رییس اتاق بازرگانی مازندران در گفت وگو با«رسانه مسئولیت اجتماعی» گفت: فعالیت اقتصادی باید معطوف به مسئولیت اجتماعی باشد و زمینه های مسئولیت اجتماعی را در جامعه به وجود بیاورد.
- مفهوم مسئولیت اجتماعی بنگاه های اقتصادی
به گزارش رسانه مسئولیت اجتماعی، مفهوم مسئولیت اجتماعی بنگاه های اقتصادی زمانی معنی پیدا کرد که اندازه کسب وکارها با هم تفاوت آشکاری پیدا کردند و کسب وکارهای بزرگ، خود را از کسب وکارهای کوچک و متوسط متمایز ساختند و در ادامه کسب وکارهای کوچک و متوسط نیز با کسب وکارهای خرد و حِرف متفاوت شدند.
در ایران چون جریان رشد بنگاه های اقتصادی در طول چند دهه گذشته بسیار دستخوش اتفاقاتی همچون نفت، انقلاب، ملی شدن صنایع، تصدی گری گسترده دولت، اندازه بزرگ و تعداد زیاد بخش عمومی غیردولتی و تحریم ها شده است، بنگاه داری کشور فرصت نیافته تا خود را با مفاهیم و الزامات روز دنیا منطبق کند. آشنایی با مسئولیت اجتماعی بنگاه ها، ابعاد و الزامات آن، به بخش خصوصی ایران بینشِ فهم بحران های موجود در کشور و دانش ایفای نقش در رابطه با آن ها را می دهد.
اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با پذیرش مسئولیت به عنوان نماینده بخش خصوصی کشور عزم بر آن دارد که مفاهیم روز و مورد نیاز بخش خصوصی را به حیطه اقدامات خود وارد کند و بدون تردید « مسئولیت اجتماعی بنگاه های اقتصادی » یکی از ضروری ترین این مفاهیم در حال حاضر است. چالش هایی نظیر بحران آب و محیط زیست، فساد گسترده اداری، شکاف عمیق توسعه بین مناطق مرکزی و مرزی، آلودگی روز افزون هوا و چندین تهدید دیگر، سیاه چاله های توسعه ایران هستند.
در نگاه بنگاه داری مدرن، همه این چالش ها به نوعی در حیطه مسئولیت اجتماعی شرکت ها قرار می گیرند. گستردگی و تنوع و فزایندگی این چالش ها به حدی است که مدیریت آنها از عهده دولت خارج است و کسب وکارها در کنار جامعه مدنی باید نقشی فعالانه و مسئولانه در رویارویی با این بحران ها ایفا کنند.به همین دلیل و برای بررسی نقش بخش خصوصی و اتاق های بازرگانی در زمینه تقویت مفهوم مسئولیت اجتماعی،رسانه مسئولیت اجتماعی با عبدالله مهاجر دارابی رئیس اتاق بازرگانی،صنایع،معادن و کشاورزی استان مازندران گفت وگو کرده که در ادامه می خوانید.
*مهم ترین اقدامات اتاق بازرگانی ساری در زمینه مسئولیت اجتماعی چه بوده است؟
یکی از موضوعاتی که همواره در کنار فعالیت های اقتصادی مورد توجه اتاق بازرگانی ساری وجود داشته مسئولیت اجتماعی و اقدامات عام المنفعه بوده است. در این زمینه اعضای اتاق بازرگانی ساری دغدغه های جدی دارند و به همین دلیل نیز اقدامات موثری صورت گرفته است. به عنوان مثال اتاق بازرگانی ساری در راستای مسئولیت اجتماعی خود در زمان شیوع ویروس کرونا مبلغ بیست میلیارد تومان به شبکه بهداشت و درمان استان مازنداران کمک کرد. این در حالی است که استان مازندارن به دلیل جاذبه های گردشگری که دارد در معرض آسیب های جدی در زمینه کرونا قرار داشت و کمک اتاق بازرگانی قابل توجه و موثر بود. دستگاه های تنفسی ازجمله دستگاه هایی بوده که برای نجات جان بیماران کرونایی از اهمیت حیاتی برخوردار است لذا درخواست دانشگاه علوم پزشکی تأمین ۴۰ دستگاه بوده که اتاق بازرگانی بلافاصله وارد عمل شد و توانستیم با مشارکت فعالان اقتصادی ۲۰ دستگاه را در کمتر از ۲۴ خریداری کنیم و در اختیار بیمارستان ها قرار بدهیم. تأمین ۲۷ تن مواد شوینده و ضدعفونی کننده توسط بخش خصوصی مازندران از دیگر اقدامات اتاق بازرگانی بوده که تأمین این مواد از احتیاجات عمومی است و روزانه انجام می شود، اما تأمین دستگاه ها بسیار مهم و از ضروریات بوده و هست که اتاق ساری پای کار آمده است. از سوی دیگر اتاق بازرگانی ساری در زمینه حمایت از کودکان و زنان بی سرپرست و یا بدسرپرست حمایت های مالی جدی را انجام داده است.
