللی مسئولیت اجتماعی بود.
هدف و دامنه کاربرد استاندارد
کمک به سازمانها در جهت ایفای نقش مسئولیت اجتماعی آنها و تأمین راهنماهایی عملی در جهت:
-اجرایی نمودن مسئولیت اجتماعی
-شناسایی و درگیر نمودن گروههای ذینفع
-افزایش اعتبار گزارشات مربوط به SR
-تأکید بر نتایج عملکرد و ارتقاء
-افزایش رضایت و اطمینان مشتری
-ارتقاء واژه شناسی رایج در SR
-همراه شدن با سایر مدارک و استانداردهای بین المللی.
استاندارد جهانی برای مسئولیت پذیری اجتماعی ISO 26000 Social Responsibility
مسئولیت یک سازمان از تاثیرات تصمیمات و فعالیت های خود بر جامعه و محیط از طریق رفتاری شفاف و اخلاقی ، سازمان های واقع در هر نقطه دنیا و سهامداران وذینفعان آنها، آگاهی مناسبی نسبت به مزایای رفتارهای اجتماعی پیدا کرده اند. هدف مسئولیت اجتماعی کمک به توسعه ی پایدار می باشد. ایزو26000 ، راهکاری را در زمینه اصول اساسی مسئولیت اجتماعی ، مسائل و موضوعات مرتبط با مسئولیت اجتماعی و روش های ادغام و تلفیق و تبدیل رفتار مسئولیت اجتماعی به راهکارها ، سیستم ها، اقدامات و فرآیند های سازمانی ارائه می نماید.
ایزو 26000 توسط کمیته مسئولیت اجتماعی ISO/TMB ایجاد شده است. این استاندارد با مشارکت کارشناسانی از بیش از 90 کشور و 40 سازمان بین المللی و منطقه ای درگیر در جنبه های مختلف مسئولیت اجتماعی ، ایجاد شده است.
* ترغیب به تصمیم گیری آگاهانه تر بر اساس شناخت بهتر از انتظارات و توقعات جامعه، فرضهای مرتبط با مسئولیت اجتماعی ( نظیر مدیریت بهتر خطرات و تهدید قانونی) و تهدیدها و خطرات مرتبط با عدم مسئلیت اجتماعی
* بهبود اقدامات مدیریت بحران (تهدید) سازمان
* افزایش شهرت سازمان و افزایش اعتماد عمومی
* افزایش رقابت سازمان با رقبای خود که شامل دسترسی به وضعیت مالی و شریک ممتاز می باشد
* بهبود و ارتقای رابطه سازمان با سهامداران خود و ظرفیت آن برای ابتکار و نوآوری ، از طریق ارائه دیدگاه ها و نگرش های جدید و تماس با طیف متنوعی از سهامداران
* افزایش وفاداری ، صداقت و روحیه کارمندان ، ارتقای ایمنی و سلامت کارگران زن و مرد و تاثیر مثبت بر توانایی استخدام ، ترغیب و ایفای کارمندان
* صرفه جویی حاصل از بهره وری و راندمان منبع، کاهش مصرف انرژی و آب ، کاهش ضایعات ، بازیافت محصولات فرعی با ارزش و در دسترس روز افزون به مواد خام
* افزایش اطمینان پذیری و عدالت در معاملات از طریق امور سیاسی مسئولانه ، رقابت منصفانه ، و فقدان (عدم) فساد و رشوه خواری
*جلوگیری یا کاهش تعارضات احتمالی با مشتریان در زمینه محصولات یا خدمات
* کمک به دوام بلند مدت سازمان از طریق افزایش تداوم منابع طبیعی و خدمات محیطی
* کمک به تولید کالای عمومی و تحکیم جامعه و نهادهای مشتری
اینفوگرافیک 10 گام تدوین مسئولیت اجتماعی شرکت ها:
زمینه تدوین استاندارد بین المللی مسئولیت اجتماعی SR ازکنگره جهانی محیط زیست آغاز می شود که در سال 1992 در ریودوژانیرو برگزار شد. در این کنگره ارتباط بین مسئولیت اجتماعی و پایداری سازمان ها مطرح گردید، سپس این موضوع در کنگره جهانی توسعه پایدار که در سال 2002 در آفریقای جنوبی برگزار شد نیز مورد بحث قرارگرفت.
کمیته سیاستگذاری سازمان ISO برای مصرف کننده(COPOLCO)
در آوریل سال 2001 شورای سازمان ISO از کمیته سیاستگذاری این سازمان برای مصرف کنندگان (COPOLCO) درخواست کرد تا درزمینه تدوین استاندارد بین المللی مسئولیت اجتماعی SR امکان سنجی نماید و از ان بعنوان ” مسئولیت اجتماعی یکپارچه ” نام برد. این کمیته در ماه می سال 2001 کار را آغاز کرد و در ژوئن 2002به این نتیجه رسید که سازمان ISO بهترین سازمان از دیدگاه مصرف کننده است که موقعیت هدایت و پیشبرد موضوع مسئولیت اجتماعی را دارد. سپس پیشنهاد تشکیل یک گروه کاری متشکل از گروه های ذینفع و ذیربط توسط copolco به شورای سازمان ISO ارسال شد با موضوع در دستورکار این سازمان قرارگیرد.
تشکیل گروه مشاورین استراتژیک (SAG)
درآغاز سال 2003 سازمان ISO یک گروه مشاورین استراتژیک (SAG) را در مورد مسئولیت اجتماعی تشکیل داد. این گروه شامل نمایندگانی از سراسر جهان بوده و طیف وسیعی از گروه های ذینفع و ذیربط را در بر می گرفت، از جمله دولت ها، سازمان ها، کارگران، مصرف کنندگان، سازمان های غیر دولتی (NGO) ، صنعت و بازرگانی.
پس از 18ماه تلاش مستمر، این گروه گزارش جامعی ارایه نمود که شامل بررسی اقدامات و ابتکارات کشور های مختلف در زمینه مسئولیت اجتماعی و نقش سازمان ISO در این زمینه بود.
گروه مشاورین استراتژیک به این نتیجه رسید که سازمان ISO خود می بایست کار تدوین استاندارد مسئولیت اجتماعی را با توجه به پیشنهادات دریافتی برعهده بگیرد.
به همین منظور کنفرانس بین المللی مسئولیت اجتماعی توسط سازمان ISO و با میزبانی موسسه استاندارد سوئد(SIS) در تاریخ 21-22 ژوئن 2004 در استکهلم برگزار شد. هدف از برگزاری این کنفرانس جلب حمایت کشورها برای مشارکت در تدوین استاندارد بین المللی مسئولیت اجتماعی بود. در این کنفرانس 355 نفر از 64 کشور حضور داشتند که نمایندگی گروه های ذینفع اصلی را به عهده داشتند و موضوعات مطرح شده دقیقا در جهت اهداف گروه مشاورین استراتژیک (SAG) بود.
