رسانه مسئولیت اجتماعی: مریم شقاقی_کارآفرینی اجتماعی اصول و راهنماییهایی را که توسط بنیانگذاران و کارآفرینان استارتآپ استفاده میشود، برای کسبوکاری که مستقیماً تغییرات اجتماعی ایجاد میکند یا بر یک علت اجتماعی تأثیر میگذارد، اعمال میکند. انگیزه یک کارآفرین اجتماعی در درجه اول تمایل به کاهش نوعی مشکل سیستماتیک اجتماعی یا فرهنگی است.
در این مقاله، عمیقتر به این خواهیم پرداخت که کارآفرینی اجتماعی چیست، چگونه با کارآفرینی معمولی مقایسه میشود و چرا اهمیت دارد. ما همچنین برخی از مطالعات موردی را برای بررسی نمونه های موفق کارآفرینی اجتماعی ارائه خواهیم داد.
کارآفرینی اجتماعی چیست؟
به طور کلی، کارآفرینی اجتماعی یک سرمایه گذاری تجاری جدید و نوآورانه است که بر تغییر تأثیر می گذارد. یک کارآفرین اجتماعی دلیل خاصی دارد که به آن اهمیت میدهد و یک مدل کسبوکار حول تأثیر مثبت ایجاد میکند. هدف اصلی ایجاد تغییرات اجتماعی پایدار از طریق تجارت است.
برخی از زمینه های کلیدی مورد علاقه برای کارآفرینان اجتماعی ممکن است شامل موارد زیر باشد:
توسعه اقتصادی
تحصیلات
برابری جنسیتی
مراقبت های بهداشتی
کشاورزی
پایداری زیست محیطی
انرژی تجدید پذیر
توسعه جامعه
کارآفرینی اجتماعی بسته به مدل کسب و کاری که ترجیح می دهید و در دسترس بودن بودجه می تواند به عنوان یک تجارت غیرانتفاعی، انتفاعی یا ترکیبی (که به عنوان یک شرکت اجتماعی نیز شناخته می شود) عمل کند.
مطالعه موردی شماره ۱:
Grameen Bank
گرامین شاید متداول ترین نمونه از کارآفرینی اجتماعی موفق باشد. به همراه بنیانگذار آن، محمد یونس، سازمان تامین مالی خرد مستقر در بنگلادش برنده جایزه صلح نوبل در سال ۲۰۰۶ شد.
به دلیل شیوه های وام دهی غارتگرانه، مردم در مناطق فقیر نمی توانند در سیستم های اقتصادی کشور خود مشارکت کنند. در تلاش برای ایجاد اقتصادهای محلی پایدار، بانک گرامین وام های کوچکی را به مردم جوامع روستایی که می خواهند تجارت خود را راه اندازی کنند، ارائه می دهد. این وام های خرد به وام گیرندگان – که بسیاری از آنها زن هستند – این امکان را می دهد تا از مهارت های خود برای ایجاد درآمد استفاده کنند و در حالت ایده آل از نظر مالی مستقل شوند. با جریان بیشتر سرمایه از طریق این جوامع، اقتصادهای محلی می توانند رشد کنند. به لطف موفقیت ساختار وام، بانک گرامین دامنه فعالیت خود را به بیش از ۲۵۰۰ شعبه افزایش داده است.
کارآفرینی در مقابل کارآفرینی اجتماعی: تفاوت چیست؟
هدف کارآفرینان اجتماعی مانند کارآفرینان ایجاد یک کسب و کار پایدار با قدرت ماندگار است. با این حال، در حالی که هدف یک کارآفرین به حداکثر رساندن سود است، نگرانی اصلی یک کارآفرین اجتماعی تأثیر است. بیشتر تفاوت های دیگر بین این دو نوع کارآفرینی از آن نقطه کانونی ناشی می شود.
توجه به این نکته مهم است که یک کسبوکار میتواند به علل اجتماعی توجه داشته باشد و بدون اینکه یک سرمایهگذاری اجتماعی-کارآفرینی باشد، به آن کمک کند. مسئولیت اجتماعی شرکت زمانی است که یک کسب و کار سیاستهایی را اتخاذ میکند که تأثیر مثبتی بر جامعه دارد و اغلب با اخلاق هدایت میشود. به عنوان مثال، یک شرکت ممکن است به سازمان های خیریه کمک مالی کند یا انتشار کربن آنها را برای کاهش آسیب های زیست محیطی جبران کند.
