مسئولیت اجتماعی: هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی گر اخلاق حرفه ای در تأثیر فرهنگ سازمانی در مسئولیت اجتماعی و تعهد سازمانی کارکنان بود.
جامعه آماری شامل کلیه کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان اصفهان بود که تعداد نمونه آماری براساس جدول کرجسی و مورگان، ۲۰۱ نفر مشخص و نمونه گیری از طریق روش تصادفی طبقه ای متناسب با پراکنش جغرافیای محل خدمت انجام شد. برای جمع آوری اطلاعات پیرامون متغیر فرهنگ سازمانی از پرسش نامه دنیسون (۲۰۰۰)، متغیر مسئولیت اجتماعی از پرسش نامه حیدرزاده و رهپیما (۲۰۱۳)، متغیر تعهد سازمانی از پرسش نامه آلن و میر (۱۹۹۰) و متغیر اخلاق حرفه ای از پرسش نامه کادزویر (۲۰۰۴) استفاده شد. روایی محتوا و صوری آن ها براساس نظرهای استادان و پایایی آن ها براساس آلفای کرونباخ تأیید شد. برای تحلیل داده ها از مدل سازی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار لیزرل استفاده شد که نتایج نشان داد فرهنگ سازمانی به طور غیرمستقیم با توجه به متغیر میانجی اخلاق حرفه ای با ضریب ۳۶/۰ روی تعهد سازمان و با ضریب ۳۷/۰ روی مسئولیت اجتماعی اثر مثبت و معنی دار دارد که بدین ترتیب نقش میانجی متغیر اخلاق حرفه ای و متعاقباً مدل مفهومی پژوهش تأیید شد:
اثر فرهنگ سازمانی در مسئولیت اجتماعی و تعهد سازمانی کارکنان
منبع: پرتال جامع علوم انسانی/ مهدی سلیمی