«رسانه مسئولیت اجتماعی»-مریم شقاقی:یکی از کشورهای مهم دنیا در عرصه انجام مسئولیتهای اجتماعی شرکتها، کشور هند است. در این کشور شرکتها موظف هستند در این حوزه فعالیت کنند و به صورت سالانه گزارشی از عملکرد خود را در اختیار دولت قرار دهند.
هند کشوری بسیار وسیع است و شرکتها فرصتهای زیادی برای انجام مسئولیتهای اجتماعی دارند. این بودجه ها می تواند برای تامین بهداشت و امنیت غذایی، ارایه خدمات پزشکی و دارویی و حتی ارایه خدمات آموزشی صرف شود.
طبق قانون تصویب شده در کشور هند که در روز ۲۲ ژانویه سال ۲۰۲۱ منتشر شد، شرکتها موظف هستند گزارش های ارزیابی تاثیرگذاری بودجه تخصیص داده شده به حوزه مسئولیتهای اجتماعی انتخابی خود را به دولت ارایه دهند.
دلیل وضع این قانون تازه این طور اعلام شده است: در سالهای گذشته بسیاری از شرکتها بودجه در نظر گرفته شده در حوزه مسئولیت اجتماعی را از طریق آژانس های خاصی برای انجام فعالیتهای غیرقانونی صرف می کردند یا اینکه پولهایی که در ظاهر برای انجام مسولیتهای اجتماعی تخصیص داده شده بود، به حساب بانکی شرکتها بازگردانده می شد.
در واقع دلیل اصلی انتقال پول ها از حساب شرکت به حساب موسسات یا سازمان ها یا خیریه هایی که برای انجام مسولیتهای اجتماعی در نظر گرفته شده بودند، این بود که در ظاهر و در گزارشهای اولیه شرکت در مورد تخصیص بودجه در این حوزه صحبت شود و در عمل از طرق غیر قانونی این پول ها به حساب شرکت بازگردانده می شد و عملا تاثیری روی جامعه نداشتند.
حال باید موسسه دریافت کننده بودجه تایید کند که این مبلغ را دریافت کرده است و نحوه صرف این بودجه را به صورت جزیی اعلام کند. از طرف دیگر شرکت ارایه دهنده بودجه مسولیتهای اجتماعی هم موظف است تا گزارش ارزیابی تاثیرگذاری بودجه صرف شده در حوزه مسولیتهای اجتماعی را ارایه دهد.
برنامه ریزی جدید هند در زمینه مسئولیت اجتماعی
در جریان همه گیری کرونا در کشور هند به خصوص موج دوم این بحران، شرکتها با استفاده از بودجه مسئولیت های اجتماعی خود به حمایت از مردم و جامعه پرداختند.از تزریق منابع مالی به بیمارستان ها برای تقویت زیرساخت های بیمارستانی و تکمیل تجهیزات گرفته تا ارایه کمک های مالی به مردمی که شغل خود را از دست داده بودند.
گزارشها نشان داده است میلیون ها وعده غذایی به فقرا داده شد و میلیاردها دلار برای آموزش در زمینه مقابله با شیوع کرونا و تامین زیرساختهای تزریق واکسن به مردم صرف شده است.
اما سوال این است که نقش مسئولیت های اجتماعی شرکتها در دوره پساکرونا چیست؟ آیا در دوره پساکرونا هم حضور قدرتمند شرکتها در عرصه مسئولیتهای اجتماعی ضروری است، یا اینکه می توانند از این مسئولیت فاصله بگیرند؟
طبق گزارش ارایه شده توسط نشریه فایننشال اکسپرس، نقش مسئولیتهای اجتماعی شرکتها در پساکرونا ، در دوره ای که تمامی طرح های اقتصادی کشور با چالش روبرو شده است و زیرساختهای آموزش و مهارت آموزی به دلیل تمرکز تمامی کشور روی مساله کرونا با مشکلات بزرگی روبرو شده است؛ پر رنگ تر می شود.
