«رسانه مسئولیت اجتماعی»:احسان انصاری:دومین دوره جشنواره روابط عمومی و مسئولیت اجتماعی امروز۳۱ مرداد در سالن همایش های بین المللی صداوسیما با حضور معاون وزارت صمت،معاون توسعه مشارکت های مردمی کمیته امداد امام خمینی،دبیرکل اتاق بازرگانی تهران،رئیس خانه روابط عمومی ایران و جمعی از مسئولان و صاحب نظران حوزه مسئولیت اجتماعی برگزار شد.
روابط عمومی ها بستر مسئولیت اجتماعی را فراهم می کنند
در ابتدای این همایش دکتر هوشمند سفیدی مسئول همایش و رئیس خانه روابط عمومی ایران گفت:فلسفه مسئولیت اجتماعی پاسخگویی است. این در حالی است که روابط عمومی نیز باید پاسخگو باشد.روابط عمومی باید بتواند بین سازمان خود و گروه های اجتماعی بده و بستان ایجاد کند.مسئولیت اجتماعی تأکید می کند که سازمان ها باید نسبت به عملکرد خود پاسخگو باشند و بتوانند خسارت های احتمالی را جبران کنند.
وی ادامه داد: یکی از موضوعات مهم مسئولیت اجتماعی اخلاق و اخلاق محوری است.این موضوع در روابط عمومی نیز وجود دارد و ما نمی توانیم به هر شکلی که تمایل داریم عمل کنیم.موضوع دیگری که در حوزه مسئولیت اجتماعی مطرح است شفافیت است.این در حالی است که در روابط عمومی نیز روی شفافیت تأکید می شود.
سفیدی خاطرنشان کرد: فلسفه بنیادین روابط عمومی خدمت به مردم است. خدمت به مردم نیز دارای ابعاد و اشکال مختلفی است.هدف اصلی ما این است که میدان عمل روابط عمومی را برای خدمت به مردم گسترش بدهیم تا بتوانیم خدمات بهتر و متنوع تری ارائه بدهیم.فلسفه روابط عمومی با اهداف مسئولیت اجتماعی رابطه نزدیکی با هم دارند و به همین دلیل ما این نزدیکی را در عمل به خوبی احساس می کنیم.به همین دلیل ما روابط عمومی را بستری برای تحقق مسئولیت اجتماعی می دانیم و معتقدیم روابط عمومی ها می توانند در نهادینه شدن و تحقق مسئولیت اجتماعی در جامعه نقش مهمی داشته باشند.
مسئولیت اجتماعی در سطح نظام سیاسی شکل گرفته است
دکتر حبیب الله آسوده معاون توسعه مشارکت های مردمی کمیته امداد امام خمینی دیگر سخنران این مراسم بود.وی گفت:مسئولیت اجتماعی در جامعه بیشتر به سمت اقتصادی و کسب و کار کشیده شده است.حداقل اگر در واقع نیز چنین نیست اما بیشتر تحلیل ها حول این موضوعات قرار دارد. این در حالی است که مسئولیت اجتماعی باید عدالت را محقق کند و شکاف اجتماعی طبقات جامعه را کاهش بدهد. هدف اصلی مسئولیت اجتماعی عدالت است. عدالت نیز صرفأ با سازمان ها و شرکت ها شکل نمی گیرد و در بخش های مختلف جامعه شکل می گیرد.
وی ادامه داد:نهادهای مردمی در این زمینه تأثیرگذار هستند. ما باید به سمت آموزش اجتماعی و اخلاقی زیستن اجتماعی حرکت کنیم.مسئولیت اجتماعی باید تلاش کند اعضای زیست کننده در جامعه را نسبت به کنش گری هایی که انجام می دهند و کنش گری هایی که در تقابل با آنها شکل می گیرد. در چنین شرایطی می توان مسئولیت اجتماعی را از سطح سازمان به سطح جامعه تداوم بدهیم.