هیئت مدیره فنی TMM سازمان ISO
با ارایه گزارش کنفرانس و دریافت توصیه ها و پیشنهادات و بازخورد کنفرانس ، هیئت مدیره فنی سازمان ISO پیشنهاد تشکیل یک گروه کاری برای تهیه پیش نویس اولیه استاندارد بی المللی SR را داد و هدایت ان را نیز خود بعهده گرفت، ریاست این گروه کاری نیز مشترکا به عهده موسسات استاندارد دو کشور برزیل (ABNT) و سوئد (SIS) واگذار شد که همانا حمایت از سیاست Twining می باشد.
همکاری یک کشور توسعه یافته و یک کشور در حال توسعه را در سازمان ISO اصطلاحا (Twining) می نامند و هدف از ان مشارکت دادن هرچه بیشتر کشورهای درحال توسعه در فعالیت های سازمان ISO می باشد که در حال حاضر از کل اعضای سازمان 110 عضو از کشورهای درحال توسعه هستند در ژانویه سال 2005 تعداد 37 کشور عضو ایزو در مورد موضوع کاری جدید ( مسئولیت اجتماعی) رای مثبت دادند و 32 کشور نیز برای مشارکت فعال در این امر اعلام آمادگی نموده و کارشناس معرفی کردند.
استانداردهای ایزو همچنین مصرف کنندگان و مشتریان را حمایت و تامین کرده و بسیاری از جنبه های زندگی ما را ساده تر می سازند. ایزو فقط استانداردهای مورد نیاز برای بازار را تولید می کند.این کار توسط کارشناسانی از بخش های صنعتی، فنی و تجاری نیازمند استاندارد، صورت می گیرد که متعاقبا از انها استفاده می نمایند. این کارشناسان با گروه های دیگری که از اطلاعات و دانش مربوطه برخوردارند، نظیر نمایندگان سازمان های دولتی، سازمان های حمایت از مصرف کنندگان، لابراتورهای دانشگاهی و آزمایشگاهی همکاری دارند.
استانداردهای ایزوی اعلام شده تحت عنوان استانداردهای بین المللی، وفاق بین المللی در زمینه وضعیت صنعت در فناوری مورد نظرشان نشان می دهند.
بخش اول:
1- مسئولیت اجتماعی و ایزو 26000:
سازمان های واقع در هر نقطه دنیا و سهامداران و ذینفعان انها، آکاهی وشناخت فزاینده ای در مورد نیاز به- و مزایای- رفتار مسئول از لحاظ اجتماعی،پیدا کرده اند. هدف مسئولیت اجتماعی، کمک به توسعه پایدار می باشد. ایزو26000، راهکاری را در زمینه اصول اساسی مسئولیت اجتماعی، مسایل و موضوعات اصلی مرتبط با مسئولیت اجتماعی و روش های ادغام و تلفیق و تبدیل رفتار مسئولیت اجتماعی به راهکارها، سیستم ها، اقدامات و فرایندهای سازمانی فعلی را ارایه می نماید. ایزو26000برای کمک به سازمان ها در جهت پیاده سازی توسعه پایدار، طراحی شده است.
2- مفید ومناسب بودن ایزو 26000را چه کسی تشخیص می دهد؟
ایزو 26000، با همه انواع سازمان ها در بخش های خصوصی، دولتی و غیر انتفاعی، اعم از بزرگ و کوچک و اعم از اینکه کشورهای پیشرفته یا در حال توسعه فعالیت می کنند، همخوانی داشته و متناسب با همه انها طراحی شده است. شناسایی و تشخیص انجه که برای اداره سازمان، مهم و مناسب است (از طریق مسایل و ملاحظات خود سازمان و گفت و گو با سهامداران) از جمله مسئولیت های هر سازمان محسوب می گردد.ایزو 26000 برای کسانی که مسئولیت اجتماعی را بررسی می کنند و نیز افرادی که تجربه کار با ان را دارند، کارایی بیشتری دارد. نوآموزان و مبتدیان ممکن است ان را برای خواندن، مناسب تشخیص دهند و از ابتدا تا انتها از ان به عنوان اولین گام در مسئولیت اجتماعی، بهره بگیرند، در حالی که مشتری(مصرف کننده)باتجربه ممکن است از ان برای اصلاح و ارتقای اقدامات و ادغام و تلفیق بیشتر مسئولیت اجتماعی در سازمان استفاده نماید.
3- ایا ایزو 26000 معتبر است؟
ایزو 26000 یک استاندارد سیستم مدیریت نمی باشد و برای اهداف و مقاصد تایید(گواهی)یا تنظیمی یا قراردادی، طراحی نشده است. اعطای هرگونه تایید به ایزو 26000 ، ارایه تصویر نادرست و غلطی از هدف و قصد استاندارد بین المللی می باشد.
4-ایزو26000 توسط چه کسانی ابداع گردید؟
ایزو 26000 توسط گروه کاری مسئولیت اجتماعی ISO/TMB تولید شد. این کار با استفاده از روش چند سهامداری مشتمل بر کارشناسانی از بیش از 90 کشور و 40 سازمان بین المللی و منطقه ای دخیل در جنبه های مختلف مسئولیت اجتماعی،صورت گرفته است. این کارشناسان، شش جنبه مختلف از مسئولیت اجتماعی را مطرح می کنند:
مشتریان (مصرف کنندگان)- دولت- صنعت- کار- سازمان های غیر دولتیNGO`S ) ) خدمات- پشتیبانی و تحقیقات.
مضاقا اینکه، قانون ویژه ای برای تعادل میان کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه و نیز تعادل و توازن بین گروه های برنامه ریزی، وضع گردید.
بخش دوم:
1-ایزو 26000 چه جیزهایی را شامل می شود؟
ایزو 26000 شامل 7 بند(ماده) اصلی است. موارد زیر خلاصه ای از هریک از این مواد (بندها) می باشند:
1- حیطه:
این بند، محتوا و حیطه این استاندارد بین المللی را بیان می کند و محدودیت ها و استثنا های ویژه ای را مشخص می کند.
2- عبارات،تعاریف و عبارات مخفف:
این بند،عبارات اصلی که در شناخت و درک مسئولیت اجتماعی و استفاده از این استاندارد بین المللی حایز اهمیت هستند،مشخص و ارایه می نماید.
3- درک و شناخت مسئولیت اجتماعی:
این بند،عوامل و شرایط مهمی که در توسعه مسئولیت اجتماعی تاثیر داشته و ماهیت و عملکرد ان را تحت تاثیر قرار می دهند را بیان می کند.این بند همچنین مسئولیت اجتماعی، اینکه به چه معناست و طرز استفاده از آن را بیان می کند.این بند شامل راهکار به سازمان های کوچک و متوسط در استفاده از این استاندارد بین المللی می باشد.
4- اصول مسئولیت اجتماعی:
این بند اصول کلی مسئولیت اجتماعی را بیان کرده و توضیح می دهد.
