سید رضا جمشیدی رئیس انجمن ملی مسئولیت اجتماعی:قواعد اخلاقی منعکس کننده ارزشهای حاکم بر شرکت هستند که در زمینه ارزش های ذینفعان و جامعه ای که آن شرکت در آن فعالیت می کند، تعیین میگردند.
اخلاق چیزی بیش از «خوب بودن» به خاطر خود آن است. هر شرکت خود از افرادی تشکیل شده است که خدمت رسانی به سایر افراد دیگر را بر عهده دارد و اخلاق جزء کلیدی در ایجاد روابط انسانی است.
با بنا نهادن ارزشها و قواعد واضح کاری ، هر تصمیمی که در داخل شرکت گرفته شود میتواند در راستای اهداف استراتژیک آن باشد. در واقع منفعت بخشی یک شغل فقط در کسب پول در کوتاه مدت نیست بلکه در ایجاد روابط مناسب با جامعه و اطمینان یافتن از سود بخشی بلند مدت است.
به همین دلیل نیز اخلاق حرفه ای در حوزه مسئولیت اجتماعی به دنبال کسب و کار اخلاق محور است.بدون تردید هر کسب و کاری اگر در مسیر اخلاق حرکت کند می تواند در زمینه فعالیت های اقتصادی و کسب کار رشد بیشتر داشته باشد.نکته مهم در این زمینه این است که مدیران ارشد و مدیران بنگاه های اقتصادی باید در فعالیت های اقتصادی به مسئولیت اجتماعی و کسب و کار مسئولانه توجه کنند. مسیر حرکت حوزه مسئولیت اجتماعی نگاه اخلاقی و انسان محور بودن کسب و کار است.
بنگاه های بزرگ در این زمینه باید به شاخصه هایی مانند مسائل زیست محیطی،اقتصادی،اجتماعی و… توجه کنند و زمینه های تحقق آن را به وجود بیاورند.
در این زمینه هر مدیر ارشدی می بایست براساس معرفت،اخلاق،احترام به حقوق انسانی وارد تعاملات اقتصادی و کسب و کار شود و اخلاق را در استراتژی سازمانی خود به عنوان یک اصل مهم در نظر بگیرد.
در واقع نقطه آغاز مسئولیت اجتماعی توجه به اخلاق و مسائل انسانی است.این رویکرد باید به کسانی که از ما تأثیر می پذیرند و یا کسانی که ما روی آنها تأثیر می گذاریم وجود داشته باشیم.
در حوزه کسب و کارهای کوچک نیز اگر با حساب و کتاب درست و با اخلاق با مشتری رفتار شود بهترین اتفاق در راستای مسئولیت اجتماعی انجام شده است. ما در حوزه های اجتماعی یک زنجیره به هم پیوسته هستیم که از هم تأثیر می پذیریم.در زمینه کسب و کار کسی که از ما خدمتی می گیرد دارای یک حقوق است که ما باید این حقوق را رعایت کنیم و به آن احترام بگذاریم.
این وضعیت در شرکت های بزرگ نیازمند استراتژی و برنامه ریزی است.شرکت های بزرگ در این زمینه فعالیت های اخلاق محور و حقوق بشر را در دستور کار قرار می دهند و در راستای آن برنامه ریزی می کنند.
در بنگاه های بزرگ برای اینکه نتیجه کار اخلاقی باشد می بایست در ساختار و استراتژی مدیریتی شرکت این رویکرد وارد شود.ما باید روند مدیریتی خود را به سمتی ببریم که حقوق ذینفعان را رعایت کنیم تا بتوانیم در راستای کسب و کار به صورت اخلاقی عمل کنیم.
در گذشته نیز عنوان می شده اگر قرار است یک کسب و کار برکت داشته باشد می بایست در آن خوش خلقی وجود داشته باشد. اخلاق مدیران ضامن بقای شرکت است و در صورتی شرکت می تواند اخلاقی عمل نماید که مدیر آن مجموعه نسبت به آن پایبند باشد نه اینکه دیگران را توصیه و حتی مقرراتی را وضع کند ولی خود غیر اخلاقی عمل نماید.دیگر آنکه هر عمل قانونی نمی تواند اخلاقی و مطابق با مسئولیت اجتماعی مدیران باشد و باید عمل قانونی بر بستری از اخلاق و مسئولیت اجتماعی تدوین شده باشد تا پایه ای محکم و استوار باشد و بتواند در جامعه فعالیت نماید