نشست خبری بیست و پنجمین سال رتبه بندی شرکت های برتر ایران صبح امروز برگزار شد.
به گزارش رسانه مسئولیت اجتماعی ، در این نشست خبری دکتر ابوالفضل کیانی بختیاری، مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی گفت: با ربع قرن تلاش در این سازمان در راستای ارزیابی شرکت های بزرگ و با این فلسفه وجودی رتبه بندی این شرکتها را آغاز کردیم.
وی افزود: ما شاهد این هستیم و بررسی میکنیم که تاثیرات و نقش شرکت های بزرگ در توسعه حوزه های مختلف کشور به چه شکل است همچنین شرکتهای متوسط و کوچک در زنجیره تامین نیازهای کشور چه تاثیراتی دارد.
کیانی بختیاری خاطرنشان کرد: ما در شرکتهای بزرگ اشتغالزایی بزرگی هم خواهیم داشت و تفاوت اشتغال در شرکتهای بزرگ با شرکتهای کوچک و متوسط در این است که اشتغال در شرکتهای بزرگ پایدار و ماندگار است اما در شرکتهای کوچک و متوسط به نسبت شرکتهای بزرگ از پایداری مداوم برخوردار نیست.
مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در خصوص توصیه به مدیران کشور بیان داشت: انتظار داریم که به موضوع مسئولیت اجتماعی و مدیریت مسئولانه در شرکتهای بزرگ توجه ویژه ای شود و شرکتها در این راستا اقداماتی انجام دهند و کارکردهایی داشته باشند.
وی با بیان اینکه توقع از شرکتهای سرمایهگذاری این است که به جای پرداختن به مسائل کاذب، منابع خود را به سمت تولید هدایت کنند، گفت: به عنوان مشوق برای شرکتها مقرر شده از امسال مدیران عامل شرکتهای برتر میتوانند به صورت بورسیه در مقطع ارشد و دکترای حرفهای در رشته ام بی ای به صورت رایگان از آموزشهای سازمان استفاده کنند.
اطلاعاتی در خصوص بیست و پنجمین همایش رتبه بندی شرکت های برتر ایران
سازمان مدیریت صنعتی در سال ۱۴۰۱ برای بیست و پنجمین سال متوالی رتبهبندی شرکتهای برتر ایران (رتبهبندی IMI-100) را انجام میدهد و ۵۰۰ شرکت بزرگ و موثر در اقتصاد کشور را طی همایشی که در ۳ بهمن ماه سال جاری برگزار میشود، معرفی خواهد کرد.
این همایش با حضور مقامات کشوری، مدیران شرکتهای برتر و بزرگ ایران، صاحب نظران اقتصادی و خبرگان صنعتی برگزار میشود و در آن، از شرکتهای برتری که رتبه های ویژه ای کسب میکنند، تقدیر خواهد شد.
رتبهبندی IMI-100 در سال نخست (۱۳۷۷) با رتبهبندی ۱۰۰ شرکت برتر ایران از نظر شاخص میزان فروش (درآمد) آغاز شد و در سالهای بعد از آن، با توجه به استقبال خوب شرکتها و برای پاسخگویی به درخواست آنها، به تدریج، تعداد شرکتهای فهرست به ۵۰۰ شرکت افزایش یافت، همچنین، تعداد شاخصهای مورد بررسی نیز به ۳۳ شاخص افزایش یافت.
مهم ترین اهداف رتبه بندی شرکت های برتر ایران:
✅ تولید اطلاعات در مورد بنگاه¬های اقتصادی کشور و شفاف سازی فضای کسب و کار
✅ رتبه¬¬بندی شرکت¬ها از نظر میزان اثرگذاری در اقتصاد ملی
✅ گسترش رقابت بین بنگاه¬های اقتصادی
✅ استفاده از نتایج رتبه بندی برای کمک به برنامه ریزی اقتصادی در کشور
رتبه بندیهای مشابه IMI-100 هم در سطح جهانی و هم در سـطح منـطقه ای و کشـوری انـجـام میشود.
✅ در سطح جهانی: رتبهبندی Fortune Global 500 که ۵۰۰ شرکت بزرگ دنیا را رتبهبندی میکند.
✅ در سطح منطقه¬ای: رتبهبندی DS100 که صد شرکت بزرگ کشورهای عضو سازمان همکاری¬های اسلامی را رتبهبندی میکند.
✅در سطح کشوری: در کشورهای آمریکا، ترکیه، هندوستان و برخی کشورهای دیگر انجام میشود.
در رتبهبندی شرکتهای برتر ایران و رتبهبندیهای مشابه فوق الذکر، ابتدا ۵۰۰ شرکت براساس شاخص”میزان فروش (درآمد)” انتخاب و رتبهبندی میشوند. پس از آن، این ۵۰۰ شرکت براساس شاخصهای دیگری نیز رتبهبندی میشوند. نکته مهم این است که یک شرکت، در شاخصهای مختلف، رتبههای متفاوتی میگیرد، یعنی مثلا ممکن است در شاخص فروش رتبه ۱۰ را داشته باشد ولی در شاخص “سودآوری” رتبه ۴۵ را به دست آورده باشد. به عبارت دیگر، شاخصهای مختلف در این رتبهبندیها با هم ترکیب نمیشوند تا در مجموع، به یک شرکت، یک رتبه تعلق گیرد.
انتخاب ۵۰۰ شرکت براساس “میزان فروش” از منطق اقتصادی و مدیریتی برخوردار است، زیرا “فروش” خروجی نهایی بنگاههای اقتصادی است. همچنین، میزان اثرگذاری فعالیت یک شرکت در ابعاد اقتصاد ملی، رابطه مستقیمی با میزان فروش شرکت دارد.
در مجموع، در رتبهبندی شرکتهای برتر ایران، شرکتها براساس ۳۳ شاخص مذکور در جدول زیر مقایسه و رتبهبندی میشوند:
شاخص ها عنوان دستهبندی
فروش رشد فروش- فروش سرانه- ارزش افزوده- تعداد کارکنان – رشد اشتغال – دارایی- رشد دارایی شاخصهای اندازه و رشد شرکت
سود آوری- رشد سود- بازده فروش- بازده دارایی- گردش دارایی- سهم دارایی های غیر جاری از کل داراییها – بازده ارزش ویژه- نسبت مالکانه شاخصهای سودآوری و عملکرد
بهره وری کل، بهره وری کل عوامل، بهره وری نیروی انسانی، بهره وری سرمایه شاخص های بهره وری
صادرات – صادرات سرانه-رشد صادرات- نسبت صادرات به فروش شاخصهای صادرات
نسبت جاری- نسبت خالص وجوه ناشی از عملیات به فروش- نسبت خالص وجوه ناشی از عملیات به سود عملیاتی شاخصهای نقدینگی
نسبت بدهی- نسبت پوشش هزینه بهره شاخصهای بدهی
ارزش بازار – بازده بازار حقوق صاحبان سهام- نسبت P/E – نسبت P/B شاخصهای بازار
شاخصهای رتبهبندی در رتبهبندی IMI-100، شاخص های کمّی (مقداری) هستند و مقادیر آنها از “صورتهای مالی حسابرسی شده ” شرکتها استخراج میشود. بنابراین، بر خلاف بسیاری از ارزیابیها و رتبهبندیها که در رتبهبندی شرکتها قضاوت ارزیابان دخالت دارد و یا از خود اظهاری شرکتها استفاده میکنند، در رتبهبندی IMI-100، نرم افزار مربوط، براساس مقادیر عددی، رتبه هر شرکت را مشخص میکند و هیچ قضاوتی توسط اجرا کنندگان رتبهبندی صورت نمیگیرد.
از ویژگیهای رتبهبندی IMI-100، شفافیت بسیار بالای آن است، بطوری که رتبه هر شرکت در هر شاخص، به راحتی قابل بررسی و صحه گذاری است، زیرا در هر فهرستی، در مقابل نام شرکت، علاوه بر رتبه آن، کمیت آن شاخص درج شده است.
نوع رتبهبندی IMI-100 و رتبهبندیهای مشابه مثل Fortune 500 و اهدافی را که دنبال میکنند به گونهای است که کلیه شرکتها در هر رشته کسب و کار، در فهرست حضور دارند و اساساً یکی از اهداف این رتبهبندی این است که امکان مقایسه بین کسب و کارهای مختلف را فراهم کند. گزارشات سالانه رتبهبندی IMI-100 به خوبی نشان دهنده فواید این گونه مقایسهها است.