5- شناخت مسئولیت اجتماعی و جذب تعهد سهامداران:
این بند دو روال مسئولیت اجتماعی رابررسی می کند. برداشت سازمان از مسئولیت اجتماعی خود و شناسایی و جلب توجه سهامداران. این بند راهکاری را در رابطه میان سازمان، سهامداران و جامعه مطرح می کند که موضوعات و مسایل اصلی مسئولیت اجتماعی و حوزه نفوذ یک سازمان را مشخص می کند.
6- ارایه راهکاری در زمینه مسئولیت اجتماعی:
این بند، مسایل و موضوعات اصلی و مرتبط با مسئولیت اجتماعی را توضیح می دهد. برای هر موضوع اصلی، اطلاعات مربوط به حوزه قلمروی آن، رابطه آن با مسئولیت اجتماعی، اصول و ملاحظات مربوطه انتظارات و امور مربوطه لحاظ می گردند.
7- راهکار مربوط به ادغام مسئولیت اجتماعی در کل یک سازمان:
این بند، راهکاری در مورد استفاده از مسئولیت اجتماعی در یک سازمان، اریئه می دهد. این بند در بردارنده راهکار مربوط به شناخت مسئولیت اجتماعی یک سازمان، ادغام مسئولیت اجتماعی در سرتاسر سازمان، ارتباط در زمینه مسئولیت اجتماعی، افزایش اعتبار یک سازمان در رابطه با مسئولیت اجتماعی، بررسی پیشرفت ها و ارتقای کارایی، عملکرد و ارزیابی نوآوری ها و ابتکارات اختیاری در زمینه مسئولیت اجتماعی می باشد.
2- مسئولیت اجتماعی چیست؟
ایزو 26000 مسئولیت اجتماعی را به شرح زیر بیان می کند:
مسئولیت یک سازمان برای اثر بخشی تصمیمات و فعالیت های خود بر جامعه و محیط، از طریق رفتار شفاف و اخلاقی که شامل موارد زیر می باشد
مد نظر قرار دادن انتظارات و توقعات سهامداران، همخوانی و مطابقت با قانون اجرایی و هنجارهای رفتار بین المللی و تعمیم آن در سراسر سازمان و به کار بستن در تمامی روابط آن.
هنگامی که در مورد مسئولیت اجتماعی صحبت میکنیم، به ارجحیت نفع جمعی به منافع شخصی و سازمانی اشاره داریم. این بدان معناست که چنانچه مشاغل بخواهند بر پایه اصول و قواعد مسئولیت پذیری اجتماعی پیش بروند، باید در کنار هدف خود، یعنی رساندن سود سهام سهامداران به حداکثر میزان ممکن، به منافع جامعه نیز توجه کنند.
اگر بخواهیم به دور از حاشیه به پرسش ” مسئولیتاجتماعی چیست؟ ” پاسخ دهیم، بهتر است به این جمله بسنده کنیم که: “مسئولیت پذیری اجتماعی مسیری برای سهامداران و سرمایه گذاران و به طور کلی تولید کنندگان ارزش افزوده، با هدف بهبود رفاه جامعه، وضعیت محیط زیست و موارد مشابه دیگر است.”
البته در این مقوله نیز مانند هر موضوع دیگری منتقدانی وجود دارند، که معتقدند، هدف اصلی تجارت کسب درآمد است و به همین علت، ذینفع بودن جامعه با آن تناقض دارد.
- مسئولیت اجتماعی بدان معنی است که مشاغل علاوه بر به حداکثر رساندن ارزش سهام سهامداران ، باید به شکلی عمل کنند که به نفع جامعه باشد.
- منتقدان ادعا میکنند که مسئولیت پذیری اجتماعی با ذات مشاغل در تضاد است.
- شرکتهایی که میخواهند در راستای مسئولیت پذیریاجتماعی گام بردارند، باید سیاستهایی را اتخاذ کنند که باعث رفاه جامعه و بهبود شرایط محیط زیستی شده و در عین حال تأثیرات منفی حداقلی بر روی وضعیت مالی شرکت داشته باشند.
- شرکتها میتوانند به طرق مختلفی، از جمله فراهم کردن شرایط انجام امور داوطلبانه، ایجاد تغییراتی به سود محیط زیست و شرکت در کارهای خیرخواهانه در زمینه مسئولیت پذیریاجتماعی گام بردارند.اینفوگرافیک ایفای مسئولیت اجتماعی بانک ها:
3-یک سازمان چگونه از مسئولیت اجتماعی خود تاثیر می پذیرد؟
درک و شناخت و واقعیت عملکرد و کارایی مسئولیت اجتماعی یک سازمان، سایر مسایل را می تواند تحت تاثیر قرار دهد:
* مزیت رقابت
* شهرت و اعتبارآن
* توانایی ان در جذب و حفظ کارگران یا اعضا، مشتریان، مصرف کنندگان یا کاربران
* حفظ روحیه، طرز تفکر، تعهد و بهره وری کارمندان
* نگرش سرمایه گذاران، اهدا کنندگان، اسپانسرها و جامعه مالی و
* رابطه آن با شرکت ها، دولت ها، رسانه ها،تولید کنندگان، همکاران، مشتریان و جامعه ای که در آن فعالیت می کند.
4-مزایا و مسئولیت اجتماعی برای یک سازمان:
مسئولیت اجتماعی، مزایای احتمالی بیشماری را برای یک سازمان در پی دارد. این مزایا و منافع عبارتند از:
* ترغیب به تصمیم گیری آگاهانه تر بر اساس شناخت بهتر از انتظارات و توقعات جامعه، فرصت های مرتبط با مسئولیت اجتماعی(نظیر مدیریت بهتر خطرات و تهدید قانونی) و تهدیدها و خطرات مرتبط با عدم مسئولیت اجتماعی.
* بهبود اقدامات مدیریت بحران (تهدید)سازمان.
* افزایش شهرت سازمان و افزایش اعتماد عمومی
* افزایش رقابت سازمان با رقبای خود که شامل دسترسی به وضعیت مالی و شریک ممتاز می باشد.
* بهبود و ارتقای رابطه سازمان با سهامداران خود و ظرفیت آن برای ابتکار و نوآوری، از طریق ارایه دیدگاه ها و نگرش های جدید و تماس با طیف متنوعی از سهامداران.
* افزایش وفاداری، صداقت و روحیه کارمندان، ارتقای ایمنی و سلامت کارگران زن و مرد و تاثیر مثبت بر توانایی استخدام، ترغیب و ابقای کارمندان.
* صرفه جویی حاصل از بهره وری و راندمان منبع، کاهش مصرف انرژی و آب، کاهش ضایعات، بازیافت محصولات فرعی با ارزش و در دسترس روز افزون به مواد خام.
* افزایش اطمینان پذیری و عدالت در معاملات از طریق امور سیاسی مسئولانه، رقابت منصفانه،و فقدان(عدم)فساد و رشوه خواری.