آسوده تصریح کردد:امانت داری و شفافیت از جمله موضوعات دیگری است که در حوزه مسئولیت اجتماعی باید مورد توجه قرار می گیرد.ما معتقدیم مسئولیت اجتماعی در سطح نظام سیاسی شکل گرفته که یکی از نهادهای آن کمیته امداد امام خمینی است.کمیته امداد یک منظومه توانمندسازی در کشور ایجاد کرده است.این در حالی است که در حدود۷ میلیون نیکوکار نیز به کمیته امداد کمک می کنند و در شرایط مختلف حمایت های خود را ارائه می دهند.ما باید به صورت حرفه ای تر به موضوع مسئولیت اجتماعی نگاه کنیم.
تنها ترین هدف اتاق های بازرگانی در جهان مسئولیت اجتماعی است
سخنران بعدی مراسم دکتر بهمن عشقی دبیرکل اتاق بازرگانی،صنایع و معادن استان تهران نبود.وی گفت:اتاق بازرگانی تهران به دنبال تحقق مسئولیت اجتماعی و در این زمینه از همه امکانات و ظرفیت های خود استفاده خواهد کرد.اتاق بازرگانی موظف است از منافع بنگاه های اقتصادی در مقابل حاکمیت دفاع کند.اتاق های بازرگانی در جهان دو هدف اصلی را دنبال می کنند.نخست یکپارچه سازی اعضا که دارای منافع مشترکی در فعالیت های اقتصادی هستند و دوم دفاع از منافع فعالان اقتصادی در مقابل حاکمیت.با این وجود در قرن بیست یکم مهم ترین و تنها ترین هدف اتاق های بازرگانی در جهان مسئولیت اجتماعی است.دلیل این موضوع این است که اهداف دیگر را می توان ذیل مفهوم مسئولیت اجتماعی تعریف کرد.
وی تصریح کرد: مسئولیت اجتماعی باید در راستای توسعه مورد توجه قرار بگیرد.توسعه زمانی رخ می دهد که بازتعریف صحیحی از مسئولیت اجتماعی صورت بگیرد.مسئولیت اجتماعی باید بین نخبگان کشور مورد توجه قرار بگیرد تا به سمت حل مشکلات مردم حرکت کنند.ما موظف هستیم جریان اندیشه را در زمان مناسب در جامعه به کار ببریم تا چالش به بحران و بحران به ابربحران تبدیل نشود.تنها آرزوی ما باید این باشد که ایران را بهتر از امروز به آیندگان تحویل بدهیم.
مسولیت اجتماعی باید به استراتژی محوری سازمان ها تبدیل شود
در ادامه این همایش دکتر محمد مهدی برادران معاون صنایع عمومی وزارت صمت گفت:جامعه شناسی سازمان بعد نظری مدیریت استراتژیک است.اگر ما نتوانیم رابطه بین سازمان و محیط را به درستی تعریف کنیم نمی توانیم در حوزه مدیریت استراتژیک به موفقیت دست پیدا کنیم. گره زدن مسئولیت اجتماعی و روابط عمومی خلاقیت خوبی است. با این وجود مسئولیت اجتماعی باید در رویکرد استراتژیک قرار داشته باشد. صنعتی موفق است که بداند در چه بستر و برای چه کسانی قراراست تولید صنعتی داشته باشد.
معاون وزیر صمت ادامه داد:روابط عمومی ها در موضوع تولید نقش مهمی دارند و می توانند در بالا بردن کیفیت تولید نقش داشته باشند.در کنار مردمی سازی دولت باید به تولید،توزیع و مصرف توجه کنیم.هنوز بسیاری از شرکت ها و سازمان های ما به موضوع جامعه شناسی سازمان و دغدغه های مصرف کنندگان توجه نمی کنند و در این زمینه دارای مشکل هستیم که امیدواریم در آینده این مشکلات حل شود.
در این همایش پیام رئیس انجمن بین المللی روابط عمومی خطاب به افراد حاضر در همایش قرائت شد و در پایان به شرکت ها و نهادهای موفق در زمینه مسئولیت اجتماعی و از جمله رسانه مسئولیت اجتماعی تندیس مسئولیت اجتماعی اهدا شد.
لازم به ذکر است که رسانه مسئولیت اجتماعی حامی رسانه ای همایش ها،مراسم ها و فعالیت های ترویجی در زمینه مسئولیت اجتماعی است و در همایش امروز نیز به عنوان حامی رسانه ای همایش نقش خود را ایفا کرد.
عکاس: فاطمه فتاحی