رسانه مسئولیت اجتماعی: همزمان با آغاز سال تحصیلی دانشگاهای کشور در سال جاری، اولین همایش «مسئولیت اجتماعی؛ دانشگاه و صنعت» برگزار می شود.
به گزارش رسانه مسئولیت اجتماعی، اولین همایش «مسئولیت اجتماعی؛ دانشگاه و صنعت» روز سه شنبه، ۱۸ مهر، ۱۴۰۲ توسط دانشگاه شهید بهشتی, معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد دانشگاه شهید بهشتی و تحت حمایت سیویلیکا در شهر تهران برگزار می شود.
بر اساس این گزارش با توجه به اینکه این همایش به صورت رسمی برگزار می گردد، کلیه مقالات این کنفرانس در پایگاه سیویلیکا و نیز کنسرسیوم محتوای ملی نمایه خواهد شد و شما می توانید با اطمینان کامل، مقالات خود را در این همایش ارائه نموده و از امتیازات علمی ارائه مقاله کنفرانس با دریافت گواهی کنفرانس استفاده نمایید.
توضیحات کنفرانس
محورهای همایش:
محور اول: چیستی و سویههای مسئولیت اجتماعی
مسئولیت اجتماعی؛ مبانی، قلمرو، کارکردها و آثار اجتماعی و اقتصادی
حقوق، اخلاق، آموزههای اسلامی و مسئولیت اجتماعی
جایگاه مسئولیت اجتماعی در اسناد بالادستی
آموزش و مسئولیت اجتماعی جامعه
مسئولیت اجتماعی و سرمایه اجتماعی
رسانه و مسئولیت اجتماعی
محوردوم: مسئولیت اجتماعی دانشگاه
مسئولیت اجتماعی دانشگاه؛ ایضاح مفهومی و نظری
مسئولیت اجتماعی دانشگاه در ایران؛ تجربه ها، دستاوردها، موانع و چالش ها
دانشگاه، سیاستگذاری و حکمرانی علمی
مسئولیت اجتماعی دانشگاه و تجارب مدیریت بحرانهای ملی، منطقهای و محلی
مسئولیت اجتماعی دانشگاه و کنش علمی اخلاق مند
مسئولیت اجتماعی دانشگاه و مسئله محوری پژوهش های علمی در ایران
شاخص های سنجش و ارزیابی تاثیر اجتماعی دانشگاه
اسناد بالادستی و نسبت آن با مسئولیت اجتماعی دانشگاه
بازخوانی تجارب دانشگاههای خارجی در خصوص مسئولیت اجتماعی دانشگاه
بازخوانی تجارب دانشگاهها، موسسات آموزشی، پژوهشی و پارک های علم و فناوری ایران در ارتباط با مفهوم مسئولیت اجتماعی
بازخوانی انتقادی تجارب تشکل ها و سازمان های دانشجویی (انجمن های علمی، کانون ها و …) در زمینه مسئولیت اجتماعی دانشگاه
خوانش تحلیلیانتقادی مسئولیت اجتماعی در برنامههای راهبردی دانشگاهها و موسسات آموزشی و پژوهشی
محور سوم: مسئولیت اجتماعی صنعت
◄ مسئولیت اجتماعی شرکت ها و توسعه کشور
اثر تاسیس بنگاه های صنعتی بر مولفههای اجتماعی و فرهنگی منطقه
نقش مسئولیت اجتماعی شرکت ها در توسعه اجتماعی
نقش بنگاههای اقتصادی در کمک به توسعه پایدار و همهجانبه کشور
◄ مسئولیتپذیری در قبال محیط زیست
مدیریت مخاطرات محیط زیستی مرتبط با عملیات بنگاهها
اقتصاد چرخشی و مدیریت چرخه عمر محصول
مسئولیت اجتماعی در مدیریت پسماند غذا
جایگاه و نقش CSR در کاهش و بهینه سازی مصرف سوخت های فسیلی در صنایع و سایر مصارف با رویکرد استفاده از انرژی های تجدید پذیر
جایگاه و نقش CSR در کاهش و بهینه سازی مصرف آب در صنایع و سایر کاربری ها با استفاده از رویکردهای نوآورانه و خلاقانه
نقش نوآوری در کمک به ارتقای شاخصهای محیط زیستی بنگاهها
مسئولیت اجتماعی در کاهش انتشار کربن
خدمات اکوسیستمی و زنجیره ارزش پایدار
مصرف پایدار انرژی و گذار به انرژیهای تجدیدپذیر و پاک
بازخوانی تجربههای کاهش اثرات منفی شرکت ها بر محیطزیست
◄ کسب وکار مسئولانه و جامعه
کسبوکار سبز
اقدامات داوطلبانه و توانمندسازی جوامع محلی همجوار با صنایع
مدیریت ذینفعان
تجربههای توانافزایی جامعه محلی، نیروی کار بومی و تامین تدارکات محلی
بازخوانی تجربههای جلب مشارکت جامعهی محلی
مشارکت با ذینفعان مختلف در طراحی و اجرای برنامههای CSR
