«رسانه مسئولیت اجتماعی»- پیمان جهانیان: یکی از موضوعاتی که در پروسه جهانی شدن مورد توجه شرکت های اقتصادی قرار گرفت محیط زیست بوده است. به همین دلیل بنگاه های اقتصادی وشرکت ها تلاش می کنند در زمینه محیط زیست فعالیت داشته باشند و فعالیت های خود را در معرض افکار عمومی جامعه قرار بدهند.
در سال های اخیر بانک ملت یکی از بانک هایی بوده که در زمینه مسئولیت اجتماعی و محیط زیست فعالیت کرده است. با این وجود فعالیت هایی که این بانک در زمینه محیط زیست به نام مسئولیت اجتماعی انجام داده جای نقد و تحلیل دارد.
به نظر می رسد بانک ملت یا به خوبی مفهوم مسئولیت اجتماعی و به تبع آن فعالیت های زیست محیطی را درک نکرده و یا اینکه بیشتر به دنبال رویکرد شعاری و تبلیغاتی برای رسیدن به اهداف خود بوده است.
اقدامات بانک ملت در زمینه محیط زیست
کارگاه خلاقیت، بازی و سرگرمی: در این کارگاه مفاهیم زیست محیطی و احترام به طبیعت در قالب بازی به کودکان آموزش داده شد. براساس فرآیند تعریف شده کودکان و بزرگسالان با مفاهیم محیط زیستی آشنا شدند. سپس با راهنمایی کارشناسان نقاشی هایی را در زمینه های آشنا شده کشیده و آن را به باجه محیط زیستی بانک به منظور خریداری نمادین آثار محیط زیستی ایجاد شده بود تحویل دادند.
شعبه محیط زیستی: در راستای ایجاد چرخه آموزش محیط زیست و سواد مالی این شعبه در کنار کارگاه خلاقیت، بازی و سرگرمی ایجاد شد و آثار کودکانی را که به تولید محصولات هنری پرداختند را بصورت نمادین خریداری نمود.
پازل گونه های جانوری ایران: انجمن یوزپلنگ ایرانی با استفاده از یک نقاشی ایرانی- مغولی که در موزه لندن نگهداری می شود و در آن گونه های جانوری ایران به نمایش در آمده است، پازلی را برای آموزش کودکان و نوجوانان تهیه و در غرفه بانک ملت ارائه نمود. کودکان و نوجوانان ضمن آشنایی با داستان زندگی هریک از گونه های نقاشی توسط اعضای این انجمن با تهدیدات زندگی آنها نیز آشنا شدند و پازل کلی را تکمیل کردند.
اتاق کارآفرینان سبز:میز کارآفرینان سبز محلی برای گفت و گوی کارشناسان بانک و کارآفرینان حوزه محیط زیست بود. در این بخش افراد علاقمند به حوزه کسب و کار سبز ایده های خود و چگونگی اجرایی شدن و سرمایه گذاری در آن را با مدیران و کارشناسان بانک مطرح کردند.
نشست مسئولیت اجتماعی بانک ها در حوزه محیط زیست: این نشست با هدف زمینه سازی برای تبدیل اندیشه حفظ محیط زیست به فکر روزمره و جریان فرهنگی غالب جامعه برگزار شد. در این نشست بر اهمیت ورود بنگاه های اقتصادی به موضوع محیط زیست تاکید گردید.
برگزاری برنامه ویژه روز ملی یوزپلنگ ایرانی: بانک ملت در راستای حمایت از یوزپلنگ آسیایی و در آستانه روز ملی حفاظت از یوزپلنگ، با هدف افزایش سطح آگاهی مردم به ویژه کارکنان خود، توزیع کتاب ها و پوسترهای آموزشی حفاظت از این حیوان در معرض انقراض را توزیع نمود. بانک همچنین با ایجاد غرفه ای در محل مراسم روز ملی حفاظت از یوزپلنگ که در محل پارک ملت تهران برگزار شد نسبت به توزیع کتاب های مربوط به یوزپلنگ آسیایی اقدام نمود.
تجلیل از محیط بانان برگزیده: بانک ملت با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست و با حضور معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست، از محیط بانان برگزیده کشوری قدردانی کرد. همزمان با روز ملی محیط بان، ۷۰ محیط بان برگزیده کشور که از میان ۲۷۰۰ محیط بان در سراسر کشور و بر اساس شاخص های یگان حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست انتخاب شدند در جشنی که برگزار شد معرفی و جایزه ملی”ضامن آهو” را دریافت کردند.
با نگاهی به فعالیت های بانک ملت در زمینه محیط زیست و مسئولیت اجتماعی این نکته مشهود است که فعالیت های بانک ملت در این زمینه واقعی نیست و بلکه جنبه تبلیغاتی و سطحی دارد.
در شرایط کنونی محیط زیست ایران با بحران های بزرگی مواجه است که بانک ملت به جای اقدامات ذکر شده می توانست برای عبور از این بحران ها سرمایه گذاری کند.
چالش های زیست محیطی و نیاز به سرمایه گذاری بنگاه های اقتصادی
در شرایط کنونی محیط زیست ایران با چالش های مهمی چون بحران آب،فرونشست زمین ، خشک شدن تالاب ها و… مواجه شده که بنگاه های اقتصادی می توانند با سرمایه گذاری از تشدید این بحران ها جلوگیری کنند. این در حالی است که بانک ملت به جای سرمایه گذاری در زمینه هایی که جامعه و کشور به آن نیاز دارد وقت و سرمایه خود را صرف مسائل سطحی و پیش پا افتاده ای می کند که هیچ سودی برای محیط زیست کشور ندارد.
واقعیت این است که خشکسالی، سیل، فرونشست، طوفان، چرخندهای حاره ای و تخریب های ساحلی، از بین رفتن تالاب ها، دریاچه ها و جنگل ها و … در کنار روند توسعه نامتناسب با ظرفیت زیست بوم ها و انواع آسیب پذیریهای اجتماعی و اقتصادی چیزی جز تشدید پیامدهای چندگانه مخاطرات و ناتوانی در مواجهه با بحرانها را در مناطق ایران در پی نداشته است.
تجارب جهانی بسیاری وجود دارد که نشان می دهد سرمایه گذاری و انجام فعالیتهای پیشگیرانه با تکیه بر رویکردهای تاب آور مانند راه حلهای طبیعت بنیان می تواند باعث توانمند سازی جوامع و کاهش بار مالی و تلفات انسانی ناشی از مخاطرات شود.
امروزه سرمایه گذاری مناسب در بخش راه حلهای طبیعت بنیان برای کاهش خسارات جانی و مالی ناشی از تغییرات زیست محیطی، حمایت تنوع زیستی، بهره مندی از خدمات اکوسیستم در بهبود معیشت، کاهش فقر و همچنین امنیت غذایی به یکی از موضوعات اصلی در تصمیم سازی ها و برنامه ریزی های کشورها و دولت ها بدل شده است.
این در حالی است که موانعی جدی در شکل گیری یک مدیریت یکپارچه و پایدار برای پیاده سازی و اجرای راه حلهای طبیعت بنیان در ایران وجود دارد.
بدون تردید رفع معضلات زیست محیطی ایران باید در قالب یک تصمیم گیری مشترک و توافق و همگرایی میان آرای گروه های ذینفع و ذی نفوذ صورت گیرد و مفهوم راه حلهای طبیعت بنیان باید به عنوان یک پارادایم میان رشته ای در کنار اقدامات مکمل به تلاش مشترک با هدف افزایش آگاهی سازمانها و نهادهای مختلف بدل شود.