به عقیده نویسنده فایننشال اکسپرس، حوزه فعالیت شرکتها در پساکرونا، استفاده از این بودجه های کلان برای کاهش نرخ فقر، مقابله با گرسنگی و بی سوادی و چالشهای ایجاد شده در جریان همه گیری کرونا برای آموزش افراد خواهد بود».
در جریان بحران کرونا، سرمایه گذاری در بخش آموزش به خصوص در بخش های دور افتاده کشور هند کمتر شد. مطالعات نشان داده است اختلال در آموزش کودکان و نوجوانان در جریان همه گیری کرونا می تواند بستر را برای افزایش فاصله آنها از آموزشهای رسمی و در نهایت ناتوانی آنها در انجام فعالیتهای اقتصادی سازنده در سالهای آتی، فراهم کند.
فایننشال اکسپرس تاکید دارد:« تاثیر اختلال در پروسه آموزش در دراز مدت در اقتصاد هند نمایان خواهد شد. به همین دلیل است که تاکید اصلی روی سرمایه گذاری بودجه های مسئولیت های اجتماعی در حوزه آموزش است.
باید در نظر داشت در دوره پساکرونا تمرکز روی آموزش کودکان و نوجوانان جامانده از آموزش می تواند نقش مهمی در رشد اقتصاد هند و گذر از روزهای سخت کرونایی داشته باشد».
فرصت شش ماه دولت به شرکت ها در زمینه مسئولیت اجتماعی
هند یکی از قانونمند ترین کشورها در حوزه مسئولیتهای اجتماعی است و تنها کشوری است که قانون تخصیص سهم خاصی از سود شرکتها به مسئولیت اجتماعی را ثبت کرده است. بر طبق قانون وضع شده در کشورهند شرکتهای بزرگ باید ۲ درصد از سود سالانه خود را برای انجام مسئولیتهای اجتماعی اختصاص دهند.
ولی بررسی ها نشان داده است شماری از شرکتها با وجود اعلام برنامه خود برای انجام مسئولیتهای اجتماعی، مبلغ مورد نظر را به حساب ذینفعان منتقل نکرده اند. به همین دلیل اخیرا قانون تازه ای در این کشور وضع شده که به موجب آن شرکتها باید ظرف ۶ ماه بودجه لازم را به حساب ذی نفعان منتقل کنند.
در برخی از شرکتها با وجود اعلام سهم بودجه مسئولیتهای اجتماعی و حتی ارایه طرح و معرفی افراد یا سازمان های دریافت کننده این بودجه، انتقال پول انجام نشده است و این پول در حساب شرکت و حتی در برنامه های سرمایه گذاری شرکت باقی مانده است. در نتیجه با وجود اینکه بر مبنای اطلاعات رسمی شرکت مسئولیتهای اجتماعی انجام شده است ولی عملا پولی جا به جا نشده است و منفعتی به جامعه نرسیده است.
به همین دلیل دولت اعلام کرده است در فاصله شش ماه بعد از تصویب طرح مسئولیت اجتماعی توسط هیات مدیره شرکتها، این بودجه باید به افراد یا سازمانهای مد نظر تخصیص داده شود و اگر در گزارشهای مالی سال بعد نشانه هایی از این انتقال وجود نداشته باشد یا خیریه ها، سازمان ها و افراد دریافت کننده این بودجه ، دریافت آن را تایید نکنند، جریمه های سنگینی به شرکتی که از زیر بار انجام مسئولیتهای اجتماعی فرار کرده است، تحمیل می شود.
دولت اعلام کرد در شرایط اضطراری ، در صورتی که هیات مدیره شرکتها رسما از دولت برای تاخیر در ارایه این بودجه درخواست کنند، احتمال در نظر گرفتن یک بازه حداکثر ۹۰ روزه بعد از پایان دوره شش ماهه اعلام شده در قانون ، وجود دارد.