رسانه مسئولیت اجتماعی:مسئولیت اجتماعی مفهومی است که در کسب و کارهای مختلف خصوصا کسب و کارهایی که مبتنی بر دانش تخصصی بنا نهاده شدهاند بسیار اهمیت دارد و از سوی دیگر ممکن است بکارگیری این مفهوم در عمل با منافع آنان در تضاد باشد. حال، سوال است است که شرکتهای دانشبنیان چگونه میتوانند فعالیتهای خود را در راستای رفع مسائل جامعه انجام دهند به صورتی که منافع اقتصادیشان نیز برآورده شود؟
بر اساس مطالعات انجام شده چنانچه مفهوم مسئولیت اجتماعی در عمل توسط شرکتهای دانشبنیان مورد توجه قرار گیرد دستاوردهای زیادی برای آنان و جامعه به همراه دارد از جمله تعامل شرکت با جامعه و کلیه کسانی که از به نحوی از عملکرد شرکت بهرهمند میشوند، حفظ محیطزیست و عدم آسیبرسانی به آن، تربیت نیروی انسانی و پرسنلی که خودشان را در برابر جامعه و محیط زیست پاسخگو میدانند، بکارگیری فناوریهای سبز و دوستدار محیط زیست که با شرایط اقلیمی منطقهای که در آن فعالیت میکنند متناسبسازی شده است و محصولات و خدمات ارائه شده در راستای منافع جامعه و طبیعت هستند، پایداری اقتصادی شرکت و دستیابی به ساختاری شفاف و پاسخگو در این شرکتها که همواره مسئولیت اجتماعی را جزو اهداف خود قرار دادهاند. نتایج بدست آمده نشان میدهد شرکتهای دانشبنیان از این ظرفیت برخوردار هستند که راهکارهایی برای مسائل اجتماعی ارائه دهند که همزمان برای آنان ارزش اقتصادی نیز خلق کنند. این راهکارها قابلیت هماهنگی با شرایط فرهنگی- اجتماعی و فناروریهای ایران و استانداردهای بین المللی را دارد و میتواند مبنایی برای سیاستگذاری کلان کشور باشد.
شرکت میکروسافت با ارائه محصولات و خدمات نوآورانه و پایدار، توانسته است ارزش اقتصادی قابلتوجهی ایجاد کند. یونیلیور نیز با تمرکز بر تولید محصولات بهداشتی و غذایی پایدار، سهم بازار خود را افزایش داده است. این دو شرکت با اجرای پروژههای گسترده کاهش کربن و استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر، عملکرد قوی داشتهاند. پاتاگونیا با مدل کسبوکار مبتنی بر پایداری، نشان داده است که تعهد به محیطزیست میتواند با موفقیت اقتصادی همراه باشد. بعلاوه با تمرکز کامل بر پایداری محیطزیست، فراتر از سایر شرکتها عمل کرده و همواره امتیاز بالایی کسب کرده است. همچنین با زنجیره تأمین مسئولانه و ارتقای استانداردهای زندگی کارکنان خود، از جایگاه مناسبی برخوردار است. شرکتهای یونیلیور و پاتاگونیا با اتخاذ رویکردهای فراگیر در زمینه عدالت اجتماعی، تنوع نیروی کار و ارتباط مؤثر با جوامع محلی، جایگاه خود را تثبیت کردهاند. البته تحقق چنین اهدافی تنها توسط شرکتها قابل پیادهسازی نیست و نیازمند بسترسازی، سیاستگذاری و حمایت دولت و ارائه مشوقهای مالی و غیرمالی برای آنان است تا بتوانند به اهداف مد نظر خود برسند.
*حمید هاشمی استادیار گروه پژوهشی مدیریت و تعالی عملکرد، پژوهشکده مطالعات توسعه، سازمان جهاددانشگاهی تهران
*بتول کیائی استادیار گروه پژوهشی مدیریت و تعالی عملکرد، پژوهشکده مطالعات توسعه، سازمان جهاددانشگاهی تهران
*فرحناز غلمانی پژوهشگر گروه پژوهشی مدیریت و تعالی عملکرد، پژوهشکده مطالعات توسعه، سازمان جهاددانشگاهی تهران