«رسانه مسئولیت اجتماعی»- احسان انصاری:فاطمی امین در حالی توسط مجلس یازدهم استیضاح شد که اشتباهات راهبردی متعددی در دوران مدیریت وی وجود داشت.
این در حالی است که وی یک بار دیگر نیز در آستانه استیضاح قرار داشت اما با رأی اعتماد نمایندگان مجلس مواجه شد و به کار خود ادامه داد. این وضعیت نشان می دهد که اشتباهات راهبردی فاطمی امین در وزارت صمت مشهود بوده و به همین دلیل در نهایت از برکنار شد.
اگر چه دلیل اصلی استیضاح فاطمی امین گرانی خودرو عنوان شد اما واقعیت این است که وی در جنبه های مختلف وزارتخانه ای که مدیریت آن را برعهده داشت نتوانست عملکرد قابل قبولی از خود بروز بدهد.
بدون تردید یکی از موضوعاتی که مورد انتقاد جدی به فاطمی امین است عدم توجه وی به مسئولیت اجتماعی وظرفیت های مهم وبزرگ وزارت صمت در راستای تحقق مسئولیت اجتماعی است.
فاطمی امین نه تنها این ظرفیت ها را ندید و بلکه هیچ گاه به صورت جدی به موضوع مسئولیت اجتماعی توجه نکرد و به همین دلیل نیز نتوانست مدیریت طولانی مدتی در این وزارتخانه داشته باشد.
چرا فاطمی امین استیضاح شد؟
براساس اخبار منتشر شده آنچه باعث استیضاح وزیر صمت بود گرانی و افزایش قیمت کالاهای اساسی، افزایش قیمت برخی محصولات عمده صنایع ( فولاد و سیمان)، بهره گیری از مدیران کارنابلد و کنار گذاشتن مدیران مجرب برخی از شاخص ترین محورهای استیضاح فاطمی امین است.
با این وجود اما مهم ترین محور آن را باید وضعیت آشفته کیفی و قیمتی بازار خودرو طی ماههای گذشته دانست؛ حوزهای که پیش تر نمایندگان، مهلتی دو ماهه برای سامان بخشی و اصلاحات ساختاری در آن به وزیر صمت داده بودند.
آگاهان به حوزه اقتصاد، می دانند که قیمت خودرو در بازار اولین تاثیر را از نرخ ارز و تورم می پذیرد که این دو نرخ باید جایی دیگر و خارج از وزارت صمت، کنترل شود. آمار عرضه در برابر تقاضا هم عامل اثرگذار دیگر بر بازار است که بر این اساس در سال گذشته شاهد افزایش ۳۹ درصدی تیراژ خودرو نسبت به سال ۱۴۰۰ بودیم در حالی که طی ۴ سال، تیراژ تولید خودرو از عدد ۹۰۰ هزار دستگاه در سال فراتر نرفته بود.
نوع سیاست گذاری ها و روشهای کنترل عطش بازار خودرو هم در این میان حائز اهمیت است که فاطمی امین با مکانیزم قرعه کشی که تقاضا را افزایش می داد، برخورد کرد. او همچنین در عمل نشان داد که با ممنوعیت واردات خودرو که طرف عرضه را متاثر می کند، مخالف است و تحت برخی فشارها حتی با واردات خودروی دست دوم که سیاستی مشکل دار است، همراهی کرد تا بازار به ثبات برسد و در مسیر درست و کنترل شده قرار گیرد.
با این وجود باید اذعان کرد که فاطمی امین از ابتدا در قامت وزیر صمت نبود و نمی توانست به عنوان یک وزیر توانا و کارآمد در دولت حضور داشته باشد.شاید باید نوع انتخاب وی به وزارت صمت را نیز مورد انتقاد قرار داد. جایی که نخبگان زیادی در آن وجود داشتند و رئیس جمهور می توانست انتخاب بهتری نسبت به او داشته باشد.
وزارت صمت از قافله مسئولیت اجتماعی دولت عقب افتاد
در حالی که در دولت سیزدهم برخی از وزارتخانه ها تحرکات مثبتی در زمینه مسئولیت اجتماعی داشتند اما وزارت صمت به این سمت حرکت نکرد تا نشان دهد وزیر صمت زیاد با مفاهیم جدید و کاربردی مانند مسئولیت اجتماعی آشنایی و قرابت ندارد.
در دولت سیزدهم وزارتخانه های نفت،بهداشت،کار ورفاه اجتماعی،اقتصاد،راه و شهرسازی و… اقدامات مثبتی در زمینه مسئولیت اجتماعی انجام دادند در حالی برخی از این وزارتخانه ها از ظرفیت های کمتری در زمینه مسئولیت اجتماعی نسبت به وزارت صمت برخوردار بودند.
با این وجود اقدام موثری از سوی وزارت صمت در زمینه مسئولیت اجتماعی شورت نگرفت تا این وزارتخانه در این زمینه از قافله مسئولیت اجتماعی دولت عقب بیفتد.
فاطمی امین می توانست با توجه به موضوع مسئولیت اجتماعی به روز بودند و کارآمدی خود را بیش از پیش نشان دهد و از ظرفیت های وزارت صمت بیشتر استفاده کند.رویکردی که می توانست به قوام و داوم مدیریت وی در وزارت صمت منجر شود.
باید ها و نباید های وزیر آینده صمت درباره مسئولیت اجتماعی
وزیر آینده صمت هر کسی که باشد می بایست نسبت به رویکردی که فاطمی امین در این وزارتخانه داشت تغییرات جدی داشته باشد.
بدون تردید یکی از موضوعاتی که باید مورد توجه وزیر آینده قرار بگیرد مسئولیت اجتماعی شرکتی و استفاده از ظرفیت های شرکت های تابعه وزارت صمت در این زمینه است.
نکته مهمی که درباره وزارت صمت در دوران مدیریت فاطمی امین احائز اهمیت بود این بود که این وزارتخانه فاقد نهاد یا ارگان متولی مسئولیت اجتماعی بود و هیچ مسئولی در این وزارتخانه را نمی توان به عنوان متولی مسئولیت اجتماعی معرفی کرد. این موضوع به خوبی نشان می دهد که موضوع مسئولیت اجتماعی به عنوان یک اولویت اصلی در وزارت صمت مورد توجه قرار ندارد و بلکه مورد غفلت نیز قرار گرفته است.
نکته دیگر اینکه در سال های اخیر در جلسات با محوریت مسئولیت اجتماعی،تدوین آیین نامه ها،پیش نویس قوانین و هر جایی که می بایست در زمینه حمایت،نظارت،سازماندهی،مشوق ها،اقدامات و تنظیم گریی حوزه مسئولیت اجتماعی هم اندیشی صورت بگیرد وزارت صمت نماینده ای نداشت تا بتواند در این زمینه دیدگاه کارشناسی ارائه کند.
این رویکرد به خوبی نشان می دهد که وزارت صمت فاقد استراتژی راهبردی برای تحقق مسئولیت اجتماعی در زیرمجموعه خود و کشور است.
توجه به این نکات باید در دستور وزیر آینده صمت قرار بگیرد و با اتخاذ سیاست های مدون در زمینه مسئولیت اجتماعی برای مسئولیت اجتماعی در این وزارتخانه متولی قرار بدهد تا این موضوع به عنوان یک استراتژی و اولویت در دستور کار وزارت صمت قرار بگیرد.