اردشیر اروجی در گفت وگو با«رسانه مسئولیت اجتماعی» گفت: وزارت گردشگری و میراث فرهنگی کشور دارای مسئولیت اجتماعی سنگینی است که متأسفانه در این زمینه کمتوجهی میشود.
- صنعت گردشگری و رویکرد مسئولیت اجتماعی شرکتها
به گزارش رسانه مسئولیت اجتماعی، صنعت گردشگری و رویکرد مسئولیت اجتماعی شرکتها؛ هردو ارتباط مستقیمی با جامعه و محیط اطراف دارند و بهنوعی در هم تنیده و بسیار به هم مرتبط هستند. مسئولیت اجتماعی شرکتها در حوزه گردشگری شامل ابعاد مختلف «درون شرکتی»، «محیطزیستی»، «اقتصادی»، «اجتماعی»، «فرهنگی» و «قانونی» میشود. همچنین که «کسب مقبولیت اجتماعی»، «شکلگیری مفاهیم جدید و گردشگران آگاه و مسئول»، «جبران اثرات منفی گردشگری» و «منفعتطلبی اقتصادی» شرایط مؤثر بر اجرای این مسئولیت هستند. یکی از مسائل و مشکلات اجتماعی که طی ساهای اخیر توجه بسیاری از صاحبنظران ودست اندرکاران جوامع مختلف را به خود جلب کرده است عدم توجه و پایبندی سازمان های گردشگری ومدیران تابعه به وظیفه و مسئولیت اجتماعی شان است این موضوع به ویژه در کشورما به خاطر شرایط خاص ومسائل ومشکلات اجتماعی ویژه خودش از اهمیت بیشتری برخوردار است.این در حالی است که اهمیت مسئولیت اجتماعی در حال افزایش است و جایگاه مهمی در صنعت گردشگری یافته است. یکی از دلایل آن، توسعه روزافزون صنعت گردشگری در جوامع مختلف، اهمیت این صنعت در اقتصاد جهانی است. در نتیجه تخصیص منابع در این زمینه هزینه محسوب نمیشود، بلکه سرمایهگذاری برای کسب مزیت رقابتی است.با تغییر دولت به نظر می رسد یکی از رویکردهایی که نیاز به توجه و تغییر جدی دارد صنعت گردشگری و صنایع دستی است. این در حالی است که با توجه به وضعیت اقتصادی کشور تقویت و توجه به گردشگری و صنایع دستی می تواند کمک مهمی به درآمدزایی و اشتغال زایی در کشور شود.به همین دلیل و برای تحلیل و بررسی این موضوع«رسانه مسئولیت اجتماعی» با مهندس اردشیر اروجی کارشناس گردشگری و صنایع دستی گفت وگو کرده که در ادامه می خوانید.
*با تغییر مدیران وزارت گردشگری و صنایعدستی چه رویکردهایی در راستای تقویت مسئولیت اجتماعی در صنعت گردشگری کشور باید در دستور کار قرار بگیرد؟
یکی از مهمترین مسئولیت اجتماعی مدیران جدید در وزارت گردشگری و صنایعدستی رونق و توسعه گردشگری داخلی و خارجی است که میتواند اشتغالزا و درآمدزا باشد و میتواند به اقتصاد کشور کمک کند.مسئولیت اجتماعی دیگر شناخت هنرمندان صنایعدستی کشور است که در شرایط کنونی با چالشهای مهمی مواجه هستند.از سوی دیگر شیوع ویروس کرونا روی صنعت گردشگری کشور تأثیر منفی گذاشته که این آثار باید بهمرورزمان از بین برود و شرایط برای رونق گردشگری به وجود بیاید.
واقعیت این است که وزارت گردشگری و میراث فرهنگی کشور دارای مسئولیت اجتماعی سنگینی است که متأسفانه در این زمینه کمتوجهی میشود.ایران کشوری است که ازنظر میراث فرهنگی یکی از کشورهای مهم و تاریخی جهان است که جز هفتکشور مردم ساز بشریت محسوب میشود.
