دکتر هادی تیزهوش تابان رئیس اتاق بازرگانی گیلان در گفت وگو با«رسانه مسئولیت اجتماعی» گفت:بخش خصوصی باید به مسئولیت اجتماعی به عنوان یک استراتژی نگاه کند
- بررسی مهم ترین اقدامات اتاق بازرگانی گیلان در زمینه مسئولیت اجتماعی
به گزارش رسانه مسئولیت اجتماعی، اتــاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گیلان یکی از باسابقه ترین اتاق های بازرگانی در کشور است. اتاق بازرگانی گیلان به منظور فراهم آوردن موجبات رشد و توسعه اقتصادی کشور دردامنه فعالیتهای اتاق اعم از صدور کارت عضویت و بازرگانی، صدور گواهی مبداء، تامین نیازمندی های قانونی بنگاههای اقتصادی و حل مشکلات در قالب کمیسیون ها و دبیرخانه شورای مرکزی دولت وبخش خصوصی ، هیأت های حل اختلاف مالیاتی و تأمین اجتماعی و مرکز داوری و آموزش اعضا وپرسنل در سطوح مختلف در قالب برگزاری دوره های آموزشی، سمینارها، کارگاه ها و همایش ها وکمک به فرایندصادرات به عنوان یکی از قدیمی های اتاقهای بازرگانی ایران، در راستای رسالت تاریخی، ملی و بینالمللی خود همسو با برنامه اتاقهای بازرگانی جهان، استیفای حقوق قانونی فعالان اقتصادی و چالاک نمودن نقش پارلمان بخش خصوصی در فرآیند تصمیم سازیهای ملی و منطقهای را ماموریت اصلی خود میداند. این ماموریت خطیر نیازمند ساماندهی سازنده، همراه با کیفیتی ممتاز است. لذا خطمشی کیفیت اتاق در راستای ارتقای جایگاه اتــاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گیلان در سطح ملی وجهانی برای تحقق اهداف کلان ترسیم وخدمات خود را بر اساس استانداردمدیریت کیفیتISO 9001:2015 با بکارگیری آخرین استانداردها ودانش فنی ومدیریتی به روز، ارایه مینماید و بهبود مستمر اثر بخشی سیستمهای مدیریتی وکاهش ریسکها و استفاده بهینه از فرصتها همچنین تأمین رضایت مشتریان را از مهمترین اهداف خود میداند.«رسانه مسئولیت اجتماعی» برای بررسی مهم ترین اقدامات اتاق بازرگانی گیلان در زمینه مسئولیت اجتماعی با دکتر هادی تیزهوش تابان رئیس اتاق بازرگانی گیلان گفت وگو کرده که در ادامه می خوانید.
مهم ترین اقدامات اتاق بازرگانی رشت در زمینه مسئولیت اجتماعی چیست؟اتاق بازرگانی رشت به چه میزان نسبت به رویکرد مسئولیت اجتماعی اهتمام داشته است؟
مسئولیت اجتماعی شرکت ها، با مسئولیت شرکت در برابر جامعه، انسان ها و محیطی که شرکت در آن فعالیت می کند پیوند مستقیم دارد. این مسئولیت چیزی فراتر از فعالیت های اقتصادی و مالی شرکت در جامعه است و اگر بخواهیم به این مقوله از دیدگاه جامعه شناسی نگاه کنیم، مسئولیت اجتماعی شرکت، فعالیت هایی در راستای تامین منافع اجتماعی است که در بسیاری از موارد فراتر از منافع سازمان و وظایف قانونی آن است.مشارکت و حضور در امور خیریه مانند کمک به پرورشگاه ها، مراکز نگهداری از سالمندان و یا افراد کم توان جزو فعالیت های دائمی اتاق گیلان بوده که تا حد توان خود به این مراکز در مقاطع زمانی مختلف کمک نموده است. جدا از این برنامه های مکرر و همیشگی موارد دیگری نیز در سال های اخیر در دستور کار اتاق گیلان قرار داشته است که به شرح ذیل است.
