«رسانه مسئولیت اجتماعی»-احسان انصاری:مسئولیت اجتماعی شرکتی مفهوم نوینی است که در سال های اخیر مورد توجه شرکت های مختلف در ایران قرار گرفته است. مسئولیت اجتماعی شرکتی در عین حالی که سود شرکت را در نظر می گیرد تلاش می کند به جامعه نیز خدمت رسانی کند و سود برساند.
این اتفاق در شرکت های بزرگ جهان رخ داده و امروز در بسیاری از کشورهای توسعه یافته شرکت هایی که مسئولیت اجتماعی شرکتی خود را بیشتر انجام می دهند و عملکرد موفقی در این زمینه دارند بیشتر مورد استقبال مردم قرار می گیرند.
در شرایط کنونی مسئولیت اجتماعی شرکتی در ایران با چالش هایی مواجه است که مهم ترین آن عدم تلاش برای ترویج مسئولیت اجتماعی و نهادینه نشدن این مفهوم در جامعه ایران است. چالش دیگری که در این زمینه وجود دارد قرائت های متفاوتی است که شرکت های مختلف از مفهوم مسئولیت اجتماعی شرکتی ارائه می دهند و به همین دلیل در شرایط کنونی رویکرد منسجمی نسبت به مسئولیت اجتماعی وجود ندارد.
هر چند با تدوین استاندارد مسئولیت اجتماعی در ایران تاحدودی قرائت های متفاوت نسبت به مسئولیت اجتماعی شرکتی از میان رفت اما هنوز این موضوع وجود دارد و ارگان ها و سازمان های مختلف براساس شرایطی که دارند قرائتی از مسئولیت اجتماعی شرکتی ارائه می دهند که متناسب با موقعیت خود باشد.
نکته دیگری که وجود دارد عدم تلاش برای ترویح مسئولیت اجتماعی است که در تریبون های عمومی و رسانه ها مشهود است. این در حالی است که دولت و مجلس نیز به عنوان دو نهاد تصمیم گیر جامعه رغبتی نسبت به ترویج مسئولیت اجتماعی و توجه به این موضوع از خود نشان نمی دهند.
در چنین شرایطی باید از همه ابزارهای موجود برای ترویج و تقویت مسئولیت اجتماعی شرکتی استفاده کرد.یکی از راه هایی که می تواند به ترویج وتقویت مفهوم مسئولیت اجتماعی شرکتی کمک کند استفاده از مشاور تخصصی در زمینه مسئولیت اجتماعی شرکتی است.
در شرایط کنونی برخی از شرکت ها بخشی مجزا را به عنوان مسئولیت اجتماعی شرکتی مشخص کرده اند که با عناوین مختلف مانند کمیته مسئولیت اجتماعی شرکتی و یا کارگروه مسئولیت اجتماعی شرکتی مشخص است. با این وجود این موضوع در بین همه شرکت ها ایپدمی نشده و هنوز بسیاری از شرکت ها نسبت به این موضوع بی تفاوت هستند.
اتفاقی که می تواند در این زمینه کمک بزرگی به شمار برود استفاده از مشاور مسئولیت اجتماعی شرکتی در شرکت ها و بنگاه های اقتصادی است که می تواند سه پیامد مهم برای شرکت ها و بنگاه های اقتصادی به همراه داشته باشد.
نخست اینکه اگر هر شرکتی یک مشاور در زمینه مسئولیت اجتماعی شرکتی داشته باشد مسئولیت اجتماعی شرکتی دارای متولی می باشد و شکل رسمی تری به خود می گیرد و از یک اولویت دست چندمی به یک اولویت مهم برای شرکت ها تبدیل می شود.این اقدام می تواند کارکنان شرکت ها را نیز نسبت به این موضوع حساس کند و یک رویکرد نظارتی در زمینه مسئولیت اجتماعی در شرکت ها به وجود بیاورد.
دوم اینکه حضور یک و یا چند مشاور تخصصی در زمینه مسئولیت اجتماعی شرکتی می تواند مشورت های مناسبی به مدیر یا مدیران شرکت ها در زمینه مسئولیت اجتماعی شرکتی بدهد. در چنین شرایطی تصمیماتی که مدیران به صورت کلان می گیرند می تواند شامل مسئولیت اجتماعی شرکتی نیز باشد و این موضوع به عنوان یک اولویت برای شرکت ها و بنگاه های اقتصادی شناخته شود.
در چنین شرایطی تصمیماتی که شرکت ها می گیرند با توجه به مسئولیت اجتماعی شرکتی و سودرسانی بیشتر به جامعه صورت می گیرد که می تواند به برندسازی و تقویت جایگاه تجاری شرکت ها در بین افکار عمومی جامعه موثر باشد.
و سوم اینکه اگر شرکت ها به صورت تخصصی از مشاوران مسئولیت اجتماعی شرکتی استفاده کنند یک کانال جدید بین شرکت ها و مردم ایجاد می شود که ازاین طریق می توان تجارب شرکت ها را در زمینه مسئولیت اجتماعی در اختیار مردم قرار داد و ازسوی دیگر پیشنهادات و انتقاداتی که از سوی مردم نسبت به انجام یا عدم انجام مسئولیت اجتماعی شرکتی وجود دارد به شرکت ها انتقال داده شود که در نهایت به صورت منسجم و تحلیلی در اختیار مدیران شرکت ها قرار بگیرد.
مفاهیم و طرح های نوین هنگامی که وارد یک جامعه می شوند نیاز به رویکردهای نوین برای ترویج و تقویت دارند. استفاده از مشاوران مسئولیت اجتماعی شرکتی در شرکت ها و بنگاه های اقتصادی می تواند یک گام مهم و بلند برای ترویج مسئولیت اجتماعی و تقویت این مفهوم در جامعه ایران باشد.
امید اینکه این اتفاق هر چه زودتر در شرکت ها و بنگاه های اقتصادی رخ بدهد و شرکت ها با جدیت بیشتری موضوع مسئولیت اجتماعی شرکتی را در دستور کار خود قرار بدهند. این اتفاق در حالی رخ می دهد که کشورهای منطقه گام های مهمی در زمینه ترویج مسئولیت اجتماعی شرکتی برداشته اند و به همین دلیل نیازمند عزم جدی تری برای ترویج و نهادینه سازی مسئولیت اجتماعی شرکتی در کشور هستیم.