رسانه مسئولیت اجتماعی:پایداری شرکتی مفهوم گسترده تری داردو در واقع تعهد یک شرکت و یا سازمان برعمل به مسئولیت های زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی را شامل میشودو درنهایت بر خلق ارزش بلندمدت از طریق شیوه های اخلاقی که با منافع همه ذینفعان همسو باشد، تأکید می کند.
از سوی دیگر، ESG (محیط زیست، اجتماعی و حاکمیت)، یک چارچوب خاص برای ارزیابی و اندازهگیری عملکرد پایداری یک شرکت را نشان میدهد.
ریسکها ومعیارهای مرتبط با ESG شرکت را ارزیابی میکنند و براساس آن رویکردی استاندارد برای سرمایهگذاران،وسهامداران فراهم میشود تا برای ارزیابی پایداری شرکتاز آن استفاده کنند.
در اصل، پایداری به عنوان یک اصل کلی عمل می کند، در حالی که ESG ابزاری عملی برای ارزیابی و گزارش عملکرد پایداری ارائه می دهد.
برای درک بهتر موضوع، موارد زیر گزیده ای از نظرسنجی KPMG در مورد گزارش پایداری است:
گزارشدهی پایداری عبارت است از انتقال عملکرد غیرمالی یک سازمان به ذینفعان آن.
این فرآیندی است برای افشای اطلاعات مرتبط در مورد اثرات زیستمحیطی، اجتماعی و اقتصادی سازمان و همچنین شیوههای حاکمیتی آن.
گزارشدهی پایداری ابزاری کلیدی برای سازمانها است تاتعهد خود را به پایداری نشان دهند و ریسکها و فرصتهای پایداری خود را مدیریت کنند.
گزارش پایداری نشان دهنده تعهد و توجه به عوامل محیطی، اجتماعی و اقتصادی در استراتژی و عملیات کلی یک شرکت است.
تفاوت دیگر این دو مفهوم در «مدیریت ریسک پایداری: عملکرد نیرومند برای رشد مسئولانه» است که در آن موارد زیر را بیان می کند:
“در حالی که پایداری یک مفهوم گسترده است که استراتژی کلی بلند مدت یک شرکت را در بر می گیرد، ESG چارچوب متمرکزتری برای اندازه گیری و مدیریت ریسک ها و فرصت های پایداری است.”
این مفهوم به وضوح بین مفهوم کلی پایداری و چارچوب خاص ESG برای ارزیابی و مدیریت عملکرد پایداری تفاوت قائل می شود.
با درک این تفاوت های کلیدی، سازمانها میتوانند به طور موثر اصول پایداری را در ابتکارات ESG خود ادغام کنند و تعهد خود را به خلق ارزش بلندمدت نشان دهند و در عین حال آسیب های اجتماعی و محیطی را مدنظر داشته باشند.
منبع:wolterskluwer.com