«رسانه مسئولیت اجتماعی»-مریم شقاقی:در اغلب کشورهایی که در زمینه مسئولیت اجتماعی موفقیت های مهمی به دست آورده اند دولت نقش تعیین کننده ای داشته است. به عنوان مثال رویکردی که دولت در کشورهایی مانند چین،هند و امارات متحده عربی در پیش گرفته تا حدود زیادی در نهادینه شدن مسئولیت اجتماعی در این کشورها نقش داشته است.
به همین دلیل مواضع و تصمیماتی که دولت در ایران اتخاذ می کند در زمینه مسئولیت اجتماعی حائز اهمیت است.این در حالی است که رئیس جمهور و برخی از مدیران ایشان در زمینه مسئولیت اجتماعی به برخی مسائل تأکید کرده اند.
از سوی دیگر در حکم انتصاب همه وزرای دولت سیزدهم موضوع مسئولیت اجتماعی ذکر شده است. اقدامی که می تواند یک گام مهم در زمینه تحقق مسئولیت اجتماعی در کشور به شمار برود.
تأکید رئیس جمهور بر مسئولیت اجتماعی
سید ابراهیم رئیسی در نشست خبری پایانی سفر دو روزه به هرمزگان با اشاره به لزوم عمل به مسئولیتهای اجتماعی از سوی صنایع بزرگ اظهار داشت: این درست نیست که استان هرمزگان از آلاینده های ناشی از صنایع بزرگ متضرر شود ولی از منافع حضور این صنایع بهرهای نذاشته باشد.
وی تاکید کرد: صنایع بزرگ باید به مسئولیت اجتماعی خود عمل کرده و با پرداخت سهم استان، در توسعه یافتگی هرمزگان نقش داشته باشند.
رئیسی مسئله رونق تجارت در استان هرمزگان را اولویتی دیگر در بحث توسعه یافتگی دانست و گفت: استان هرمزگان می تواند با استفاده از ظرفیت های خود، محصولات کشاورزی و کالاهای تولیدی مورد نیاز استان های همجوار و کشورهای همسایه را تامین کند و در این مورد نیاز به تسهیل در انجام امور است.
قدردانی رئیسی از مسئولیتپذیری اجتماعی نفت در خوزستان
همچنین رئیسجمهوری از وزارت نفت که همسو با عمل به مسئولیت اجتماعی خود اعتبار قابلتوجهی بهویژه برای استان خوزستان تخصیص داده است، قدردانی کرد.سیدابراهیم رئیسی در این زمینه بر اهمیت اولویتبندی در اجرای طرحهای نیمهتمام تأکید کرد و گفت: باید از وزارت نفت که همسو با عمل به مسئولیت اجتماعی خود اعتبار قابلتوجهی بهویژه برای استان خوزستان تخصیص داده است، قدردانی کنم. با وجود این، مسئله آب و فاضلاب خوزستان از اولویتهای مشکلات استان است که آنچنان که باید برای برطرف شدن آن عمل نشده و لازم است در این زمینه گامهای مؤثرتری برداشته شود.
استقبال رئیس جمهور از رویکرد وزارت نفت در زمینه مسئولیت اجتماعی در استان فارس
رئیس جمهور در حاشیه سفر استانی خود به استان فارس در شورای اداری این استان گفت: استان فارس ظرفیت بسیار مناسب و تضمینشدهای برای سرمایهگذاری در بخش صنایع پاییندست پتروشیمی و کشاورزی دارد و من از همه سرمایهگذاران بهویژه شیرازیهای مقیم خارج از کشور دعوت میکنم این استان را بهعنوان استانی پرظرفیت برای سرمایهگذاری در نظر گیرند.
وی گزارش جواد اوجی، وزیر نفت درباره اعتبارات تخصیصیافته از سوی وزارت نفت به پروژههای مسئولیت اجتماعی را مناسب ارزیابی کرد و افزود: بخشی از درآمد حاصل از منابع نفت و گاز در هر استان باید صرف آبادانی و رفاه همان منطقه شود و نمیتوانیم بگوییم جایی که مخازن خوبی دارد، درآمد آن صرف آن مناطق نشود.
رئیسجمهوری تأکید کرد: در بحث گردشگری نیز همچون صنایع نفت، گاز و پتروشیمی باید بخشی از درآمد صرف آبادانی مناطق محروم و روستاهای اطراف همان منطقه شود.
معاون اقتصادی رئیس جمهور:مسئولیتهای اجتماعی از وظایف قانونی و شرعی شرکتهای بزرگ است
محسن رضایی در حاشیه بازدید از پتروشیمی مارون که در منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر انجام شد، در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: شرکت های پتروشیمی فعال در منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر باید به جذب افراد بومی توجه داشته باشند. ضمن این که اگر نیاز است، این شرکت ها باید در بحث آموزش و بالابردن توانایی های فنی سرمایه گذاری کنند.
وی افزود: ارایه مسئولیت های اجتماعی از سوی مجتمع پتروشیمی باید جدی تر گرفته شوند.