چین ،هند،بینالنهرین،مصر،روم،یونان و ایران هفتکشوری هستند که در تاریخ بشریت مردم ساز بودهاند و نقش مهمی در شکلگیری تمدن بشری داشتهاند.این کشورها موردتوجه پژوهشهای تاریخی و فرهنگی پژوهشگران در همه جهان هستند.هنگامیکه کشور ما دارای چنین ظرفیتی است باید از این ظرفیت به سود اقتصاد و درآمدزایی کشور استفاده کرد. این در حالی است که در بسیاری مواقع شاهد هستیم که این ظرفیتهای مورد بیتوجهی قرار میگیرد.بهعنوانمثال در خوزستان در محوطههای تاریخی که درگذشته کاوش صورت گرفته است و آثار غنی از آنها بهدستآمده را تخریب کردهاند و یا روی آنها جاده و ساختمان ساختهاند.
*وزارت گردشگری چگونه میتواند از تخریب میراث فرهنگی جلوگیری کند؟
میراث فرهنگی کشور متعلق به همه مردم و تاریخ این سرزمین است و به همین دلیل فردی که بهعنوان وزیر وزارت گردشگری و میراث فرهنگی انتخابشده متولی این میراث گرانبها است. به همین دلیل مسئولیت سنگینی متوجه ایشان است.بهعبارتدیگر مسئولیت حفاظت از میراث تاریخی و فرهنگی یک ملت ۸۰ میلیونی برعهده وزیر گردشگری قرار دارد. به همین دلیل باید نهایت دقت را تصمیمگیریها داشته باشند. از سوی دیگر تصمیماتی که این وزارتخانه میگیرد نباید سبب تخریب آثار فرهنگی و تاریخی کشور شود و بلکه باید آنها را تقویت کند.وظیفه و رسالت وزارت میراث و گردشگری این است که میراث فرهنگی و تاریخی کشور را ارتقا بدهد و آنها بهعنوان یک منبع درآمدی برای کشور تبدیل کند.نکته مهم دیگر معرفی آثار فرهنگی و تاریخی ایران در بین مردم کشورهای جهان است. در شرایط کنونی بسیاری از مناطق با ظرفیتهای گردشگری زیاد در ایران وجود دارد که برای مردم جهان ناشناخته است و شناخت آنها میتواند درآمدزایی مناسبی برای کشور به همراه داشته باشد.به همین دلیل مدیریت جدید وزارت گردشگری باید این رویکرد را در دستور کار خود قرار بدهد.
*مسئولیت اجتماعی چه نقشی در ارتقای صنعت گردشگری و افزایش درآمد کسانی است که در این حوزه فعالیت میکنند؟
واقعیت این است که اغلب هنرمندانی که در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری فعالیت میکنند ازنظر اقتصادی در وضعیتی آسیبپذیر قرار دارند و جز اقشار پایین جامعه به شمار میرود.هنر این افراد تنها ابزار برای امرارمعاش وزندگی آنهاست.به همین دلیل وزارت گردشگری باید شرایطی را فراهم کند که این افراد بتوانند آثار خود را به فروش برسانند تا درآمدزایی و اشتغالزایی صورت بگیرد.اگر امکانات و شرایط مناسب برای این افراد فراهم شود حتی امکان این وجود دارد که آثار خود را به خارج از کشور بفروشند و برای کشور ارزآوری داشته باشند.
صنایعدستی موجود در ایران در بین کشورهای جهان بینظیر است و به همین دلیل میتواند منبع ارزآوری و درآمدزایی خوبی برای کشور به شمار برود.بسیاری از صنایعدستی ایران بهعنوان صنایعدستی جهانی و از سوی دیگر برخی از شهرهای کشور بهعنوان شهرهای دارای صنایعدستی جهانی ثبتشدهاند.
این شهرها که از طرف یونسکو ثبتشده میتواند جاذبههای بسیار خوبی برای گردشگری ایجاد کند و برای مردم جامعه شغل و درآمد ایجاد کند.به همین دلیل مسئولیت سنگینی بر دوش این وزارتخانه قرار دارد که همه نیز به مردم ارتباط دارد و بهنوعی حقالناس محسوب میشود.یک پدر میراث دار خانواده خود است. این در حالی است که میراث دار کشور وزارت گردشگری و میراث فرهنگی است و به همین دلیل همه مسئولیتهای این حوزه برعهده این وزارتخانه قرار دارد.
فاطمه ملکی
انتهای پیام///