اندازهگیری اثربخشی اجتماعی در پروژههای مسئولیت اجتماعی
ملاحظات اثربخشی پروژههای CSR برای جامعه محلی به ویژه با نگاه به مناطق کمبرخوردار
◄ اخلاق کسب و کار
اخلاق کسب و کار(شامل شفافیت، پاسخگویی، رویکردهای ضدفساد، رفتارهای ضد رقابتی، کدهای اخلاقی، عدم تبعیض، گوناگونی، فرهنگ CSR رعایت حقوق کارکنان ، سلامت و ایمنی مشتری و کارکنان ، حفظ حریم خصوصی مشتری و …)
گزارشدهی شرکتها به جامعه
نقش افکار عمومی در مسئولیت اجتماعی شرکتها
شفافیت و پاسخگویی در بنگاههای اقتصادی
◄ سیاست گذاری و قانونگذاری برای مسئولیت اجتماعی بنگاههای اقتصادی
جایگاه و نقش استاندارد ملی مسئولیت اجتماعی و خیر همگانی در تبیین سیاستها و اهداف مسئولیت اجتماعی شرکتی در صنایع کشور
سیاستگذاری گذار پایدار
توازن خودانگیختگی و تقنین و نظارت در حوزه شرکتها
معاهدات و منشورهای اخلاقی درون و بیرون سازمانی در ارتباط با CSR
آسیبشناسی قوانین مرتبط با CSR در ایران
آسیبشناسی تجربه سیاستگذاری برای CSR در دستگاههای بالادستی و حاکمیتی
بررسی تجارب جهانی در حوزه قانونگذاری و سیاستگذاری CSR
مطالعات تطبیقی قوانین مسئولیت اجتماعی شرکتها میان کشورهای موفق و ایران
خودتنظیم گری و سیاستگذاریهای غیردولتی برای CSR
قانون عوارض آلایندگی و مسئولیت اجتماعی شرکتها و سازمان حفاظت محیط زیست
◄ نظام پایش و گزارشدهی پایداری
بازخوانی تجربیات گزارشدهی پایداری در سطح ملی و بینالمللی
نظام پایش و ارزیابی فعالیتها و اقدامات مسئولیت اجتماعی
پیاده سازی و اثربخشی استانداردها و سیستمهای مدیریتی مرتبط با CSR
ارزیابی و ممیزی CSR
◄ حاکمیت شرکتی
تدوین استراتژی و برنامههای بهبود CSR
ارتباط حاکمیت شرکتی با CSR
ساختارهای سازمانی ویژه برای راهبری CSR
یکپارچه سازی CSR در واحدها و فرایندهای سازمانی مختلف (نظیر بازاریابی، منابع انسانی، HSE، فروش، ارتباط با مشتریان، روابط عمومی و …)
سازماندهی و مدیریت مسئولیت اجتماعی
◄ نوآوری در مسئولیت اجتماعی
نوآوری مسئولانه و خلق ارزش مشترک
مسئولیت دیجیتال بنگاهها، فناوری و تحول دیجیتال
مسئولیت اجتماعی و انقلاب صنعتی چهارم
نوآوری اجتماعی و مسئولیت اجتماعی
◄ آموزش و ظرفیت سازی
آموزش کارکنان برای CSR
مسئولیت اجتماعی بنگاهها در راستای مدیریت کنشگران
آموزش مسئولیت اجتماعی بنگاهها
ارتقای دانش عمومی جامعه نسبت به ابعاد مسئولیت اجتماعی بنگاههای اقتصادی
◄ محیط کار و مسئولیت اجتماعی شرکت ها
مسئولیت اجتماعی بنگاهها و تعهد شرکت نسبت به کارگران
نقش توسعه تشکلهای کارگری در مسئولیت اجتماعی شرکت ها
نقش مسئولیت اجتماعی شرکت ها در همکاری با فعالین اجتماعی و تشکلها
نقشآفرینی کارکنان در پیشبرد CSR در سازمانها
مسئولیتهای اجتماعی در قبال کارکنان، مشتریان، و پیمانکاران
نقش مطالبهگری جامعه مدنی و رسانهها در جهتدهی CSR
◄ مسئولیت اجتماعی شرکت ها و مصرفکنندگان
حریم خصوصی مصرف کنندگان
سلامت مصرف کنندگان
مسئولیت اجتماعی شرکتها در بازار
رقابت منصفانه و شراکت با رقبا در پیشبرد CSR
مسئولیتپذیری اجتماعی در قبال تولید محصول (نظیر کیفیت، سلامت، ایمنی، کارایی و …)
◄ سایر موارد
ملاحظات ویژه و چالشهای شرکتهای دولتی در ارتباط با مسئولیت اجتماعی
تجربههای تعیین اولویتهای مسئولیت اجتماعی در شرکتهای خصوصی و عمومی
ارزیابی تاثیرات محیط زیستی و اجتماعی در طرحها و پروژههای صنعتی
سرمایهگذاران و شاخصهای عمل به مسئولیت اجتماعی شرکت ها در شرکتهای بورسی
مدیریت ریسک اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی