مدیرعامل انجمن حمایت از کودکان کار در مصاحبه اختصاصی با رسانه مسئولیت اجتماعی، گفت: اگاهی برای حمایت از کودکان کار بعد مهمی است و به همین خاطر بحث مسئولیت اجتماعی بنگاهها میتواند اثر بخش باشد.
به گزارش رسانه مسئولیت اجتماعی، در جهان کودکانی هستند که به دلیل فقر مشغول به کار می باشند و در خیابان ها دست فروشی می کنند و حتی در محل های خطرناک، مشغول کارهای سخت هستند تا برای خرج خانواده به پدر و مادر خود کمک کنند.
همه ما با هر بار رفت و امد در سطح شهر به این کودکان برخورد کردیم، کودکانی که حتی با برخورد های بدی از سمت مردم مواجه میشوند.
کودکانی که به جای بچگی کردن در خیابان ها به فکر درآمد هستند، آن هم درامدی که ذره ای از آن خرج خودشان نمیشود.
مشکلات بسیاری در طول شبانه روز این کودکان را تهدید می کند.
انجمن حمایت از کودکان کار به عنوان نهادی مردمی، غیردولتی، غیرسیاسی و غیرانتفاعی همواره طی این سالها از کودکان کار، کودکان آسیبدیده و در معرض آسیب در مناطق پر آسیب، حمایت خود را در قالب فعالیتهای حمایتی و آموزشی به انجام رسانیده است. به رسمیت شناختن هویت انسانی کودکان و خدمات رسانی بدون تبعیض، اساس کار انجمن حمایت از کودکان کار است.
رسانه مسئولیت اجتماعی در خصوص این موضوع به گفتگو با قاسم حسنی، مدیرعامل انجمن حمایت از کودکان کار، پرداخت.
-
تورم؛ عاملی ثابت برای افزایش فقر
قاسم حسنی در گفتگو با این رسانه، در خصوص کودکان اظهار داشت:
کار کودک، بیش از هر چیز ریشه در فقر و افزایش شکاف های اجتماعی دارد و متاسفانه در سال های اخیر این روند سرعت پیدا کرده که بخشی از ان در حوزه سیاست گذاری ها و بخش دیگر کرونا و مسائل دیگر که در واقع جبر و تحمیل بوده است.
زمانیکه تورم افزایش پیدا می کند به طور مستقیم باعث افزایش فقر میشود و در نتیجه گروه های بیشتری از مردم فقیر و به مراتب شکاف طبقاتی عمیق تر میشود.
در چنین شرایطی نمیتوان گفت پیشگری یا کنترلی صورت گرفته است، زیرا کلیه فضا به سمت افزایش بوده نه کاهش.
-
فقر؛ نیرو محرکه اصلی کار کودک
وی در ادامه گفت:
انجمن حمایت از کودکان کار با حضور کودکان در انجمن باعث کاهش کار آن ها میشود به این صورت که کودکی روزی ۱۲ ساعت کار میکند و زمانیکه ۳ ساعت را برای شرکت در کلاس اختصاص دهد زمان کاری ان ۱/۴ کاهش پیدا میکند.
بخش دیگر، به سبب اگاهی بخشی در ارتباط با کودک و خانواده انجام میشود که ان نیز سبب میشود تا کودکان از فضای کار دور شوند.
کلاس های اموزشی باعث میشود حتی کودکان با اموزش به سمت کارهای با هویت پیش بروند.
اگاهی رسانی که به خانواده صورت میگیرد نیز سبب توجه بیشتر خانواده به بچه ها و اختصاص ساعات کمتر به کار در خیابان می شود.
البته به واسطه نیرو محرکه اصلی کار کودک که همان فقر است، نمیتواند به کلی باعث کار نکردن کودک شود.
-
حمایت از کودکان کار به هر سختی
مدیرعامل انجمن حمایت از کودکان کار در خصوص اقدامات این انجمن، بیان کرد:
انجمن در حوزه خود، به دلیل ساعت حضور در انجمن و کاهش حضور در خیابان و افزایش اگاهی کودک و خانواده، موجب کاهش کار کودک می شود.
این سهم در کلیت ماجرا خیلی سهم قابل استنادی نیست چون در مقابل جمعیت کودکان کار، تعداد کودکانی که به ان ها دسترسی داریم، چشمگیر نیست که بتواند نوید بخش پایان کار کودکان باشد.
سعی ما بر ان است که به هر سختی، کودکی یا خانواده ای را حمایت کنیم.
-
نرخ کاهش در مقابل نرخ افزایش، امید بخش نیست
سوی دیگر با یک نرخ رشد بالایی کار کودک تولید میشود و خانواده ها ناچار به تن دادن کار کودک خود هستند .
و در مجموع، نرخ کاهش در مقابل نرخ افزایش متاسفانه نرخ امید بخشی نیست و نمیتوانیم دلخوش کاهش کار کودک باشیم.
-
تعریفی از کار کودک
وی با اشاره به تعریفی از کودک کار، افزود:
درگیر کردن کودکان در فعالیت های اقتصادی که مانع از برخورداری وی از حقوق خود می شود و با آسیب همراه است، کار کودک محسوب می شود.