*از دیدگاه شما فعالیت اقتصادی چه ارتباطی با مسئولیت اجتماعی دارد و این دو مفهوم چگونه می توانند به هم کمک کنند؟
فعالیت اقتصادی باید معطوف به مسئولیت اجتماعی باشد و زمینه های مسئولیت اجتماعی را در جامعه به وجود بیاورد. اتاق بازرگانی مدافع پارلمان بخش خصوصی و فعالان عرصههای مختلف اقتصادی است تا در خدمت مردم مازندران باشیم و نگاه ما در این حوزه کمک به فعالان اقتصادی است. اتاق بازرگانی بهعنوان نمایندگی بخش خصوصی، فعالیت های اقتصادی را مدیریت و رهبری و جریان اقتصادی را روانسازی می کند تا فضا و بستر را جهت فعالیت اقتصادی فراهم کنیم. مازندران ظرفیت حدود ۳.۵ میلیون نفر جمعیت و بهعنوان یک کلان شهر نقش مهمی در حوزههای مختلف در کشور در زمینههای مختلف دارد و با دارا بودن چهار هزار حوزه تولیدی کوچک و متوسط باید به این بخش توجه شود.واقعیت این است که اکنون زمان بحران است و باید با قوانین خاصِ زمان بحران مشکلات را حل کنیم. به همین دلیل سوال این است، چرا دولتها کسری بودجه خود را از جیب تولیدکننده تامین میکنند و به ازای آن خدمات میدهند.
مبارزه جدی با رانت و فساد یکی دیگر از مسائلی بود که در زمینه فعالیت اقتصادی و مسئولیت اجتماعی وجود دارد و این دو مفهوم را به هم نزدیک می کند. فراهم شدن زمینه رشد پایدار اقتصادی و اتخاذ سیاستهایی که به کنترل تنشها و ثبات در روابط بینالمللی کشور کمک کند نیز دارای اهمیت است.
*راهکار شما برای تقویت مسئولیت اجتماعی در بین فعالان و بنگاه های اقتصادی چیست؟
در شرایطی که اقتصاد و اشتغال نقش مهمی در پویایی جامعه دارد باید از واحدهای تولیدی حمایت کرد و بیمه کارکنان و قراردادهای مستقل واحدها در شورای گفتوگو پیشنهاد و راه حلها مشخص شود. در برخی موارد دستورالعملها قانونی است که باید از آن تبعیت کرد اما برخی از قوانین باید اصلاح شده و تغییر کنند که دراین راستا از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مسئولان مربوطه درخواست داریم قوانین مربوط به بخش تامین اجتماعی شرکتهای سرمایهگذاری رابازنگری کنند. مدیران در زمینه فعالیت های اقتصادی باید تکلیفپذیر باشند و به جای برگزاری جلسات مختلف به ارائه عملکرد بپردازد.ما باید تولید استان را بهبود ببخشیم که در این زمینه در قالب برنامههای کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت موانع را رفع کنیم.در شرایط کنونی بسیاری از مشکلات تولیدکنندگان بحث بیمه، تامین اجتماعی و مالیات است. به همین دلیل این مشکلات باید به طور جدی توسط دستگاههای مربوطه پیگیری و رفع شود. اگرمشکلات و موانعی که بر سر راه تولید است برداشته شود فضا برای ایجاد اشتغال در استان مهیا میشود.
کشورهای توسعهیافته از طریق اعطای یارانه به صادرکنندگان، قابلیت و ظرفیت صادراتی کشور خود را ارتقا میدهند این در حالی است که در ایران این وضعیت وجود ندارد. براساس سیاستهای اقتصاد مقاومتی باید جلوی واردات محصولات را به کشور بگیریم تا از تولیدکنندگان حمایت شود.
انتهای پیام///