چرا ارزیابی و رتبه بندی شرکتهای بزرگ مهم است ؟
سهم کشورها از نظر میزان درآمد در فهرست فورچون ۵۰۰ در سال ۲۰۲۰
جایگاه ۶ کشور اول فهرست فورچون در رتبه بندی کشورها از نظر GDP در سال ۲۰۲۰
GDPرتبه از نظر نام کشور رتبه در فهرست فورچون جهانی
۱-آمریکا
۲- چین
۳- ژاپن
۴- آلمان
۵-فرانسه
۶- بریتانیا
برخی نتایج کلی در رتبه بندی سال ۱۴۰۰ (سال مالی ۹۹)
✅ سهم ارزش افزوده شرکتها از تولید ناخالص داخلی(GDP)
✅ ارزش افزوده ۱۰۰ شرکت اول : ۱۸درصد GDP
✅ ارزش افزوده ۵۰۰ شرکت: ۲۰ درصد GDP
✅ مقایسه فروش شرکتها با تولید ناخالص داخلی(GDP)
✅ فروش ۱۰۰ شرکت اول: ۴۵ درصد GDP
✅ فروش ۵۰۰ شرکت: ۵۲ درصد GDP
o اگر مجموع فروش ۵۰۰ شرکت را در نظر بگیریم، ۸۷ درصد متعلق به ۱۰۰ شرکت اول بوده است که این خود، بزرگی این شرکتها را در مقایسه با بقیه شرکتها نشان میدهد.
در رتبه¬بندی IMI-100 علاوه بر انتشار فهرست ۵۰۰ شرکت برتر ایران، فهرست شرکتها در گروه های صنعتی (رشتههای کسب و کار) نیز منتشر میشود. بنابراین، در این رتبهبندی، علاوه بر اینکه جایگاه هر شرکت در فهرستهای عمومی نشان داده می شود، جایگاه شرکت در گروه صنعتی مربوط نیز مشخص میشود.
در رتبه بندی سال ۱۴۰۰ ، شرکت ها در ۳۲ گروه صنعتی ( رشته کسب و کار) قرار گرفته اند.
اطلاعات تولید شده در مورد گروه های صنعتی، اطلاعات مفیدی را در اختیار مسئولین و سیاست گذاران صنعتی و اقتصادی کشور قرار می دهد، زیرا تصویر کسب و کار در کشور را نشان می دهد.
سهم گروههای صنعتی از نظر میزان فروش (براساس رتبه بندی سال ۱۴۰۰)
سهم گروههای صنعتی از نظر صادرات (براساس رتبه بندی سال ۱۴۰۰)
استفاده کنندگان از رتبه¬بندی IMI-100
✅ بنگاه¬های اقتصادی
✅ سازمان های حاکمیتی و سیاست¬گذاران اقتصادی
✅ سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی
✅ پژوهشگران و دانشجویان
اهمیت رتبه بندی IMI-100 برای بنگاه های اقتصادی:
• شناسایی جایگاه شرکت بین ۵۰۰ شرکت برتر و وضعیت رقابتی آن:
به بنگاه¬ها کمک می¬کند تا از جایگاه خود بین ۵۰۰ شرکت بزرگ کشور آگاه شوند و نیز، درباره وضعیت خود در مقایسه با رقیبان، شناخت شفاف و دقیقی پیدا کنند و آثار فعالیت-شان را بر وضعیت رقابتی خود مشاهده نمایند.
• کمک به شرکت¬ها در توسعه برند ملی و بین المللی آن¬ها:
شرکت¬ها با قرار گرفتن در فهرست شرکت¬های برتر ایران، شهرت، اعتبار و برند خود را ارتقا میدهند.
• تدوین برنامه¬های استراتژیک شرکت:
نتایج رتبه¬بندی در سال¬های مختلف، اطلاعات ارزشمندی را در اختیار تحلیل¬گران مالی و استراتژیک شرکت قرار می¬دهد که منابع موثقی برای تدوین استراتژی¬های شرکت خواهند بود.
o اهمیت رتبه¬بندی IMI-100 برای سازمان¬های حاکمیتی و سیاست¬گذاران اقتصادی
• تشویق رقابت در بخش دولتی و خصوصی :
رتبه بندی به خودی خود می تواند به گسترش رقابت و تشویق آن در بخش خصوصی و دولتی کمک کند.
• تحلیل روند اقتصادی کشور:
با مشاهده نتایج رتبه¬بندی شرکت¬ها و به خصوص روند نتایج در سال¬های مختلف، تحولات عرصه اقتصاد بنگاهی از منظری شفاف¬تر قابل مشاهده خواهد بود. با بررسی مداوم نتایج رتبه-بندی بنگاه¬ها، تشخیص جهت حرکت کسب و کارهای اقتصادی و شناسایی دورنمای رونق و رکود در صنایع مختلف براساس اطلاعات معتبر و مستند میسر خواهد بود و این امر ، دست اندر کاران سیاست¬گذاری¬های اقتصادی و صنعتی را در اخذ تصمیمات اقتصادی متناسب در راستای اهداف بلند مدت اقتصادی کشور یاری خواهد داد.
