دوره آموزشی حضوری آشنایی با مفهوم و توسعه فرهنگ مسئولیت پذیری اجتماعی شرکتی در تاریخ ۲۳ مرداد ماه به مدت ۳ ساعت در محل اداره آموزش اتاق بازرگانی تهران برگزار شد.
به گزارش خبرنگار رسانه مسئولیت اجتماعی ، بیتا خداویسی : این دوره با حضور دکتر هوشنگ فضلی در قالب کارگاه عملی به تحلیل مفاهیم و موضوعات توسعه فرهنگ مسئولیت پذیری اجتماعی شرکتی پرداخت. همچنین نمایندگان تشکل های اتاق بازرگانی نیز در این دوره حضور داشتند و به بحث و بررسی و تبادل اطلاعات در خصوص مسئولیت پذیری اجتماعی شرکتی پرداختند.
بر اساس این گزارش سر فصل های دوره آموزشی حضوری آشنایی با مفهوم و توسعه فرهنگ مسئولیت پذیری اجتماعی شرکتی شامل:
تاریخچه، سیر تحولات و عوامل مرتبط
اهمیت و ضرورت مسئولیت اجتماعی شرکت
تعاریف اصول و زمینه های عمل
موضوعات اساسی و ذینفعان
آشنایی با برخی مدل های مسئولیت اجتماعی شرکت
مسئولیت اجتماعی و توسعه پایدار
مسئولیت اجتماعی و توسعه برند
نتایج اقتصادی(تجاری و سودآوری) ناشی از عمل به مسئولیت اجتماعی شرکت
آشنایی با مسئولیت اجتماعی برخی شرکت های بزرگ
معرفی اجمالی مراجع بین المللی مرتبط با مسئولیت اجتماعی شرکتها
نگاهی به مسئولیت پذیری اجتماعی شرکتی در ایران می باشد.
این دوره را دپارتمان آموزشی رسانه مسئولیت اجتماعی با همکاری اتاق تهران در موسسه آموزش و توسعه منابع انسانی اتاق بازرگانی برگزار کرده است.
آموزش مسئولیت اجتماعی سازمانی یک ضرورت برای رسیدن به آگاهی و مدیریت مسئولانه و همچنین نقطه عزیمت به سمت مسئولیتپذیری اجتماعی سازمانی است. مسئولیتپذیری اجتماعی یک فرآیند است. آغاز این فرآیند بر آگاهی مبتنی است که از طریق جریان آموزش و تجربه حاصل میآید.
در واقع، آگاهی حاصل آمده از خلال آموزش و تبادل تجربهها، در دیگر مراحل فرآیند مسئولیتپذیری اجتماعی نیز کارکرد خود را تداوم میبخشد. لذا جریان آموزش جریانی مستمر در این فرآیند است.
در پی آموزش آغازین، سازمان نیاز به کسب شناخت درباره وضعیت موجود تاثیرات ناشی از تصمیمات و فعالیتهای خود بر جامعه، محیط و ذینفعان دارد. پس از آن، نیازمند شناسایی و اولویتبندی موضوعات مسئولیت اجتماعی خود، حسب تاثیرات یاد شده است.
در مرحله بعد، بر اساس این موضوعات اولویتدار، میبایست در مقام پاسخگوی اجتماعی، به تعریف و اجرای برنامههای اقدام مسئولیت اجتماعی در قبال ذینفعان متاثر از تصمیمات و فعالیتهای خود بپردازد و در این راه از مشارکت آنان بهره گیرد. در همه این مراحل، جریان آگاهی و آموزش حضور و استمرار دارد.
پشت سر نهادن چنین فرآیندی است که به انتظارات ذینفعان پاسخ منطقی داده، توسعه و رفاه اجتماعی را تقویت نموده و محیط طبیعی را پاس میدارد. در چنین فرآیندی، اهمیت امر آموزش همواره احساس شده و به عنوان ابزاری مهم برای مدیران و کارکنان در جریان مدیریت مسئولیتپذیری اجتماعی مطرح میگردد.
فایل pdf دوره آشنایی با مفهوم و توسعه فرهنگ مسئولیت پذیری اجتماعی شرکتی و همینطور تمرین های این دوره آموزشی را مشاهده می کنید:
۱- دوره آشنایی با مفهوم و توسعه فرهنگ مسئولیت پذیری اجتماعی شرکتی
۲- دوره آشنایی با مفهوم و توسعه فرهنگ مسئولیت پذیری اجتماعی شرکتی؛ تمرین اصول
۳- دوره آشنایی با مفهوم و توسعه فرهنگ مسئولیت پذیری اجتماعی شرکتی؛ تمرین موضوعات هفتگانه