مطالعه و بررسی وضعیت منابع آب استان با هدف پیشگیری از بروز بحران آب و ارائه آن به نهاد های ذی ربط در سال ۱۳۹۲
ارسال کمک های نقدی و غیر نقدی به مناطق زلزله زده استان کرمانشاه در سال ۱۳۹۶
کمک به ساخت و افتتاح ۵ مدرسه در روستاهای شهرستان تالش گیلان در قالب “پویش ایران من” در سال ۱۳۹۷. “ایران من” در سال ۱۳۹۳ با احداث یک مدرسه در استان لرستان کار خود را آغاز نموده است و در حال حاضر بیش از یکصد دبستان در ۲۰ استان کمتر برخوردار کشور افتتاح نموده است.
ارسال کمک های نقدی و غیرنقدی به مناطق سیل زده در سال ۱۳۹۸
کمک های نقدی و اهدای تجهیزات به مراکز درمانی و کادر پزشکی استان بعد از شیوع ویروس کرونا از سال ۱۳۹۸ تا به امروز
ایجاد دفتر نمایندگی جامعه نیکوکاری ابرار در محل اتاق گیلان با هدف حمایت از تحصیل دانشجویان و دانش آموزان مستعد نیازمند، کمک به ایجاد، تکمیل، بهسازی و تجهیز فضاهای آموزشی، فرهنگی و مذهبی و توسعه پایدار روستایی.
بخش خصوصی در استان گیلان به چه میزان نسبت به مسئولیت اجتماعی و وورد به این حوزه اهتمام داشته است؟آیا اتاق بازرگانی رشت زمینه های این کار را فراهم کرده است؟
امروزه مسئولیت اجتماعی با همه جنبه های فعالیت یک شرکت عجین شده است و بنابراین شرکت های ایرانی نیز باید در این مسیر حرکت نمایند. به صورت سنتی بخش خصوصی استان همواره در فعالیت های خیریه و نوع دوستانه مشارکت فعال داشته است همانند کمک به خیریه ها، وقف و ساخت مدارس، مساجد و مراکز درمانی و غیره. اما باید درنظر داشت که مسئولیت اجتماعی یک استراتژی است نه یک نگاه ابزاری برای کارهای خیریه. خوشبختانه امروز شاهد آن هستیم که بسیاری از شرکت ها برای حضور در حوزه های خاصی از مسئولیت اجتماعی به صورت جدی و مسئولانه برنامه ریزی نموده اند و گاهاً در این حوزه ها با یکدیگر به رقابت سازنده نیز می پردازند که به طور حتم دستآوردهای مطلوبی را نیز به دنبال خواهد داشت.
در این زمینه با چه چالش هایی مواجه بوده اید؟
اولین و مهم ترین چالش را می توان بینش و نگرش مدیران بخش خصوصی در این خصوص دانست. نوع نگرش مدیران و سهام داران یک مجموعه می تواند نقش بسزایی را در این زمینه ایفا نماید. چالش بعدی می تواند فضای حاکم بر اقتصاد باشد هرچه فضای حاکم بر اقتصاد مساعدتر باشد علاقه و انگیزه سازمان ها برای فعالیت در این حوزه بیشتر می گردد. مسئله قوانین و مقررات بالادستی و حمایت ها و مشوق های قانونی دیگر موضوعی است که می تواند فعالیت در این حوزه را تسهیل نماید و زمینه انجام آن را توسعه بخشد. شناخت دقیق از حوزه های مناسب و اولویت دار برای ورود و اثرگذاری، مسئله دیگری است که می تواند تاثیر مطلوبی بر بهرهوری شرکت ها در این حوزه داشته باشد.
گزارش شرکت ها و بنگاه های اقتصادی در زمینه مسئولیت اجتماعی چه نقشی تقویت این مفهوم دارد؟
ایجاد کمیسیون های تخصصی و مشورتی در این خصوص که دارای اهداف مشخص و برنامه های متناسب با این اهداف باشد و برقراری ارتباط مستمر و تعامل سازنده با فعالان بخش خصوصی می تواند بسیار در این زمینه راهگشا باشد و دستآوردهای مهمی را فراهم آورد.
انتهای پیام///