* جلوگیری یا کاهش تمارضات احتمالی با مشتریان در زمینه محصولات یا خدمات.
* کمک به دوام بلند مدت سازمان از طریق افزایش تداوم منابع طبیعی و خدمات محیطی و
* کمک به تولید کالای عمومی و تحکیم جامعه و نهادهای شهری.
اینفوگرافیک اقدامات مسئولیت اجتماعی وزارت نفت:
استاندارد مسئولیت اجتماعی و خیر همگانی از کجا آمد؟
با توجه به نیاز جامعه برای استاندارد سازی و تعیین الگوهای اصولی برای اجرای مسئولیت اجتماعی این نیاز ایجاد شد و موسسه استاندارد با همکاری وزارت دفاع این پروژه را شروع کردند و تصمیم بر آن شد که سندی بومی بر اساس اولویت های خود مبتنی بر استاندارد ایزو ۲۶۰۰۰ تدوین کند و پس از تصویب این استاندارد در کمیته فنی سازمان ملی استاندارد ایران، ارزیابی و رتبه بندی استاندارد بنگاه ها ، شرکت ها و نهادها در حوزه مسئولیت اجتماعی بر مبنای شاخصهای استاندارد انجام خواهد شد.
یکی از رویکردهای مهم سازمان ملی استاندارد توجه به استانداردهای حوزه اجتماعی برای ارتقای کیفیت و استانداردهای زندگی مردم در ابعاد مختلف است.
ارزیابی عملکرد بنگاهها و شرکتها و نهادهای در حوزه مسئولیت اجتماعی با شاخصهای استاندارد و بینالمللی مبتنی بر گزارشهای ارسالی شرکت ها و توسط یک کمیته علمی مجرب و با دانش انجام میشود و گزارشهای ارزیابی برای اطلاع همه شهروندان منتشر خواهد شد.
همچنین در تیرماه سال ۱۴۰۰ وزیر رفاه اعلام کرد که تدوین استاندارد مسئولیت اجتماعی بر اساس استاندارد بین المللی ایزو ۲۶۰۰۰ با رویکرد بومی سازی و متناسب با فرهنگ ضوابط و قوانین کشور در حال انجام است.
هوشیاری بیشتر نسبت به نیازها و مزیت های رفتار مسئولانه اجتماعی
امروزه در سراسر دنیا، سازمان ها و ذینفعان آنها به صورت روزافزون درباره نیازها و مزیت های رفتار مسئولانه اجتماعی، هوشیارتر می شوند. هدف از مسئولیت اجتماعی، مشارکت در ایجاد توسعه پایدار است.
عملکرد سازمان در جامعه ای که در آن فعالیت می کند و پیامدهای محیطی آن، به بخشی حیاتی از عملکرد کلی آن تبدیل شده و بر قابلیت استمرار کارایی آن تاثیر می گذارد که این امر تا حدودی تشخیص فزاینده نیاز به اطمینان از سلامت زیستبوم ها ، برابری های اجتماعی و حکمرانی خوب سازمانی را منعکس میسازد. در واقع، در بلندمدت، همه فعالیتهای سازمانی به سلامت زیستبوم های جهانی بستگی دارند.
سازمان ها در معرض نظارت دقیق تری از سوی ذینفعان آن هستند.
عوامل زیر میتوانند در میزان درک و عملکرد سازمان در حوزه مسئولیت اجتماعی، تاثیر به سزایی داشته باشند:
- مزیت رقابتی
- خوشنامی
- توانایی جذب و حفظ کارگران یا اعضاء، مشتریان، خدمتگیرندگان یا کاربران
- حفظ انگیزش، تعهد و بهرهوری کارکنان
- دیدگاه سرمایه گذاران، مالکان، اهداکنندگان، حامیان و شرکای مالی
- رابطه با شرکت ها، نهادهای حاکمیتی(دولتها)، رسانه ها، تأمین کنندگان، مشتریان و انجمن ها و جامعه ای که در آن فعالیت میکنند
راهنمایی در مورد اصول اساسی مسئولیت اجتماعی
استاندارد حاضر، راهنمایی در مورد اصول اساسی مسئولیت اجتماعی، به رسمیت شناختن مسئولیت اجتماعی و مشارکت ذینفعان، موضوعات اصلی و مسائل مرتبط با مسئولیت اجتماعی و راه های نهادینه سازی رفتار مسئولیت اجتماعی در یک حوزه سازمان را فراهم می آورد.
همچنین این استاندارد بر اهمیت نتایج و بهبود عملکرد در امر مسئولیت اجتماعی تأکید دارد.
استاندارد مذکور، می تواند برای انواع سازمان های خصوصی، دولتی، تعاونی و نهادهای عمومی و بخش های غیرانتفاعی اعم از کوچک یا بزرگ و نوع فعالیت آنها که در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه فعالیت می کنند، مفید باشد. در عین حال که هیچ یک از قسمت های این استاندارد استفاده یکسانی در انواع سازمان ها ندارند، ولی موضوعات اصلی به همه سازمان ها مرتبط خواهند بود.
موضوعات اصلی در برگیرنده شماری از مسائل میباشند. اما بررسی و پرداختن به اینکه کدام مسئله، مهم، مناسب و مرتبط با سازمان است از جمله مسئولیت های خود سازمان می باشد و این امر از طریق ملاحظات خاص سازمانی و گفتگو با ذینفعان آن محقق می شود.
ارائه دهنده یک نمای کلی از ISO26000 است و برای کمک به سازمان ها در جهت درک بهتر نحوه استفاده از این استاندارد تهیه شده است
نکات زیر، رهنمودهایی را در مورد استفاده از این استاندارد ارائه میدهند:
پس از توجه به ویژگی مسئولیت اجتماعی و ارتباط آن با توسعه پایدار (مطابق با بند ۳)، توصیه میشود که سازمان اصول مسئولیت اجتماعی که در بند ۴ توضیح داده شده است مرور کند.
اقدامات مسئولیت اجتماعی، سازمان ها بهتراست به این اصول خاص و همچنین دیگر اصول مربوط با سایر موضوعات اصلی (مطابق با بند ۶) پایبند باشند؛
– پیش از تجزیه و تحلیل موضوعات اصلی و مسائل مرتبط با مسئولیت اجتماعی و همچنین انجام هرگونه اقدام مرتبط با آن (مطابق با بند ۶)، به سازمان توصیه می شود که دو اقدام اساسی در مورد مسئولیت اجتماعی توجه داشته باشد:
۱- به رسمیت شناختن مسئولیت اجتماعی در حوزه نفوذ
۲- شناسایی و جلب مشارکت ذینفعان (مطابق با بند ۵)
– با شکل گیری درک متناسب از اصول یاد شده، موضوعات اصلی و مسائل عمده مرتبط با مسئولیت اجتماعی شناسایی خواهند شد و در نتیجه بهتر است سازمان ها با به کارگیری راهنمایی که در بند ۷ آمده است به دنبال نهادینه سازی مسئولیت اجتماعی در کلیه تصمیم ها و اقدامات خود باشد.
