رسانه مسئولیت اجتماعی: اخلاق کار به معنی شناخت درست از نادرست در محیط کاراست و به عنوان شاخه ای از دانش مدیریت، از زمان پدیدار شدن نهضت مسئولیت اجتماعی پدیدار شد.
اخلاق، یعنی رعایت اصول معنوی و ارزشهایی که بر رفتار شخص یا گروه حاکم است، مبنی بر اینکه درست چیست و نادرست کدام است؟
اخلاقیات ارتباط نزدیک و تنگاتنگی با ارزشها دارند و به عنوان ابزاری نگریسته می شوند که ارزش ها را به عمل تبدیل می کنند.
اخلاق، مفاهیمی چون اعتماد، صداقت، درستی، وفای به عهد نسبت به دیگران، عدالت و مساوات و فضائل شهروندی و خدمت به جامعه را در بر میگیرد.
اخلاق در معنی، تشخیص درست از نادرست و خوب از بد، همیشه موضوع مورد بحث فالسفه بوده، آنها به عنوان یکی از شاخه های فلسفه، در مورد آن سخن گفته اند. به علاوه بــرخی٬ اخلاق را تمدنساز به شمار میآورند.
بیشتر استانداردها و قواعد اخلاقی در یک فرهنگ نسبت به فرهنگهای دیگر و در زمانهای مختلف با یکدیگر تفاوت دارند. به عبارت دیگر، نسبیت گرایی اخلاقی باعث می شود آنچه که در یک جامعه، عملی درست نامیده می شود در فرهنگ یا جامعه ای دیگر نادرست تلقی شود و میزان ابهام و بعضا تعارض در ارزشها افزایش یابد.
نهضت مسئولیت اجتماعی
اخلاق کار به معنی شناخت درست از نادرست در محیط کار و آنگاه انجام درست و ترک نادرست است. اخلاق کار، به عنوان شاخه ای از دانش مدیریت، از زمان پدیدار شدن نهضت مسئولیت اجتماعی در دهه ۱۹۶۰ پدیدار شد.
در این دهه جنبشهای آگاهی بخش اجتماعی، انتظارات مردم را از سازمانها باال برده، آنها را به این نتیجه رسانده اند که سازمانها باید از امکانات وسیع مالی و نفوذ اجتماعی خود برای رفع مشکالت اجتماعی مثل فقر، خشونت،حفاظت از محیط زیست، تساوی حقوق، بهداشت عمومی و بهبود وضع تحصیالت استفاده کنند.
مردم براین باور بودند که چون شرکتها و مؤسسات با استفاده از منابع کشور به سود دست مییابند، به کشور بدهکار و مدیون هستند و بایستی برای بهبود اوضاع اجتماعی تلاش کنند.
اگرچه انگیزه و توجه شرکت به رعایت مسائل اخلاقی و به بنیانگذار شرکت مبلمان و اثاثیه برمی گردد سازمانهای رسمی بدون عنصر اخلاقی عمل کنند.
طرفداران اخلاق کار
رهبری که به اصول اخلاقی عمل نمی کند نفوذ خود را از دست میدهد و نمیتواند برای مدت طولانی دوام آورد و طرفداران اخلاق کار در دو دسته قرار میگیرند. افرادی بر این باورند که رعایت اخلاق کار، باعث افزودن ارزش به سهام داران شده، ابزاری برای دستیابی به هدف بیش اینه کردن سود است .
دیدگاه اخلاقیات ابزاری اسمیت، دیدگاه غیر ابزاری داشته و باور دارند که سازمان بایستی گذشته از مالحظات مالی، اخلاق کار، به دلیل آنکـه ماهیت این کـار درست است، بایــد آن را رعـایت کند.
نظریههای اخلاق و مسئولیت اجتماعی
همانگونه که گفته شد، از مسئولیت اجتماعی به عنوان اخلاقیات فرا سازمانی یاد می شود که مفهوم مسئولیت اجتماعی را میتوان از بیشتر نظریه های اخلاق استنباط و استخراج کرد. برای روشن شدن بهترمطلب ابتدا به اختصار نظریههای اخلاق تشریح میشود. هسمر )۱۹۹۵ )یکی از کاملترین دسته بندی ها را از تئوریهای اخلاق اینگونه ارائه می کند:
۱ .قانون جاویدان:
این دیدگاه که به قانون طالیی نیز مشهور است بدین گونه خالصه میشود که »با دیگران آن گونه رفتار کن که دوست داری دیگران با تو رفتار کنند«.
۲ .منفعت گرایی یا تئوری فرجام گرایی:
این دیدگاه منطبق با تعریفی از اخلاق است که توسط جرمیبنتم متفکر بریتانیایی ارائه شده و بر نتایج و فرضیات فردی متمرکز است. بر این اساس، اخلاقی بودن یک رفتار، براساس میزان مطلوبیت آن بیان میشود. یعنی وقتی منافع یک عمل برای جامعه بیشتر از ضررهای آن باشد، آن عمل اخلاقی است
۳ .وظیفه گرایی یا آغازگرایی:
آغازگرایی دربرابر فرضیه فرجام گرایی است. بر اساس این دیدگاه که توسط ایمانوئل کانت ارائه شد، هر عمل به نتیجه آن بستگی نداشته، به نیت شخص تصمیم گیرنده بستگی دارد.
۴ -عدالت توزیعی:
در این تئوری که توسط جان راولز پیشنهاد شده، یک عمل را در صورتی که منجر بـه افزایش همکاری بین اعضای جامعه شود، میتوان درست و عادالنه و مناسب )و بنابراین اخلاقی( نامید و عملی را که در جهت مخالف این هدف عمل کند میتوان نادرست، ناعادالنه و نامناسب )و بنابراین غیراخلاقی( نامید. در این دیدگاه، همکاری اجتماعی، اساس منافع اجتماعی و اقتصادی را فراهم میآورد و تالش فردی کم اهمیت و در مواردی نادیده گرفته میشود.
۵ .آزادی فردی:
بر اساس این دیدگاه که توسط رابرت نوزیک پیشنهاد شد،آزادی، نخستین نیاز جامعه است. بنابراین هر عملی که آزادی فردی را نقض کند، غیراخلالقی است؛ حتی اگر منافع و رفاه بیشتری برای دیگران ایجاد کند.
منبع: دانستنی آنلاین