سید رضا جمشیدی:سال۱۴۰۳ در حالی آغاز شد که توسط مقام معظم رهبری به عنوان سال«جهش تولید با مشارکت مردم» نام گذاری شده است. نام گذاری که از بسیاری جهات حائز اهمیت است.نکته ای که مقام معظم رهبری در این شعار به آن تأکید داشته اند مشارکت مردم در زمینه رونق و جهش تولید بوده است. مشارکت مردم در اقتصاد در ابعاد مختلف می بایست مورد تحلیل و بررسی قرار بگیرد.
یکی از ظرفیت های مردمی سازی تولید این است که مردم به صورت مسئولانه حضور پررنگ تر و موثرتری در عرصه های مختلف اجتماعی و اقتصادی داشته باشند.مسئولیت اجتماعی مردم ایجاب می کند که در عرصه هایی که نیاز به آنها وجود دارد با ظرفیت کامل حضور داشته باشند.
بدون تردید برای اینکه بتوان در شرایط اقتصادی کشور تغییر و تحول ایجاد کرد و به توسعه بازار کار و تولید ثروت و درآمد در کشور رسید تولید باید به عنوان یک اولویت در کشور مدنظر قرار گیرد.
یکی از رویکردهایی که به تحقق شعار سال کمک میکند آشنایی هر چه بیشتر عموم مردم با اصطلاحات و مفاهیم اقتصادی است. اینکه مردم تا چه اندازه با این مفاهیم آشنا هستند و میتوانند تحلیل درستی از مسائل اقتصادی داشته باشند از اهمیت بسیاری برخوردار است.
در حال حاضر بسیاری از مردم نه تنها با اصطلاحات اقتصادی آشنایی ندارند بلکه در سادهترین تصمیمگیریهای روزانه خود برای خرید کالا یا نگهداری پسانداز هم با مشکلات عدیدهای روبه رو میشوند. هنوز هم برخی از جوانان هستند که با وجود گذراندن تحصیلات عالیه در دانشگاههای معتبر کشور به اهمیت و مزایای بورس و سهام آشنایی ندارند و از روشهای مختلف سرمایهگذاری بیخبرند.
از طرفی کارشناسان و متخصصان حوزه اقتصاد هم بر این باور هستند که مشکلات اقتصادی کشور به دلیل ناآگاهی بعضی از سیاستمداران و سیاستگذاران از علم اقتصاد دو چندان شده است. آنها معتقدند اقتصاددانان نتوانستهاند ارتباط خوبی با سیاستگذاران ومتخصصان رشتههای دیگر برقرار کنند و این مساله موجبات ضرر و زیان برای جامعه را فراهم کرده است.
به طور کلی مشارکت مردم در امر اقتصاد در قالب اقتصاد تعاونی و خصوصی شکل میگیرد و این به منزله کاهش تصدیگریهای دولتی و سپردن امور به دست مردم است تا اقتصاد توسط مردم اداره شود و جهش تولید در قالب مشارکت مردمی اتفاق بیفتد. با این وجود حاکمیت و دولت در زمینه بسترسازی تحقق شعار سال نقش مهمی خواهند داشت.
حاکمیت می بایست در زمینه افزایش مشارکت مردم در عرصه های اقتصادی و اجتماعی زمینه های لازم را فراهم کند. بدون تردید هر چه حاکمیت و دولت بتوانند زمینه های مردمی سازی مدیریت جامعه و اقتصاد را تسهیل کنند به همان میزان مشارکت مردم در حوزه های مختلف افزایش پیدا خواهد کرد.
نقش هدایتگری، حمایتگری و نظارت دولت بر لزوم واگذاری تصدیهای دولتی به مردم می تواند زمینه های تحقق شعار سال را به وجود بیاورد تا مردم از این طریق در فعالیتهای اقتصادی مشارکت کنند.
هنر دولت این است که در سیاستگذاری کارآفرینی به شکلی محیط را مساعد کند که کارآفرین های مستعد بالقوه به حالت بالفعل در بیایند. دومین کاری که دولت و حکومت باید انجام دهد و مجلس هم نقش دارد، این است که شرکتهای و بنگاههای شبهدولتی و نیمهدولتی و نیمهخصوصی را از میدان اقتصاد بیرون بکشد. این در حالی است که در حال حاضر فعالیت اقتصادی در بعضی از حوزهها به دلیل وجود بنگاههای شبه دولتی قفل شده است.
بنگاه های اقتصادی نیز در راستای تحقق این شعار می بایست از ظرفیت های مختلفی که در اختیار دارند استفاده کنند. بنگاه های اقتصادی در راستای عمل به مسئولیت اجتماعی می بایست از ظرفیت های جامعه محلی که در اختیار دارند استفاده کنند. همچنین بنگاه های اقتصادی می توانند از جامعه پیرامونی صنایع در راستای تحقق شعار سال و زمینه سازی برای مشارکت مردم استفاده کنند.توانمندسازی و زمینه سازی برای مشارکت جامعه محلی باعث خواهد شد که ظرفیت هایی که در جوامع محلی وجود دارد در راستای افزایش مشارکت مردم مورد استفاده قرار بگیرد.
هر بنگاه اقتصادی برای اینکه بتواند برای خود استراتژی و برنامه ریزی طراحی کند باید بتواند از ظرفیت مردم بومی جامعه محلی که در آن قرار دارد استفاده کند.در این راستا حتی می بایست از ظرفیت تشکل ها و سمن ها نیز استفاده کرد.در چنین شرایطی تشکل ها و سمن ها نیز از ظرفیت های مردمی که در اختیار دارند استفاده کرده و باعث می شود زمینه برای استفاده از ظرفیت های مردم در ابعاد مختلف و به صورت گسترده به وجود بیاید.
واقعیت این است که برای افزایش مشارکت مردمی باید از همه ظرفیت های موجود استفاده کرد و با ایجاد ساختار تلاش کرد به صورت سیستمی از ظرفیت های انسانی و مردمی در راستای رونق اقتصادی استفاده کرد.