این امر شامل اقدامات زیر میشود:
نهادینه سازی مسئولیت اجتماعی با سیاست ها، فرهنگ سازمانی، راهبردها و خط مشی ها
ایجاد ظرفیت سازی و بنیان نهادن شایستگی های درون سازمانی در حوزه مسئولیت اجتماعی برای مسئولیت اجتماعی
برقراری ارتباطات داخل و خارج سازمانی با موضوع مسئولیت اجتماعی
بازبینی منظم اقدامات و شیوه های مرتبط با مسئولیت اجتماعی
برای تعیین دامنه شمول مسئولیت اجتماعی، شناسایی مسائل مرتبط با آن و اولویتبندی آنها، بهتر است یک سازمان، موضوعات اصلی زیر را مدنظر قرار دهد :
-
حکمرانی سازمانی؛
-
حقوق بشر؛
-
رویه های مرتبط با نیروی کار؛
-
محیط زیست؛
-
رویه های کاری منصفانه ؛
-
مسائل مربوط به مصرفکننده؛
-
جلب مشارکت و توسعه جامعه محلی
جنبه های اقتصادی و جنبههای مرتبط با سلامت، ایمنی و زنجیرهی ارزش، از طریق هفت موضوع اصلی استاندارد مورد بررسی قرار میگیرند.
روشهای مختلفی که زنان و مردان میتوانند تحت تاثیر هر یک از این هفت موضوع اصلی قرار گیرند نیز در نظر گرفته شده است.
هر موضوع اصلی شامل طیف وسیعی از مسائل مسئولیت اجتماعی است که در این بند، همراه با اقدامات و انتظارات مرتبط با آن توضیح داده شده است.
با توجه به اینکه مسئولیت اجتماعی موضوعی پویا است، تکامل تدریجی، نگرانیهای محیط زیستی، اجتماعی و اقتصادی را منعکس میکند، بنابراین مسائل تکمیلی دیگری نیز در آینده ممکن است مطرح شوند.
بهتر است اقدام سازمان مبتنی بر موضوعات و مسائل اساسی بر اساس اصول و فعالیتهای مسئولیت اجتماعی باشد (به بندهای ۴ و ۵ مراجعه شود). برای هر موضوع اصلی، سازمان بهتر است تمامی مسائل مهم و مرتبط با تصمیمات و فعالیتهای خود را مورد شناسایی و توجه قرار دهد (بند ۵ مراجعه شود).
بهتر است به هنگام ارزیابی مسائل مرتبط، اهداف کوتاهمدت و بلندمدت نیز مد نظر قرار گیرند. بهطور کلی، هیچ دستور از پیش تعیینشدهای برای ترتیب بررسی موضوعات اصلی توسط سازمان وجود ندارد. لازم به ذکر است که این مسائل با شرایط و نوع اقدامات سازمان تغییر خواهد کرد.
متن کامل استاندارد مسئولیت اجتماعی و خیر همگانی را اینجا بخوانید
۷ اصل مسئولیت اجتماعی
مقدمه ای که خواندن آن خالی از لطف نیست
هدف یک سازمان از گام برداشتن در مسیر مسئولیت اجتماعی و عمل کردن به آن، افزایش مشارکت در دستیابی به توسعه پایدار است. با در نظر گرفتن این هدف، اگر چه نمیتوان سرفصلهای جامع و کاملی ازاصول مسئولیت اجتماعی ارائه داد، در عین حال بهتر است سازمانها علاوه بر هفت اصلی که در پی خواهد آمد، اصول ویژه مرتبط با هر موضوع اصلی (مندرج در بند ۶) را مدنظر قرار دهند.
توصیه میشود سازمانها رفتار خود را بر پایه استانداردها، راهنماها و قوانین رفتاری که مطابق با اصول پذیرفته شده رفتار درست و مناسب در شرایط مشخص، سامان دهند، حتی اگر این شرایط دشوار و چالش برانگیز باشد.
در به کارگیری این استاندارد پیشنهاد میشود که هرسازمان، شرایط جامعه، محیط زیست، ملاحظات قانونی، فرهنگی، سیاسی، سازمانی و همچنین تفاوتهای شرایط اقتصادی را در نظر گیرد و در عین حال برای سازگاری رفتار خود با هنجارهای رفتاری بین المللی تلاش کند.
پاسخگویی
اصل این است: یک سازمان بهتر است در مورد اثرات خود بر جامعه، اقتصاد و محیط زیست پاسخگو باشد. این اصل پیشنهاد میکند که یک سازمان بهتر است نظارت مناسب و همچنین وظیفه پاسخگویی به این نظارت را عهدهدار شود.
اصل پاسخگویی، مدیریت را متعهد میکند تا در خصوص سهامداران ممتاز سازمان پاسخگو بوده و همچنین سازمان را نسبت به پاسخگویی در برابر نهادهای قانونی کشور در رابطه با قوانین و مقررات، ملزم کند.
پاسخگویی بودن بر سازمان و جامعه به اثرات کلى تصمیمات و فعالیتها بر جامعه و محیط زیست، همچنین به طور ضمنی بیان میکند به نظر می رسد پاسخگویی سازمان در برابر افرادی که تحت تاثیر پیامدهای تصمیمات و فعالیتهای آن قرار گرفتهاند و نیز کل جامعه، با توجه به ماهیت اثرات و شرایط، متفاوت است.
پاسخگو بودن، بر سازمان و جامعه اثرات مثبتی بر جای میگذارد. هرچند میزان پاسخگویی ممکن است متفاوت باشد، اما بهتر است با حد اختیارات متناسب باشد به نظر میرسد سازمانهایی که حوزه اختیارات آنها وسیعتر است، توجه بیشتری به کیفیت تصمیمات و امر نظارت داشته باشند. همچنین، پاسخگویی قبول مسئولیت به هنگام وقوع اشتباه، شامل چارهجویی برای اصلاح آن و اقدام برای پیشگیری از وقوع مجدد اشتباهات خواهد شد.
توصیه میشود یک سازمان نسبت به مسائل زیر پاسخگو باشد:
-
اثرات تصمیمات و فعالیتهای خود بر جامعه، محیط زیست و اقتصاد، خصوصاً پیامدهای منفی مهم آنها؛
-
اقداماتی که برای پیشگیری از تکرار پیامدهای منفی غیرعمدی یا پیشبینینشده صورت میگیرند.
شفافیت
اصل این است: توصیه میشود یک سازمان در مورد اثرات تصمیمات و فعالیتهایی که بر جامعه و
محیط زیست دارد، بهنحوی آشکار و شفاف عمل کند.