معاون اقتصادی رئیس جمهور گفت: مسئولیت های اجتماعی یکی از وظایف قانونی و شرعی شرکت های بزرگ است که باید به آن عمل کنند.
سلاجقه معاون رئیس جمهور:واحدهای صنعتی باید به مسئولیت اجتماعی خود عمل کنند
همچنین علی سلاجقه نماینده ویژه رئیس جمهور در سفر به شهرستان های لنجان و مبارکه در شورای اداری شهرستان لنجان گفت: واحدهای صنعتی علاوه بر اینکه در پی ارزش افزوده هستند بایستی به مسئولیت اجتماعی خود نسبت به محیط زیست نیز عمل کنند.
وی امنیت زیست محیطی را موضوعی فراتر از امنیت اقتصادی و حتی امنیت نظامی برشمرد و گفت: سازمان حفاظت محیط زیست در کنار مردم است و به عنوان نمایندگان دولت مردمی و خادم ملت، میدانی عمل کرده و به وعده های خود پایبند خواهد بود.
نقش دولت ها در نهادینه شدن مسئولیت اجتماعی
شناخت نقش و فعالیتهای دولت در پیشبرد مسئولیت اجتماعی در کنار مدیریت پایدار اقتصادی، اجتماعی و محیطزیستی کشور به درک بهتر نقش و ارتباط آن با کسب و کار کمک میکند. بخش دولتی شامل دولتهای ملی، استانی، شهری، و سایر مسئولان محلی میشوند.
در سطح دولتی، کشورهای سراسر دنیا برای افزایش رفاه اقتصادی، اجتماعی و محیطزیستی شهروندانشان مسئولیت اجتماعی را دنبال میکنند و در راستای اهداف توسعهٔ پایدار و سیاستهای پایدار خود، در سطح سیاستگذاری به تسهیل و ترویج مسئولیت اجتماعی میپردازند.
تفاوتهای اقتصاد سیاسی هر دولتی در پنج عنصر اساسی قابل یافتن است.
برنامهریزی برای استراتژی مسئولیت اجتماعی در سطح ملی باید با در نظر گرفتن پنج فاکتور سطح توسعهیافتگی، مدلهای دولت-بازار، ساختارهای نهادی قانونگذاری، چارچوبهای سیاستگذاری و تفاوتهای فرهنگی صورت گیرد.
در بعضی کشورها اهمیت مسئولیت اجتماعی به بخشی جدایی ناپذیر از سیاستگذاری کلان تبدیل شده است. برای مثال، دولت انگلستان یکی از وزرای خود را مسئول توسعهٔ مسئولیت اجتماعی در کشور میداند.
مسئولیت اجتماعی شرکت در آمریکا به عنوان تعهدی اخلاقی شرکتها به جامعه محسوب میشود و از انتظارات جامعه و ذینفعان شامل کارکنان و مشتریان نشأت میگیرد. به همین دلیل، چارچوب سیاستگذاری مسئولیت اجتماعی شرکت در این کشور بر فعالیتهای داوطلبانه تمرکز داشته است.
در حالی که نروژ مسئولیت اجتماعی شرکت را به عنوان یکی از اشکال حاکمیت جهانی میبیند و قصد دارد به یک «قدرت انسان دوستانه» تبدیل شود.
در ایران نیز با توجه بیشتر سازمان ها و نهادهای مختلف به موضوع مسئولیت اجتماعی این امیدواری ایجاد شده است که دولت سیزدهم بتواند از ظرفیت های موجود برای تقویت و نهادینه سازی مسئولیت اجتماعی استفاده کند. موضوعی که نیازمند اراده جدی دولتمردان برای تحقق این موضوع است.
لازم به ذکر است«رسانه مسئولیت اجتماعی» با شناخت از وضعیت مسئولیت اجتماعی کشور و چالش ها و فرصت ها پیش رو به این نتیجه رسیده که فعالیت ها و اقداماتی که در زمینه مسئولیت اجتماعی انجام می شود فاقد نظم مشخصی است و به صورت پراکنده و با گستره وسیعی انجام می شود.به همین دلیل تلاش می کند وضعیت مسئولیت اجتماعی در کشور را رصد و تحلیل کند و پس از ارزیابی های لازم آن را برای اطلاع افکار عمومی جامعه منتشر کند. در این راستا«رسانه مسئولیت اجتماعی» کلیه اخبار،مطالب و گزارش های مسئولیت اجتماعی در سطح شرکتی،حاکمیتی، دانشگاهی و شهروندی را در تیم تحریریه خود به صورت علمی و آکادمیک مورد تحلیل و ارزیابی قرار می دهد و سپس آنها را منتشر کرده و در اختیار افکار عمومی قرار می دهد.
به همین دلیل از کلیه شرکت ها و سازمان ها که در حوزه مسئولیت اجتماعی فعالیت می کنند دعوت می شود گزارش ها و فعالیت های مرتبط با مسئولیت اجتماعی خود را از طریق بخش ارسال محتوا برای رسانه مسئولیت اجتماعی ارسال کنند.