۳ مولفه، کار کودک را از دیگر فعالیت های مشارکتی وی جدا می کند:
۱- درگیر نمودن
۲- محرومیت
۳- اسیب و بهره کشی
نمیتوانیم کار کودکی را پیدا کنیم که این ۳ مولفه در آن نباشد، ممکن است، کسی گذرا به این موضوع نگاه کند و فکر کند منظور ما این است که بچه در خانه کمک خانواده نکند اما آنها فعالیت مشارکتی هستند.
زمانیکه کودک برای کار از خانه بیرون می آید و از حمایت و عواطف خانواده، مدرسه، بازی و … دور و در معرض آسیب های کار قرار میگیرد، محرومیت دارد و در واقع به کار زیاد با دریافتی کم می پردازد.
این مجموعه فعالیت ها اسیبی در خود دارد و نمیتوان گفت، مشارکت را در پی دار به همین دلیل با کار کودک مخالف هستیم.
-
اهداف و برنامه انجمن
حسنی در ادامه با توجه به ۳ محور اصلی فعالیت این انجمن، اظهار داشت:
انجمن، ۳ محور اصلی برای فعالیت های خود تعریف کرده است.
۱- فعالیت های حمایتی
۲- فعالیت های آموزشی
۳- فعالیت های ترویجی
-
فعالیت های حمایتی
در بستر حمایت های مددکاری، بهداشت، تغذیه و روانشناسی است که حمایت را تحقق میبخشیم.
حمایت یعنی کودک را از چرخه کار جدا و در چتر حمایتی قرار دهد و کاری انجام میدهد که بتواند که کودک زیر این چتر حمایتی بماند زیرا کودکان شرایط شکننده ای دارند.
اینکه کودکی را از خیابان به انجمن بیاوریم به تنهایی کافی نیست و باید کمک کنیم که آمدن آن به انجمن ماندگاری داشته باشد.
اسیب هایی که باعث ریزش کودک و بازگشت آن به چرخه کار میشود را باید به طور منظم کنترل کرد که این بیشتر توسط بخش مددکاری انجمن صورت میگیرد.
-
فعالیت های آموزشی
اگرچه که بخش سواداموزی، فراگیرترین بخش فعالیت های اموزشی انجمن است، اما صرفا به این ختم نمیشود و بحث توجه به اعتماد به نفس و توانمندسازی کودکان و خودباوری، فعالیت هایی است که موجب کاهش آسیب پذیری کودکان می شود.
-
فعالیت های ترویجی
در واقع ریشه بر این باور دارد که هیچ انجمنی به تنهایی نمیتوانند کار کودک را پایان دهند و آن ها را از چرخه کار دور کند.
مادامی که زیر ساخت ها و سیاست گذاری اصلاح و جلوی تولید و بازتولید کار کودک گرفته نشود، تلاش های ما ثمر بخش نیست.
بنابراین هدف فعالیت های ترویجی انجمن ، اگاهی رسانی در سطوح مختلف و در واقع معطوف نمودن توجه دستگاه های حاکمیتی، دولتی و اقشار و گروه های مختلف مردم که به نوعی با کودکان در ارتباط هستند و یا فراتر از این لایه های اجتماعی درون مرزی، معطوف نمودن توجه منطقه ای.
کار کودک در بسیاری از کشور ها از جمله ایران، یک پدیده فرامرزی است یعنی با گروهی از کودکان کاری سر و کار داریم که در واقع منشا تولید انها در ساز و کار اقتصاد اجتماعی کشور دیگری است.
و در واقع سر ریز نابرابری و فقر در کشور دیگری به کشور ما است و اگر میخواهیم کار کودک را پایان دهیم، فقط در گرو اقدام مشترک لایه های مختلف اجتماعی ما نیست و نیازمند یک عزم منطقه ای و درگیر نمودن مسئولین دیگر کشور ها و کشور تولیدکننده است.
-
پایان کار کودک با آگاهی جمعی
مدیرعامل انجمن حمایت از کودکان کار در پایان با بیان نقش مسئولیت اجتماعی شرکت ها در این حوزه، خاطر نشان کرد:
در مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت ها دو مولفهی با ارزش نهفته است.
ویژگی مهم آن، مشارکت و مسئولبت پذیری است که حمایت می کنند و سهمی را بر عهده میگیرند برای اینکه از بچه ها بیشتر حمایت کنیم.
اما یک بعد نهفته دارد که از نظر من بسیار مهم تر از قبلی است، اگاهی و همبستگی اجتماعی.
به طور مثال، یک شخص حقیقی یا حقوقی تصمیم می گیرد که عددی را به آموزش کودکان ، کتاب، حقوق مددکاران …. اختصاص دهد که تشکل هایی مشابه ما بتوانند موثر حمایت کنند، این اقدام مسیر را برای ما تسهیل میکنند تا اثر بخشی بیشتری داشته باشیم و کودکان بیشتری را تحت حمایت قرار دهیم.
و نکته دیگر اینکه به درجه ای از اگاهی میرسند که اشکال دیگر کمک را کنار میگذارند و به اموزش و حمایت کودکان کمک می کنند که این ریشه در یک اگاهی جمعی دارد.
نکته ای برای اینکه بتوانیم به کودکان کار پایان ببخشیم، این است که نیازمند اراده عمومی و جمعی هستیم که ریشه در آگاهی جمعی دارد.
بنابراین، اگاهی بعد مهمی است و به همین خاطر بحث مسئولیت اجتماعی بنگاهها میتواند اثر بخش باشد.
انتهای پیام///