«رسانه مسئولیت اجتماعی»- مریم شقاقی:هشتمین نشست از سلسله نشست های مسئولیت اجتماعی با محوریت نقد و بررسی سومین گزارش پایداری ایرانسل با حضور امین سرتیپی مدیر ارشد پایداری و تماس با ذینفعان شرکت ایرانسل، علی صمیمی پژوهشگر حوزه پایداری و مسئولیت اجتماعی،مرتضی سواره مدیرعامل شرکت طنین سبزآروند و مشاور حوزه پایداری، ندا کردونی مشاور پایداری کسب و کار و بنیانگذار موسسه ندای توسعه،سید رضا جمشیدی رئیس کمیته مسئولیت اجتماعی انجمن روابط عمومی ایران و حسین محمودی عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی و دبیر نشست در سالن جلسات سازمان جهاد دانشگاهی شهید بهشتی برگزار شد.
در ابتدای نشست حسین محمودی دبیر نشست و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی به حضور بیشتر کارشناسان و متخصصین حوزه مسئولیت اجتماعی شرکتی در شرکتها اشاره کرد و گفت این حضور پررنگ موجب شکل گیری یک جنبش بسیار مثبت در راستای رشد و پایداری شرکت ها شده است.
در ادامه امین سرتیپی مدیر ارشد پایداری و تماس با ذینفعان شرکت ایرانسل به همراه گروهی که گزارش پایداری ایرانسل را تدوین کرده حضور داشتند که سرتیپی درباره نحوه نگارش گزارش و همراهی مدیریت شرکت ایرانسل و جزئیات این گزارش توضیحاتی را ارائه کرد.
پس از وی علی صمیمی پژوهشگر حوزه پایداری و مسئولیت اجتماعی ضمن قدردانی از شرکت ایرانسل برای انتشار گزارش پایداری به تحلیل نقاط قوت و ضعف این گزارش پرداخت.
سخنران بعدی این نشست مرتضی سواره مدیرعامل شرکت طنین سبزآروند و مشاور حوزه پایداری بود که به نقد گزارش پایداری شرکت ایرانسل پرداخت که نقدهای وی به این گزارش با بیان دیدگاه های دیگر حاضران نشست همراه بود.
سید رضا جمشیدی رئیس کمیته مسئولیت اجتماعی انجمن روابط عمومی ایران نیز در این نشست گفت: برگزاری این نشست که برای اولین بار در کشور رخ می دهد یک اقدام مسئولانه است که توسط شرکت ایرانسل صورت گرفته که پس از انتشار گزارش پایداری خود را در مقام پاسخگویی قرار داده است.این در حالی است که شفافیت و پاسخگویی از جمله مهم ترین مولفه های توسعه پایدار است که شرکت ایرانسل در این دو زمینه رویکرد مثبتی در پیش گرفته است.
ندا کردونی مشاور پایداری کسب و کار و بنیانگذار موسسه ندای توسعه نیز به عنوان یکی از موسسه های فعال در زمینه تحلیل گزارش های توسعه پایدار دیدگاه های کارشناسی خود را بیان کرد.
لازم به ذکر است در این نشست لیلا صادقیتبار، رئیس واحد مسئولیت اجتماعی شرکت چوپان،بهروز بیگامیری مشاور شرکت آبنیرو،کامیار تبرکپور مشاور مسئولیت اجتماعی شرکت زرینرویا،تمنا منصوری سرپرست مسئولیتاجتماعی و روابط عمومی شرکت زرینرویا،مریم پورمیرغفاری کارشناس مسئولیت اجتماعی شرکت اسنپ،بهار بیشمی پژوهشگر مسئولیت اجتماعی در پژوهشگاه گردشگری و میراثفرهنگی،حسین توحیدی مدرسه مدیریت ناول،زهیر باقرزاده مدیر ارتباطات و مسئولیت اجتماعی گروه ماهتاب،محمدرضا کشاورزی، مدیر مسئولیت اجتماعی شرکت دیوار ونیلوفر رئیسی چهارطاقی، سرپرست واحد پایداری شرکت رکسان و دارا (سنایچ) حضور داشتند.
در سومین گزارش پایداری ایرانسل به موضوعاتی از جمله استراتژی پایداری ایرانسل با محوریت نتایج نظرسنجی تعیین اولویتهای پایداری در کسبوکار ایرانسل، زنجیره تأمین مسئولانه، فراگیری شبکه ارتباطی (سهولت در دسترسی)، انتشار گازهای گلخانهای (ردپای کربن) و مدیریت انرژی، پسماند الکترونیکی، فراگیری دیجیتال، کاهش شکاف دیجیتال، توسعه زیرساخت برای اقتصاد دیجیتال، مشارکت در بخش عمومی اقتصاد و مدیریت سرمایه انسانی پرداخته شده است.
این گزارش در پنج سرفصل، شامل «پایداری در ایرانسل»، «حاکمیت شرکتی»، «جامعه»، «محیطزیست» و «اقتصاد دیجیتال»، تدوین و ارائه شده است.
دکتر بیژن عباسیآرند، مدیرعامل ایرانسل، در یادداشت ابتدایی گزارش نوشته است:« ایرانسل، اولین و بزرگترین اپراتور دیجیتال ایران، همواره میکوشد تا با تسهیل و گسترش دسترسی به امکانات زندگی دیجیتال برای ایرانیان، در مسیر تحقق توسعه پایدار ایران قدم بردارد. ارائه اطلاعات کلان و مهم شرکت از طریق «گزارش پایداری»، میتواند نمایی کلی از عملکرد اجتماعی و زیستمحیطی و فعالیتهای ایرانسل در مسیر توسعه پایدار را به ذینفعان ارائه دهد. این اطلاعات، تصویری از ماهیت و ارزش اقتصادی، اثرات و اقدامات زیستمحیطی، اجتماعی و نیز کیفیت حاکمیت شرکتی ایرانسل را در مقابل چشم ذینفعان سازمان قرار میدهد. بر همین اساس، گزارش پایداری، نگاهی جامع به اهداف کلان، رویکردها و عملکرد ایرانسل از منظر اثرات اجتماعی، اقتصادی و زیستمحیطی مترتب بر آن است».