توصیه میشود یک سازمان به صورت واضح، دقیق، کامل و درحد منطقی و کافی، سیاستها، تصمیمات و فعالیتهایی را که مسئولیت آنها را برعهده دارد افشا کرده و اثرات قطعی و محتمل این موارد بر جامعه و محیط زیست را نیز همراه با آن ابراز کند. این اطلاعات بهتر است به آسانی برای کسانی که تحت تأثیر سازمان هستند یا ممکن است در آینده قرار گیرند، قابل استفاده و مستقیماً در دسترس باشند. توصیه
میشود این اطلاعات به موقع و مستند بوده و به صورتی واضح و عینی ارائه شوند تا ذینفعان، امکان ارزیابی دقیق از اثرات تصمیمات و فعالیتهای سازمان بر منافع خود را داشته باشند.
اصل شفافیت، خواستار فاش کردن اطلاعات خصوصی و در دسترس گذاشتن اطلاعات انحصاری یا حفاظت شده از نظر قانونی و یا اطلاعاتی که افشای آن به حریم امنیتی، تجاری و یا شخصی افراد تجاوز میکند، نیست.
توصیه میشود سازمان در موارد ذیل شفافیت داشته باشد:
-
هدف، ماهیت و مکان فعالیتهای آن؛
-
هویت سهامداران اصلی در جهتدهی فعالیتهای اصلی سازمان؛
-
نحوه اتخاذ تصمیمات، اجرا و بازنگری آنها شامل تعریف نقشها، مسئولیتها، پاسخگوییها و اختیارات در بخشهای مختلف سازمان؛
-
ارزشیابی سازمان از عملکرد مسئولیت اجتماعی از طریق معیارها و استانداردها؛
-
عملکرد سازمان در رابطه با مسائل مرتبط و مهم مسئولیت اجتماعی؛
-
منابع، مبالغ و موارد سرمایهگذاری؛
-
پیامدهای شناختهشده و احتمالی تصمیمات و فعالیتهای خود بر ذینفعان آن جامعه، اقتصاد و محیط زیست؛
-
ذینفعان و معیار و رویههای مورد استفاده برای شناسایی، انتخاب و تعامل با آنها؛
-
ایجاد بخش مستقل و قابل مشاهده در تارنمای هر سازمان برای مسئولیت پذیری اجتماعی؛
-
سازمان ها ضمن ایجاد بخش مستقل و قابل مشاهده در تارنمای سازمان؛
-
انتشار عمومی و به اشتراک گذاشتن گزارش مسئولیت اجتماعی (گزارش پایداری) هرسال در تارنمای سازمان؛
رفتار اخلاقی
اصل این است: یک سازمان بهتر است همواره اخلاقی رفتار کند.
توصیه میشود رفتار یک سازمان بر اساس اصول اخلاقی صداقت، عادلانه و درستی باشد. این اصول اخلاقی نشاندهنده اهمیتی است که سازمان برای مردم، موجودات زنده و محیط زیست و تعهد آن درجهت اثرات تصمیمات و فعالیتهای خود بر منافع ذینفعان قائل است.
یک سازمان بهتر است به طور فعالانه، رفتار اخلاقی خود را با استفاده از روشهای زیر ارتقا دهد:
- شناسایی و ابلاغ ارزشها و اصول بنیادی؛
- توسعه و استفاده از ساختارهای حکمرانی و نظام راهبردی سازمان که سبب ارتقای رفتار اخلاقی در سازمان، تصمیمگیریهای آن و ارتباط با دیگر سازمانها و ذینفعان میشود؛
- شناسایی، نهادینهسازی و به کارگیری استانداردهای رفتار اخلاقی متناسب با اهداف و فعالیتها و در عین حال سازگار با اصول ذکر شده در این استاندارد؛
- تقویت و ترویج رعایت استانداردهای رفتار اخلاقی آن؛
- تعریف و ابلاغ استانداردهای رفتار اخلاقی مورد انتظار از ساختار حکمرانی، کارکنان، تأمینکنندگان، طرفهای قرارداد و در مواقع مناسب صاحبان و مدیران و بهویژه کسانی که فرصت دارند ضمن حفظ هویت فرهنگ بومی، بر ارزشها، فرهنگ، امانت، راهبرد و کارکرد سازمان و افرادی که فعالیت
میکنند تاثیر قابل توجهی بگذارند؛ - رفع یا حل تعارض منافع در سراسر سازمان که میتواند منجر به بروز رفتار غیراخلاقی در سازمان شود؛
- ایجاد سازوکارهای نظارت و کنترل برای پایش، حمایت و تقویت رفتار اخلاقی؛
- ایجاد و حفظ سازوکارهایی برای تسهیل در گزارش رفتارهای غیر اخلاقی بدون ترس از تلافی؛
- تشخیص و پرداختن به موقعیتهایی که قوانین و مقررات محلی در مورد آنها وجود ندارد و یا در تناقض با رفتار اخلاقی است؛
- نهادینهسازی تعهد به رعایت هنجارهای پذیرفتهشده بینالمللی رفتار اخلاقی هنگام تحقیقات روی انسانها[۱۶۵] و (اتخاد و به کاربردن استانداردهای رفتار اخلاقی پذیرفتهشده بینالمللی هنگام انجام تحقیقات با افراد انسانی)؛
- حمایت حیوانات هنگامی که حیات و موجودیت آنها تحت تأثیر فعالیتهای سازمان قرار میگیرد. این موضوع شامل فراهم کردن شرایط مناسب برای حیوانات به هنگام نگهداری، تولید مثل، جابهجایی و استفاده از آنها میشود[۱۷۵]؛
- تدوین منشور اخلاقی با رویکرد مسئولیت اجتماعی سازمانی.
رعایت منافع ذینفعان
اصل این است: توصیه میشود سازمان منافع ذینعفان خود را رعایت کرده و همواره آنها را مدنظر قرار دهد و نسبت به این منافع پاسخگو باشد.
اگرچه اهداف سازمان ممکن است به منافع مؤسسان، صاحبان، اعضا یا مشتریان آن محدود شود، اما ممکن است افراد یا گروههای دیگری نیز در ارتباط با سازمان، دارای حقوق، ادعا یا منافع خاصی باشند. که بهتر است مورد توجه قرار گیرد در مجموع، این افراد یا گروهها، ذینفعان سازمان را شکل میدهند.
توصیه میشود یک سازمان:
-
ذینفعان خود را شناسایی کند؛
-
از منافع و نیازهای ذینفعان آگاه باشد و آنها را به رسمیت بشناسد و همچنین از حقوق قانونی ذینفعان مطلع و به نگرانیهای ابراز شده از جانب آنان پاسخ دهد؛
-
به رسمیت شناختن برخی ذینفعان میتوانند به طور قابل توجهی بر فعالیتهای سازمان تأثیر بگذارند؛
-
توانایی نسبی ذینفعان در تماس با سازمان و مشارکت و اثرگذاری بر آن را ارزیابی کند و در نظر بگیرد؛
-
ارتباط میان منافع ذینفعان با انتظارات وسیعتر جامعه، توسعه پایدار و همچنین ماهیت رابطه ذینفع با سازمان (به زیربند ۳-۳-۱ مراجعه شود) را در نظر داشته باشد؛
-
نظرات ذینفعان را که ممکن است منافع آنها از تصمیمات و فعالیتهای سازمان متأثر شود، در نظر گیرد، حتی اگر آنها نقش رسمی در حکمرانی سازمان نداشته و یا از منافع خود اطلاع نداشته باشند؛
رعایت حاکمیت قانون
اصل این است: توصیه میشود اصل رعایت حاکمیت قانون را به عنوان یک الزام پذیرا باشد.