کارآفرینی اجتماعی
در جامعه کارآفرینی اجتماعی در ساختارهای دنیای تجارت برای تأثیرگذاری بر تغییرات اجتماعی کار می کند. تا حد زیادی با پیشرفت، توسعه و نوآوری مرتبط است. درست مانند کارآفرینان تازه کار که اخلالگر هستند، کارآفرینان اجتماعی نیز وضعیت موجود نابرابری سیستمی را مختل می کنند. به عنوان یک مفهوم، کارآفرینی اجتماعی جدید نیست. به عنوان مثال، برخی از کارشناسان ممکن است فلورانس نایتینگل را که اولین مدرسه پرستاری را در سال ۱۸۶۰ ایجاد کرد و در نتیجه صنعت مراقبت های بهداشتی را اصلاح کرد، یک کارآفرین اجتماعی بدانند. با این حال، اصطلاح “کارآفرینی اجتماعی” تنها در زمان های اخیر محبوبیت پیدا کرده است.
همانطور که مردم و محققان به بررسی کارآفرینی اجتماعی ادامه میدهند، در مورد اینکه چگونه رویکردهای مختلف بر جامعه تأثیر میگذارند و به توسعه بهترین شیوهها ادامه میدهند، بیشتر خواهیم آموخت. در این میان، کارآفرینان اجتماعی دائماً در حال تغییر مدلهای کسبوکار خود هستند تا بتوانند به هدف اصلی خود یعنی تأثیرگذاری بر تغییرات اجتماعی برسند.
مطالعه موردی شماره ۲:
TOMS
TOMS نمونه دیگری از کارآفرینی اجتماعی است که مدل خود را در صورت نیاز تکرار کرد. در سال ۲۰۰۶، TOMS مدل یک به یک را رایج کرد که بسیاری از مشاغل کارآفرین اجتماعی بعداً آن را تکرار کردند. به ازای هر جفت کفشی که میفروختند، شرکت یک جفت کفش را به یک فرد نیازمند اهدا میکرد. به نظر میرسید این استراتژی سرراست هم از توانایی آنها برای اداره یک کسبوکار موفق با فروش محصول به افرادی که توانایی پرداخت آن را دارند پشتیبانی میکند و هم با ارائه کفشهای جدید به طور مستقیم بر تغییر در جوامعی که نیاز وجود دارد تأثیر میگذارد. با این حال، با گذشت زمان، کارشناسان متوجه شدند که اهدای کفش به سادگی باعث تغییر پایدار نمی شود – و اگر اهدای کفش باعث ایجاد اختلال در کسب و کارهای محلی کفش شود، ممکن است در واقع به جوامع آسیب برساند. در پاسخ، TOMS مدل ارائه خود را چند بار در طول سالها تطبیق داد. در حال حاضر، آنها بخشی از سود خود را برای کالاهای مردمی، مشارکت با سازمان های اجتماعی و ارائه کمک های نقدی برای حمایت از تغییرات پایدار، ذخیره می کنند. سایر مشاغل از تجربه TOMS آموخته اند. به عنوان مثال، با برنامه یک به یک Warby Parker، به ازای هر جفت عینک فروخته شده، این شرکت حامی معاینه چشم و عینک های مقرون به صرفه برای افراد نیازمند است.
چگونه علل اجتماعی را در کسب و کار بگنجانیم؟
یک هدف اجتماعی در قلب چشم انداز کسب و کار هر کارآفرین اجتماعی است و بسیاری از شرکت های اجتماعی با این هدف شروع می شوند. اغلب اولین قدم به سوی کارآفرینی اجتماعی، شناخت یک مشکل در جامعه و تمایل به حل آن مشکل است.همانطور که کارآفرینان اجتماعی در مورد مکانیسمهایی که مشکل را تداوم میبخشند یاد میگیرند، مدلهای کسبوکاری میسازند که مستقیماً به این مکانیسمها میپردازد.
به یادگیری ادامه دهید
یادگیری در مورد علت اجتماعی که به شما الهام میبخشد و اینکه چگونه میتوانید کسبوکاری را حول آن ایجاد کنید، گامی کلیدی برای تبدیل شدن به یک کارآفرین اجتماعی است.