جایگاه ایران براساس شاخص نیکوکاری در بین کشورهای جهان
«رسانه مسئولیت اجتماعی»- منیژه بازیار: بیش از ۱۰ سال است که «بنیاد کمک های نیکوکارانه هر سال شاخص نیکوکاری جهان را منتشر می کند. نخستین شاخص نیکوکاری جهان از سوی این بنیاد در هنگامه بحران مالی جهان منتشر شد. شاخص اخیر اما به بررسی تاثیرات پاندمی بر روند نیکوکاری در سراسر جهان می پردازد. این […]
«رسانه مسئولیت اجتماعی»- منیژه بازیار: بیش از ۱۰ سال است که «بنیاد کمک های نیکوکارانه هر سال شاخص نیکوکاری جهان را منتشر می کند. نخستین شاخص نیکوکاری جهان از سوی این بنیاد در هنگامه بحران مالی جهان منتشر شد. شاخص اخیر اما به بررسی تاثیرات پاندمی بر روند نیکوکاری در سراسر جهان می پردازد.
این بنیاد خیریه بین المللی در انگلستان به ثبت رسیده است و ۹ دفتر در ۶ قاره جهان دارد. براساس نتایج شاخص نیکوکاری جهان به خاطر بلایای ناشی از «کووید-۱۹» در سراسر جهان، بسیاری از کشورهایی که در دهه گذشته در رده ۱۰ کشور برتر سخاوتمند در امور خیریه جای داشتند، شاهد سقوط رتبه خود بودهاند.
بررسی ها نشان می دهد که تمایل به نیکوکاری کاهش پیدا نکرده، بلکه نیکوکاری قربانی اعمال محدودیت های قرنطینه ای از سوی دولت ها شده است. با وجود اینکه قرنطینه ها جان بسیاری از انسان ها را نجات داده، اما فرصت های نیکوکاری را کاهش داده است و با ایجاد چالش های بسیار باعث بروز بحران در موسسات خیریه و افرادی که دریافت کننده کمک های این موسسات بودند، شده است و همچنان نیز ادامه دارد.
پنج معیار مهم در موسسات نیکوکاری و ضرورت سنجش آن
بررسی بسیاری از معیارها برای موسسات نیکوکاری مشخص کرده که امروزه به کدام یک از آنها باید اهمیت بیشتری داده شود. برای موسسات نیکوکاری، سنجش و اندازه گیری، پایه و اساس همه چیز را تشکیل می دهد، از نحوه ارتباط آنها با نیکوکاران گرفته تا چگونگی ارائه خدمات.
بدون اندازهگیری، موسسات نیکوکاری نه تنها قادر نخواهند بود تا بر پیشرفت خود نظارتی داشته باشند، بلکه حتی نمیتوانند در خصوص تاثیرگذاری سازمان خود برای مخاطبانی که میخواهند از آنها مطلع شوند، اطلاع رسانی کنند.به همین دلیل در این زمینه پنج معیار در نظر گرفته شده است.
۱-نرخ حفظ (نیکوکاران): نرخ حفظ نیکوکاران بر تعداد افراد نیکوکاری که به طور مدام به شما مراجعه میکنند، نظارت می کند. کمک های مالی منظم برای موسسات نیکوکاری حیاتی است. این موسسات برای ادامه تاثیرگذاری و برنامه ریزی استراتژی خود برای آینده، وابسته به درآمد احتمالی هستند که دریافت می کنند.
اگر مردم برای کمک به شما مراجعه می کنند، به این معنا است که شما ارتباطات درستی پس از دریافت کمک ایجاد کرده اید. اگر نرخ حفظ (نیکوکاران) شما پایین است، برای تشخیص مشکل به تجزیه و تحلیل بیشتری نیاز دارید.
۲-راندمان برنامه: شاید این یکی مهم ترین معیارها برای موسسات نیکوکاری راندمان باشد؛ زیرا به نیکوکاران، اعضای هیات مدیره، هیات امنا و ارزیابها نشان میدهد که پول به کجا میرود، برای هزینههای سربار مانند فضای اداری و حقوق کارمندان چه میزان پرداخت می شود، و چه مقداری برای پیشرفت هدف مورد استفاده قرار میگیرد.
به همین خاطر باید تعادل خوبی میان این دو وجود داشته باشد و این معیار فرصتی را فراهم می کند تا به نیکوکاران نشان داده شود که برای چه منظوری کمک می کنند. شفافیت بسیار حائز اهمیت است.
۳-رشد خدمات: در کنار راندمان، نیکوکاران و سایر ذینفعان می خواهند بدانند که سازمان آنها به بهترین وجه در حال پیشرفت و نوآوری است. روش های ارائه خدمات و روش های جمع آوری کمک های مالی در بخش خیریه به سرعت در حال منسوخ شدن هستند.
به نمایش گذاشتن نشانههای رشد نشان میدهد که سازمانها به هیچکدام از دستاوردهای قبلی خود قناعت نمیکنند و سعی دارند که خدمات خود را بهتر از سال قبل ارائه کنند.
۴-درآمد حاصل از هر نیکوکار: سازمانهای مبتنی بر عضویت که به شدت به حق عضویت و شهریه متکی هستند، میتوانند میزان درآمد حاصل از حق عضویت خود را با محاسبه میانگین شهریه هر عضو بسنجند.