حاکمیت قانون به برتری قانون اشاره دارد، به خصوص به این ایده که هیچ فرد یا سازمانی بالاتر از قانون وجود ندارد و دولت نیز مطیع قانون است. حاکمیت قانون با اعمال مستبدانه قدرت مغایرت دارد. به طور کلی، در مباحث مربوط به حاکمیت قانون اینگونه مطرح شده است که قوانین و مقررات بر اساس رویههایی معین تدوین، ابلاغ و به صورت آشکار و عادلانه اجرا شوند. در مفهوم مسئولیت اجتماعی، احترام به حاکمیت قانون یعنی این که فعالیت های سازمان با تمام قوانین و مقررات مربوط کشور مطابقت دارد. مطلب بالا به این موضوع اشاره میکند که توصیه میشود سازمان در جهت آگاهی از قوانین و مقررات مربوط به خود گام بردارد و اعضای سازمان را از تعهد خود به رعایت و نظارت بر اجرای قانون آگاه سازد.
یک سازمان بهتر است:
-
مطابق با الزامات قانونی در تمامی حوزههای فعالیت خود عمل کند، حتی اگر آن قوانین به میزان کافی ضمانت اجرایی نداشته باشند؛
-
اطمینان یابد که روابط و فعالیتهای خود مطابق با چارچوب قانونی مناسب و مرتبط است؛
-
نسبت به تمامی مقررات قانونی آگاه باشد؛
-
به صورت دورهای، به بازنگری رفتارهای خود نسبت به قوانین و مقررات مرتبط بپردازد.
رعایت هنجارهای رفتاری
اصل این است: توصیه میشود سازمان هنجارهای رفتاری ملی و بینالمللی را رعایت کند، ضمن اینکه به اصل حاکمیت قانون وفادار باشد.
در شرایطی که قانون با اجرای آن، حفاظت کافی از محیط زیست و جامعه را فراهم نمیکند، بهتر است یک سازمان تلاش کند تا حداقل هنجارهای رفتاری بینالمللی را رعایت کند؛
- در کشورهایی که قانون یا اجرای آن با هنجارهای رفتاری بینالمللی در تضاد است، توصیه میشود سازمان تمام تلاش خود را برای احترام به این هنجارها به کار گیرد؛
- در شرایطی که قانون یا اجرای آن در تناقض با هنجارهای رفتاری ملی و بینالمللی است و عدم پیروی از این هنجارها تبعات قابل توجهی را به بار میآورد، پس توصیه میشود سازمان در حد امکان و توان، ماهیت فعالیتها و روابط خود در آن محدوده را بازنگری کند؛
- توصیه میشود یک سازمان از فرصتها و کانالهای مشروع و قانونی برای تأثیر بر سازمانهای مرتبط و مراجع حکومتی استفاده کند تا آنها در جهت رفع اینگونه تناقضات اقدام کنند؛
- توصیه میشود سازمان از مشارکت در فعالیتهای سازمانهای دیگر که با هنجارهای رفتاری ملی و بینالمللی سازگار نیست، اجتناب کند.
پیرابند ۴- درک مفهوم مشارکت در جرم
مشارکت در جرم، دو معنای قانونی و عرفی دارد. در معنای قانونی، مشارکت در جرم در بعضی از حوزههای قضایی اینگونه تعریف شده است: همکاری در انجام عمل یا قصور ورزیدن از انجام عملی که اثر قابل توجهی در انجام کاری غیرقانونی دارد، در حالی که شخص از وقوع آن آگاه و یا عمداً در آن دست داشته است. مشارکت در جرم با مفاهیم کمک و همدستی در ارتکاب امری غیرقانونی و غفلت از انجام امری قانونی، ارتباط دارد. در معنای عرفی، مشارکت در جرم ناشی از انتظارات گسترده اجتماعی از رفتار سازمان است. در این زمینه، سازمان ممکن است به هنگام همکاری با دیگران در ارتکاب اعمال نادرست شریک جرم به حساب آید و سبب ارتکاب اعمال هنجارشکنانه بینالمللی شود. بهتر است سازمان یا با آگاهی از این مسئله که انجام این اعمال آسیبهای بیرونی و پیامدهای منفی برای جامعه و محیط زیست خواهد شد یا حداقل با ارزیابی بایسته، نسبت به عواقب این اعمال مطلع باشد. همچنین ممکن است یک سازمان در صورت سکوت و یا سود بردن از چنین اعمال نادرستی، شریک جرم به حساب آید. |
رعایت حقوق بشر
توصیه می شود سازمان حقوق بشر را رعایت کند و هر دو جنبه اهمیت و جهان شمول بودن آن را به رسمیت بشناسد (همچنین به موضوع اصلی حقوق بشر در زیربندِ ۶-۳ مراجعه شود).
توصیه میشود یک سازمان:
-
توجه به جهان شمول بودن این قانون و عدم تغییر کاربرد آن در تمامی کشورها، فرهنگها و موقعیتها را بپذیرد؛
-
در شرایط و موقعیتهایی که حقوق بشر مورد توجه قرار نمیگیرد یا رعایت نمیشود، در جهت رعایت حقوق بشر گام بردارد و از چنین شرایطی سوء استفاده نکند؛
-
درموقعیت هایی که قانون ملی یا اجرای آن از حقوق بشر حمایت کافی نمیکند، به اصل احترام به هنجارهای رفتاری بینالمللی وفادار باشد
مسئولیت اجتماعی شرکت ها به عبارتی به معنی اخلاق کسب و کار است و به نقشی که شرکت ها در حوزه اجتماعی بر عهده دارند مربوط می شود. کارشناسان بازار بر این باورند که شرکت ها برای اینکه در کســب و کار خود موفق باشند باید مسئولیت خود را در قبال جامعه و تمام کسانی که تحت تأثیر فعالیت های سازمان قرار می گیرند رعایت کنند.
مســئولیت اجتماعی بنگاه ها تمامی جنبه های مدیریتی شرکت را پوشش می دهد و در مورد این اســت که چگونه شــرکت ها، تجارتشان را به روش اخلاقــی انجام دهند و اثر جنبه های اقتصادی، محیطی و اجتماعی حقوق بشــر را در نظر می گیرند.
نگاه سه بعدی مسئولیت اجتماعی به کسب و کار ها
مسئولیت اجتماعی معتقد است که دوران نگاه کردن تکبعدی به ترازنامه مالی شرکتها که تنها، سود خالص را ملاک موفقیت و اعتبار شرکت در میان رقبا میدانستند، گذشته است.
