رسانه مسئولیت اجتماعی:درمقاله زیر به تفاوت بین گزارش پایداری ، ESG ، CSR و GRI به نوشته دکتر احمد محمدیان پرداخته شده است:
گزارش پایداری افشا و ارتباط اهداف محیطی، اجتماعی و حاکمیتی (ESG-environmental, social, governance) و همچنین پیشرفت یک شرکت به سمت آنهاست.
-در گزارش پایداری چه چیزهایی باید آورده شود؟
گزارش پایداری هیچ فرمت مشخصی ندارد، اما به طور گسترده شامل افشای اهداف زیست محیطی، اجتماعی و حاکمیتی یک شرکت (ESG) و اطلاع رسانی پیشرفت و تلاش های شرکت برای رسیدن به آن اهداف است. همراه با ابتکارات ESG، گزارش پایداری شامل عناصر مالی است.
چهار معیار برای ارزیابی گزارش پایداری چیست؟
چهار مرحله در فرآیند گزارش دهی پایداری وجود دارد: (۱) تعریف اهداف و معیارهای عملکرد، (۲) اندازه گیری عملکرد، (۳) ارزیابی عملکرد، و (۴) مدیریت عملکرد. شرکت ها باید منابع مالی، انسانی و فناوری اطلاعات خود را هنگام انتخاب SPI در نظر بگیرند.
-گزارش پایداری ESG چیست؟
گزارش ESG افشای داده های محیطی، اجتماعی و حاکمیت شرکتی است.
مانند تمام افشاگری ها، هدف آن روشن کردن فعالیت های ESG یک شرکت و در عین حال بهبود شفافیت سرمایه گذاران و الهام بخشیدن به سایر سازمان ها برای انجام همین کار است.
در حالی که هم ESG و هم پایداری به عوامل محیطی، اجتماعی و حاکمیتی مربوط می شوند، ESG بر ارزیابی عملکرد شرکت ها بر اساس این عوامل تمرکز دارد، در حالی که پایداری یک اصل گسترده تر است که شیوه های تجاری مسئولانه و اخلاقی را به شیوه ای جامع در بر می گیرد.
-CSR یا ESG کدام بهتر است؟
فعالیت های CSR اغلب داوطلبانه و با انگیزه ارزش ها و تعهد یک شرکت به شیوه های تجاری اخلاقی است. ESG رویکرد جامع تر و گسترده تری را برای ارزیابی عملکرد و پایداری یک شرکت با ارزیابی سه رکن: محیطی، اجتماعی و حاکمیتی اتخاذ می کند.
گزارش استاندارد برای پایداری چیست؟
استانداردهای گزارش دهی پایداری GRI (استانداردهای GRI) چارچوبی گزارش دهی برای سازمان ها برای افشای تاثیرات مثبت و منفی بر محیط زیست، جامعه و اقتصاد است.
نام دیگر گزارش پایداری چیست؟
طیف وسیعی از اصطلاحات مورد استفاده برای واجد شرایط بودن این مفهوم از گزارش پایداری وجود دارد: گزارش غیر مالی، گزارش غیرمالی، گزارش اجتماعی، گزارش CSR یا حتی گزارش اجتماعی-محیطی.
گزارش های CSR که به عنوان گزارش دهی پایداری شرکت نیز شناخته می شود، به منظور نشان دادن نحوه مشارکت شرکت در اهداف توسعه پایدار با استفاده از داده ها برای اندازه گیری پیشرفت، به ذینفعان مختلف شرکت – کارمندان، سرمایه گذاران، تامین کنندگان و جوامع است.