سازمانهای غیرانتفاعی نیز میتوانند همین کار را با خیرین خود انجام دهند، تا ببینند بهطور میانگین به ازای هر نفر چقدر دریافت میشود، و از آن برای تطبیق نحوه برقراری ارتباط با مخاطبان خود استفاده کنند.
۵-راندمان جذب سرمایه: این موضوع نشان می دهد که چقدر پول صرف جمع آوری یک واحد پول برای موسسه شما می شود. زیرا توجه به بودجه و بازگشت سرمایه دارای اهمیت است. اگر موسسات نیکوکاری پول زیادی را برای بازاریابی خرج می کنند، اما بازخورد خوبی دریافت نمی کنند، به این معنی است که آنها باید تاکتیک خود را تغییر دهند. هزینه کردن برای جمع آوری کمکهای مالی همیشه برای شما نتیجه دلخواه را به همراه ندارد موسسات نیکوکاری باید تفکر استراتژیک داشته باشند. بعضی از مواقع ارزانترین گزینه، درآمد بیشتری را نصیب شما می کند به همین خاطر این معیار میتواند به شما نشان دهد که بهترین گزینه کدام است.
سخاوتمندترین کشورهای جهان
در رتبهبندی شاخص نیکوکاری در سال۲۰۲۱ اندونزی توانست عنوان سخاوتمندترین کشور را به خود اختصاص دهد. بیش از هشت نفر از هر ۱۰ نفر اندونزیایی کمک های نقدی انجام داده اند و نسبت فعالیت های داوطلبانه این کشور بیش از سه برابر میانگین جهانی بوده است.
اندونزی در مجموع با ۶۹درصد، بالاترین نمره شاخص را دارد. زکات بهطور گسترده در اندونزی انجام و عواید آن برای نیازمندان توزیع میشود. گزارش ها حاکی از آن است که پرداخت های زکات در کشورهای اسلامی در مواجهه با بیماری همه گیر بهویژه در سال ۲۰۲۰ زیاد بوده است.
رتبه بندی ۱۰ کشور سخاوتمند جهان به طور قابل توجهی تغییر کرده است. بسیاری از کشورهایی که همیشه در ۱۰ رتبه نخست سخاوتمندترین ها جای می گرفتند در این گزارش سقوط کرده اند.
این تنزل ممکن است به دلیل اثرات پاندمی، اعمال قرنطینه و محدودیت های آن باشد. به عنوان مثال، آمریکا که همیشه در میان پنج کشور سخاوتمند جهان قرار داشت در این گزارش به جایگاه ۱۹ سقوط کرده است.
دیگر کشورها مانند انگلستان، کانادا، ایرلند و هلند نیز همگی کاهش قابل توجهی در نمرات خود داشته اند. به جای آنها چندین کشور که هرگز در فهرست ۱۰ کشور سخاوتمند جهان نبودند اکنون در فهرست بخشنده ترین کشورها قرار دارند.
نیجریه یکی از این کشورها است. این در حالی است که نیجریه در رتبه بندی شاخص قبلی جایگاه ۱۶ را داشت، اما در گزارش امسال توانسته است با کسب ۵۲درصدی امتیاز کل به رتبه سه برسد. کشور غنا نیز برای نخستین مرتبه در این فهرست قرار گرفته است. به همین ترتیب کشورهای اوگاندا و کوزوو هم در فهرست ۱۰ کشور سخاوتمند جهان جای گرفته اند.
۱۰کشور سخاوتمند در شاخص نیکوکاری جهان به ترتیب عبارت از اندونزی با ۶۹درصد امتیاز کل، کنیا با ۵۸درصد امتیاز کل، نیجریه با ۵۲ درصد امتیاز کل، میانمار با ۵۱ درصد امتیاز کل، استرالیا با ۴۹درصد امتیاز کل، غنا و نیوزیلند هر یک با ۴۷درصد امتیاز کل، اوگاندا، کوزوو و تایلند نیز هر یک با ۴۶درصد امتیاز کل، است.
جایگاه ایران براساس شاخص نیکوکاری در بین کشورهای جهان
ایران در گزارش ۲۰۲۱ با کسب ۳۹درصد امتیاز کل، رتبه ۳۲ را به خود اختصاص داد. پاسخ ایرانیان که در این نظرسنجی در مورد سه جنبه کمک کردن مورد سوال قرار گرفتند به شرح زیر بوده است:
۶۲درصد از ایرانیانی که در این نظرسنجی شرکت کرده اند اظهار داشته اند که به افراد غریبه و کسانی که نمی شناخته اند کمک کرده اند و از این لحاظ ایران توانسته در رتبه ۳۸ قرار بگیرد.
۴۵درصد از پاسخ دهندگان گفته اند که به تازگی کمک مالی کرده اند و در این جنبه از کمک کردن ایران رتبه ۲۳ را کسب کرده است و ۱۱ درصد از افراد مصاحبه شده نیز تصریح کرده اند که وقت خود را برای مشارکت در فعالیت های داوطلبانه به موسسات خیریه اختصاص داده اند و از این نظر در میان دیگر کشورها ایران رتبه ۹۲ را دارد.