به همین خاطر، مسئولیت اجتماعی، به مقوله کسب و کار و ترازنامه مالی شرکتها، به جای نگاه سنتی، نگاهی سه بعدی دارد. این بدان معناست که، مسئولیت اجتماعی برای اعتبارسنجی شرکتها، سود (PROFIT)، جامعه (PEOPLE) و محیط زیست (PLANET) را همزمان در ترازنامه مالی شرکتها و مجموعه رفتارهای اقتصادی بنگاهها، بررسی و لحاظ میکند.
نمونه های موفق داخلی و خارجی در مسئولیت اجتماعی
بهتر است این بخش از گزارش را به نمونه های موفق داخلی و خارجی فعال در حوزه مسئولیت اجتماعی بپردازیم.
گوگل
گوگل، غول جستجوی اینترنت، همچنان در صدر دنیای CSR قرار دارد و نشان می دهد که توانسته بیش از ۷۰ درصد معیارهای فوربس را از آن خود کند. پس از آن، غول نرم افزار دنیا (مایکروسافت) و غول انیمیشن جهان (دیزنی) قرار دارد. شرکت اسباب بازی سازی لگو و دایلمر کرایلسر آلمان و میراث استیو جابز (اپل) در رده های بعدی قرار دارند.
بیل گیتس و همسرش ملیندا
از دیگر موارد این گونه رفتارها می توان به مرد شماره یک مایکروسافت اشاره کرد. بیل گیتس و همسرش ملیندا، در ســال ۲۰۰۰ مسئولیت اجتماعی خود را در این زمینه توسعه دادند و بنیاد خیریه ای ثبت کردند که بزرگ ترین موسسه خیریه جهان است.
شرکت انیمیشن سازی Disney
به غیر از شــرکت های فناوری اطلاعات و بزرگان دره سیلیکون، شرکت انیمیشن سازی Disney که یکی از برندهای معــروف این صنعت در دنیا به شمار می رود، برای حفــظ و ارتقای جایگاه خــود در زمینه مسئولیت های اجتماعی، اقدامات گسترده ای انجام داده است.
استارباکس
یکی دیگر از شرکت های معتبر بین المللی که در زمینه فعالیت های خیرخواهانه و بر مدار حفظ دنیا برای آیندگان اقدامات چشم گیری داشته است استارباکس، برند بزرگ قهوه فروشــی در سراسر جهان است.
Electrolux
الکترولوکس، تولیدکننده بزرگ جهانی در زمینه تجهیزات الکتریکی خانگی و حرفهای است که به عنوان رهبر صنعتی در پایداری شناخته شد.
کارخانه تولید آب معدنی مهرآب با برند “دی دی واتر”
این کارخانه تهیه آب معدنی، تحت عنوان شرکت مسئولیت اجتماعی “دی دی واتر”، سود حاصل از فروش خود را صرف امور خیرخواهانه میکند و طی حرکتی مبتکرانه سود فروش هر رنگ متفاوت از آب معدنی را برای هدف خیرخواهانهای خاص، هزینه میکند.
محک
اخیرا در میان تمامی ان جی اُ های جهان، «محک» ، موسسه خیریه حمایت از کودکان سرطانی ایران، چهارم شد. در این رویداد، ۲۴۰ شرکت امریکایی شرکت داشتند و این اتفاق بزرگی بود. در حال حاضر جهان چنین دیدگاهی را به ایران پیدا کرده که در کشوری که اغلب مردم گرفتارند، به گرفتاران کمک می شود.
انتشار گزارش مسئولیت اجتماعی
(CSR Annual Report) را منتشر می کنند تا به مخاطبان خود (اعم از سهامداران یا ذی نفعان) اعلام کنند که فعالیت یکسال اخیر آنها، تا چه اندازه محیط زیست و استانداردهای زیست محیطی و اجتماعی را حمایت کرده و محصول نهایی آنها، عاملی تخریبی برای آینده بشریت نبوده است.
برای مطالعه گزارش مسئولیت اجتماعی شرکت ها کلیک کنید.
حرف حساب CSR چیست؟
اگر شرکتی، کالا یا خدماتی تولید می کند، این تولیدات، چه اندازه مخرب محیط زیست نبوده است.
چه اندازه یک بنگاه اقتصادی، برابری جنسیتی و تساوی میان کارکنانش را در رفتار سازمانی خود لحاظ می کند.چه اندازه یک شرکت توانسته آلاینده های زیست محیطی کمتری تولید یا مدیریت کند.
چه اندازه یک شرکت توانسته آلودگی صوتی کمتری را برای همسایگان به ارمغان آورد.
آیا کالا یا خدماتی که یک شرکت تولید کرده است، حقوق دیگر انسان ها در سرزمین های دیگر را نقض کرده است؟
آیا ماحصل فعالیت تجاری یک شرکت در طول یکسال گذشته، با مصرف کاغذ کمتری همراه بوده است؟
چقدر یک شرکت توانسته است تا مدیریت بهینه مصرف گاز و برق و آب را در دستور کارش قرار دهد؟
آیا سودی که به سهامدار پرداخت شده است، حقوق ذی نفعان (مردم) را نقض کرده است یا خیر؟
آیا شرکت توانسته فرهنگ اخلاق مداری را در کسب و کار خود نهادینه کند؟
این شرکت در طول یکسال اخیر برای توسعه فرهنگ شهرنشینی و حمایت از محیط زیست چه گام هایی برداشته است؟
این ۱۰ پرسش، نمونه ای از صدها پرسشی است که CSR بدنبال دریافت پاسخ آن از مدیران ارشد شرکت های تولیدی و خدماتی در سراسر جهان است. CSR در واقع معتقد است که دوران نگاه کردن تک بعدی به تراز نامه مالی شرکت ها که تنها سود خالص و نهایی را ملاک موفقیت و ارزندگی و اعتبار شرکت در میان رقبا می دانیم، گذشته است.
نگاه اخلاقی به کسب و کار؛ ماحصل نوع تفکر مسئولیت اجتماعی شرکت ها
در واقع بحث CSR به طور کلی به این مساله توجه دارد که چقدر فعالیت های تولیدی یا خدماتی بنگاه های اقتصادی، حامی محیط زیست، جامعه، اقتصاد پایدار، حقوق برابر کارگران، حقوق انسان ها و حیوانات است.
نگاه اخلاقی به کسب و کار را می توان ماحصل نوع تفکر مسئولیت اجتماعی شرکت ها در دنیای امروز دانست که به نوعی، پرستیژ شرکت ها را در سطوح بین المللی تعریف و تبیین می کند.
در پایان میتوانید گوشه ای از سخنان دکتر محمود اولیایی نایب رئیس کمیسیون مسئولیتاجتماعی و حاکمیت شرکتی اتاق ایران را در خصوص مسئولیت اجتماعی گوش نمایید.
برای مطالعه گزارش مسئولیت اجتماعی شرکت ها کلیک کنید.