«رسانه مسئولیت اجتماعی»-مریم شقاقی: آمریکا یکی از کشورهای پیشگام در زمینه مسئولیت اجتماعی در جهان است.در ابتدای شکل گیری مفهوم مسئولیت اجتماعی نیز متفکران آمریکایی در این زمینه نقش تعین کننده ای داشتند.
در اواسط قرن بیستم، عنوان مسئولیت اجتماعی شرکتها توسط متفکرین و متخصصین مدیریت کسب و کار، مانند پیتر دراکردر آمریکا مطرح شده و در بسیاری از محافل علمی، سیاسی و اقتصادی کشورهای پیشرفته و در حال توسعه، به دغدغه مهمی درمدیریت بازاریابی و سرمایه گذاری، تبدیل شد.
ظهور مسئولیت اجتماعی، عمدتا در پاسخ به تحولات و چالش هائی از قبیل جهانی سازی بوده است.امروزه مسئولیت اجتماعی بنگاه ها نه تنها بخش مهمی از ادبیات و فرهنگ مدیریت را در آمریکا به خود اختصاص داده است، بلکه بحث های آکادمیک مجامع حرفه ای، سازمان های غیر دولتی، مصرف کنندگان، کارکنان، تامین کنندگان، سهامداران و سرمایه گذاران شده است.
در شرایط کنونی مسئولیت اجتماعی شرکت ها، بخش جدایی ناپذیری از کتب و مقالات مالی اقتصادی آمریکا تلقی می شود و تمایل به سرمایه گذاری درشرکتهایی که اعمال و گزارشگری مسئولیت اجتماعی شرکتها دارند، در حال افزایش است.
اقتصاد آمریکا و مسئولیت اجتماعی
ایالات متحده آمریکا بزرگترین اقتصاد جهان را در اختیار دارد . تولید ناخالص داخلی این کشور ۱۱۶/۲۴ تریلیون دلار است که به تنهایی یک چهارم کل اقتصاد جهانی را شامل می شود و همچنان پس از سال های فراوان بزرگترین اقتصاد جهان محسوب می شود.
ایالات متحده یک کشور توسعه یافته با اقتصاد بازار محور و یک اقتصاد فرا صنعتی و عظیم است که در فعالیتهای خدماتی به شکلی عالی عمل کرده و در زمینهٔ اقتصاد دانشبنیان جزء سرآمدهای دنیا محسوب میشود و دارای بزرگترین تولید ناخالص داخلی اسمی و ثروت خالص جهان است.
آمریکا از جمله کشورهایی است که انجام مسئولیت اجتماعی شرکتها در آن اجباری نیست، ولی دولت برای ایجاد انگیزه در شرکتها و کارآفرینان به منظور حضور موثر در عرصه مسئولیت های اجتماعی زمینه سازی های زیادی انجام داده است و از سال ۲۰۰۸ یعنی از زمانی که اوباما وارد کاخ سفید شد تاکنون، فعالیت در این عرصه بیشتر شده است.
افزایش سرمایه گذاری شرکتهای امریکایی در حوزه مسئولیتهای اجتماعی طی یک دهه اخیر در امریکا ۷۰ درصد رشد داشته است. طبق گزارش های موجود این سیاست گذاری در اولین دوره ریاست جمهوری باراک اوباما در آمریکا انجام شد.
برنامه های باراک اوباما برای مسئولیت اجتماعی
اوباما اقدام به راه اندازی بدنه راهنمایی و حمایت از کسب و کارهای مسئول در وزارت کشور کرد. این مجموعه که زیر مجموعه وزارت کشور در آمریکا است، هدف اصلی خود را حمایت از بخش خصوصی، گروه های کارگری، سازمان های غیر دولتی و کسب و کارهای کوچک برای فعالیت در عرصه مسئولیتهای اجتماعی عنوان کرده است.
آنها اطلاع رسانی در مورد کارهایی که شرکتهای مختلف در این حوزه انجام می دهند و فرصتهایی که در اختیار شرکتها وجود دارد و انجام آن می تواند به نفع اقتصاد کشور و مردم باشد، را بر عهده دارند و از شرکت هایی که بخواهند در حوزه انجام مسئولیتهای اجتماعی فعال باشند حمایت می کنند.
