رسانه مسئولیت اجتماعی: کتاب «تجربههای کودکی در محیط رسانهای آنلاین» از سوی دفتر مطالعات و برنامهریزی رسانهها، منتشر شد.
به گزارش رسانه مسئولیت اجتماعی؛ به نقل از روابطعمومی دفتر مطالعات و برنامهریزی رسانهها، این کتاب شامل تعدادی از مقالات برجستهترین پژوهشهای انجام شده در حوزه اینترنت و کودک است که توسط « سید میلاد موسوی حقشناس» و « احسان شاه قاسمی» ترجمه و در دسترس پژوهشگران ایرانی قرار گرفته است تا با جدیدترین یافتههای علمی در حوزه اینترنت و کودک آشنا شوند.
امروزه رشد روزافزون دسترسی به اینترنت همه ابعاد زندگی بشر را تحت تأثیر قرار داده و به صورت یک عامل مؤثر در دگرگونی نگرشها و رفتارها عمل میکند. اینترنت علیرغم فرصتها و امکاناتی که در اختیار بشر قرار داده، چالشهای جدیدی را در جوامع ایجاد کرده که نمیتوان از تأثیرات و پیامدهای منفی و مخرب آن به ویژه در نسل کودک و نوجوان غافل ماند. از این رو والدین با معضلات پیچیده و دوگانهای روبهرو هستند و در جست و جوی راهی هستند تا فرزندانشان را از قرار گرفتن در معرض محتوای ناسالم و اختلالات ناشی از اعتیاد به اینترنت محافظت کنند. با این حال کارشناسان فضای مجازی همواره تلاش کردهاند ضمن هشدار به والدین، توصیههایی را در رابطه با استفاده صحیح از فضای مجازی و اینترنت و نحوه برخورد با کودکان متأثر از فضای مجازی ارائه دهند.
پژوهشهایی که در این زمینه انجام شده نشان میدهد که چگونه تغییرات فناورانه و فضای مجازی موجب تغییر شکل محیط رسانهای کودکان شده است. هدف از این بررسیها که توسط کشورهای مختلف و پیشگام در عرصه فضای مجازی انجام شده شناخت عوامل خطر و جلوگیری از آسیبهایی است که تجربه آنلاین کودکان را شکل میدهد. بنابر این آگاهی از نتایج این تحقیقات میتواند در توسعه ادبیات ارتباطات دیجیتال کودک و همینطور به وجود آمدن درکی علمی و منطقی از مقوله اینترنت و کودکان مؤثر باشد. گرچه پژوهشگران ایرانی پژوهشهای خوبی روی این حوزه انجام دادهاند، اما در آن حد که باید نیست. در این کتاب سیزده مقاله از بخشها و کشورهای مختلف جهان گردآوری و ترجمه شده که هر یک از آنها از زوایای مختلف به مقوله اینترنت و تجربیات کودکان، و اثرات منفی آن میپردازد.
کتاب « تجربههای کودکی در محیط رسانهای آنلاین» کاری است مشترک از « سید میلاد موسوی حقشناس» و « احسان شاه قاسمی» که به فارسی برگردان شده است. این مجموعه در قطع رقعی، با شمارگان ۳۰۰ نسخه، در ۴۲۰ صفحه و قیمت ۲۳۰ هزار تومان برای نخستین بار آبان ماه سال ۱۴۰۲ از سوی دفتر مطالعات منتشر و به بازار عرضه شده است.