اهمیت رتبه بندی IMI-100 برای سرمایه¬گذاران و فعالان اقتصادی
• تحلیل بازار سرمایه:
فهرست رتبه¬بندی می¬تواند به فعالان اقتصادی- به خصوص سهامداران و فعالان بازارهای سرمایه- اطلاعات تحلیلی دقیق¬تری ارائه دهد. این اطلاعات در کنار اطلاعات معتبر دیگر، به شناسایی روند شرکت و پیش بینی روند آینده آن کمک می¬نماید.
• شناسایی فرصت¬های همکاری اقتصادی:
اطلاعات مندرج در فهرست رتبه¬بندی می¬تواند به شرکت¬های داخلی و خارجی در یافتن فرصت¬های همکاری و مشارکت اقتصادی با بنگاه¬های مستعد یاری نماید.
اهمیت رتبه بندی IMI-100 برای پژوهشگران و دانشجویان
این فهرست با فراهم نمودن اطلاعات شفاف و مفید در مورد بنگاه¬های اقتصادی کشور، به دانشجویان برای انجام طرح های تحقیقاتی و پژوهشگران در شناخت دقیق تر از ساختار مالی و اقتصادی صنایع و بنگاههای اقتصادی بزرگ کشور یاری می¬رساند.
از کارهای دیگری که در این رتبهبندی انجام میشود، مشخص کردن وضعیت مالکیت شرکتهای حاضر در فهرستهای این رتبهبندی است. بنابراین، شرکتها از نظر وضعیت مالکیت به سه دسته: شرکت با مالکیت خصوصی، شرکت با مالکیت دولتی و شرکت با مالکیت نهادها و موسسات عمومی تقسیم میشوند.
در این مورد باید توجه داشت و تاکید میکنیم که صرفا “وضعیت مالکیت شرکت” بررسی شده و اعلام میشود و نه وضعیت شرکت از نظر دولتی یا خصوصی یا در اختیار موسسات عمومی بودن “مدیریت شرکت”.
اطلاعات دیگری که در این رتبهبندی ارائه میشود، اطلاعات مربوط به رتبهبندی ۵۰۰ شرکت بزرگ آمریکا و ۵۰۰ شرکت بزرگ ترکیه وهند و مقایسه این سه رتبهبندی و شرکتهای آن¬ها با رتبه بندی IMI-100 و ۵۰۰ شرکت ایران است.
این مقایسهها اطلاعات مفیدی در زمینه مقایسه صنایع و رشتههای مختلف کسب و کار در این چهارکشور ارائه میدهد.
انتخاب ۱۰ شرکت پیشرو و شرکت¬های برتر از نظر رشد سریع
در این رتبه¬بندی علاوه بر ارزیابی عملکرد سالانه شرکت¬ها، آن¬ها برای یک دوره چند ساله نیز ارزیابی می شوند. براساس این ارزیابی، بین صد شرکت اول، شرکت¬هایی که از نظر ارتقای رتبه بیشترین رشد را داشته باشند به عنوان شرکت¬های پیشرو و در دسته¬های صدتایی بعدی شرکت¬هایی که بیشترین ارتقای رتبه را داشته باشند به عنوان شرکت¬های برتر از نظر رشد سریع، معرفی می¬شوند.
شرکت های برتر صادرات گرا
در رتبهبندی شرکتهای برتر ایران، ۱۰ شرکت برتر صادراتگرا مشخص میشوند. بنابراین، شرکت¬هایی که برای کشور ارزآوری دارند، معرفی خواهند شد.
مشخص کردن پراکندگی استانی ۵۰۰ شرکت بزرگ کشور
فعالیت دیگری که در این رتبه¬بندی انجام می¬شود، مشخص نمودن پراکندگی استانی ۵۰۰ شرکت در کشور است که میزان اثرگذاری استان¬ها در اقتصاد کشور را نشان می¬دهد، به این معنی که مشخص می¬کند کدام استان ها از نظر اقتصادی و صنعتی قوی تر هستند. همچنین مشخص می¬کند که هر استان در چه صنایعی تمرکز دارد.
در حال بروز رسانی …