باراک اوباما در زمان راه اندازی این بدنه مهم دولتی در کشور گفت:« شرکتها در مقابل جامعه ای که در آن فعالیت می کنند مسئولیت دارند و باید از طریق انجام کارهای عام المنفعه به مردم نشان دهند که مسئولیت های خود را به درستی انجام می دهند.
در مقابل دولت هم وظایف مهمی در مقابل شرکتها و کسب و کارهای کوچک دارد و این مسئولیت هم فراهم کردن زیرساخت برای تسهیل شروع کار، ارایه منابع مالی لازم برای اجرای پروژه ها، افزایش سطح شفافیت و قانون مداری در کشور و کاهش بروکراسی در فرایند شروع کار است.
دولت امریکا با جدیت برای تحقق این اهداف فعالیت می کند و زمینه را برای حضور اثر گذار شرکت ها در فعالیتهای اقتصادی فراهم می کند و انتظار دارد شرکتها هم در عرضه اجتماعی مسئول باشند و در حوزه هایی که این روزها بیش از پیش مد نظر جهان است، فعالیت کنند.
از مهمترین حوزه ها می توان به مسایل زیست محیطی، سرمایه گذاری در ایجاد انرژی های پاک و کاهش انتشار کربن و در نهایت حمایت از نیروی کار اشاره کرد که همه می تواند دنیا را برای زندگی به جای بهتری تبدیل کند.
شرکت های بزرگ آمریکایی فعال در زمینه مسئولیت اجتماعی
امریکا یکی از اولین کشورهای دنیا است که مفهوم انجام مسئولیتهای اجتماعی توسط شرکتها را معرفی کرد و از شرکتها خواست تا در این زمینه فعال شوند و هرساله شرکتهای این کشور در میان بزرگترین شرکت های فعال در حوزه انجام مسئولیتهای اجتماعی، به چشم می خورند.
در جهان امروز مصرف کنندگان در مورد حمایت از برندها و خرید محصولاتشان بیشتر فکر می کنند. در ایالات متحده ۶۸درصد از مصرف کنندگان آنلاین خرید از نام تجاری با مسئولیت پذیری ضعیف را متوقف می کنند.
به همین دلیل ، شرکت ها برای اینکه بتوانند در این فضا رقابت کنند ، باید اطمینان حاصل کنند که در انجام مسئولیت اجتماعی شرکتی به حد کافی خوب عمل می کنند.
باید در نظر داشت انجام مسئولیت های اجتماعی توسط شرکتهای امریکایی بر اساس قوانین این کشور اجباری نیست ولی اغلب شرکتهای این کشور حضور فعالانه ای در این حوزه دارند و تاثیر این فعالیت را در عملکرد اقتصادی خود و میزان درآمدشان مشهود می دانند.
در آمریکا شاخصی به عنوان شاخص انجام مسئولیتهای اجتماعی معرفی شده است که عملکرد شرکتها را بر مبنای همین شاخص ارزیابی می کند.آمارها نشان می دهد شاخص انجام مسئولیتهای اجتماعی در ۲۰ شرکت امریکایی بالاتر از ۸۷ درصد است و این آمار تایید می کند که شرکتهای این کشور به این مساله اهمیت زیادی می دهند.
از طرف دیگر مطالعات نشان داده است که مصرف کنندگان آمریکایی هم خواستار حضور فعالانه شرکتها در حوزه مسئولیت های اجتماعی هستند و محصولات شرکتهایی را خریداری می کنند که نامشان را در رسانه ها به عنوان شرکتهای مسئول می شنوند.
براساس گزارش جدید منتشر شده ، در سال ۲۰۲۰ میلادی شرکت هیولت پاکارت فعال ترین شرکت امریکایی در عرصه انجام مسئولیتهای اجتماعی بود. شاخص انجام مسئولیتهای اجتماعی در این شرکت برابر با ۲/۹۳درصد بود.