«رسانه مسئولیت اجتماعی»-مریم شقاقی: استیضاح فاطمی امین وزیر صمت دوباره در دستور کار نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار گرفته است.
وزیری که عملکردش از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون همواره مورد نقد قرار داشته و یک بار نیز تا پای استیضاح رفته است.
با این وجود فاطمی امین باید۱۰ اردیبهشت به مجلس برود وبه سوالات نمانیدگان پاسخ بدهد و دوباره در معرض رأی آنها قرار بگیرد.مهم ترین موضوع استیضاح فاطمی امین نیز مسئله افزایش قیمت خودرو است که مهمترین محور استیضاح و سوال جدی استیضاحکنندگان است.
استیضاح فاطمی امین درحالی دوباره کلید خورده است که براساس ادعای نماینده تبریز در جریان منتفی شدن استیضاح قبلی فاطمی امین ۷۰ خودرو شاسی بلند در اختیار مجلس قرار گرفته است.
علیرضابیگی مدعی شد: هیات رئیسه محترم مجلس شورای اسلامی بیاید تکلیف آن خودروهایی که به نمایندگان داده شد را مشخص کند. مشخص کند چرا قریب به ۷۰ تا ۷۵ دستگاه خودرو در اختیار نمایندگان قرار گرفت و تکلیف و ارتباط آن را با موضوع استیضاح نمایندگان روشن کنند.
این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مردم تا چه زمانی باید نظارهگر چنین موضوعاتی باشند، عنوان کرد: قوهای که باید رکن رکین اداره امور کشور و حامی حقوق مردم باشد، متاسفانه اختیاراتش به این ترتیب لکهدار میشود. امید و انتظار داریم مجلس در دفاع از جایگاه خودش در این خصوص جدی عمل کند.
وی درباره اینکه گفته میشود تعدادی از نمایندگان امضاء خودشان را پس گرفتهاند، آیا بعد از اینکه استیضاح در سامانه مجلس بارگذاری شد، نمایندگان میتوانند امضاء خود را پس بگیرند، گفت: خیر نمیتوانند پس بگیرند.
زیان انباشته ایران خودرو و سایپا به ۱۲۰هزار میلیارد تومان رسید
در حالی مهم ترین بحث استیضاح فاطمی امین مسأله خودرو است که براساس اعلام رئیس مرکز پژوهش های اسلامی زیان انباشته ایران خودرو و سایپا به۱۲۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.
در این زمینه بابک نگاهداری رئیس مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی با اشاره به روند رشد قیمتها در بازار خودرو، گفت: زیبنده نیست در سالی که به نام مهار تورم و رشد تولید، نامگذاری شده است، راهکاری برای حفظ و رشد تولید و مهار قیمتها در بازار خودروها نداشته باشیم. رشد قیمتها در بازار خودرو کارخانهای و تفاوتهای چشمگیر آن با بازار آزاد و به تبع آن شکلگیری فضای واسطهای کاذب بدون توجه و نگاه دستگاههای نظارتی، با روح حکمرانی مردمی و اقتصاد مردمی در تضاد است.
رئیس مرکز پژوهشهای مجلس تاکید کرد: مشکل صنعت خودروسازی و زیان انباشته خودروسازان موضوعی نیست که یک شبه به وجود آمده باشد و یا کل آن مرتبط با دوره تحریم و نحوه قیمتگذاری باشد بلکه مهمترین ایراد به ساختار مدیریتی صنعت خودرو و ماهیت اقتصادی و سیاسی بنگاهها برمیگردد که نیازمند اصلاحات ساختاری است. زنگ خطر در صنعت خودروسازی کشور به صدا در آمده و نیازمند چارهاندیشی برای برونرفت از این بحران است و در صورت عدم چاره¬اندیشی فوری و بهنگام در بازار خودرو به یکی از ابرچالشهای حکمرانی کشور تبدیل خواهد شد.
وی تصریح کرد: طراحیها و ناکارآمدیهای مدیریتی در طول چند دهه گذشته باعث شده است همه طرفها در صنعت و بازار خودرو بازنده باشند، به طوری که خودروساز با زیان انباشته مواجه است، خریدار کالایی با قیمت بالا و کیفیت پایین خریداری میکند و حاکمیت نیز در این میان با مسائل متعدد طرف عرضه و تقاضا مواجه است.
رئیس مرکز پژوهشهای مجلس، با بیان اینکه این مرکز در خصوص مشکلات صنعت و ساماندهی بازار خودرو گزارشهایی را تدوین و منتشر کرده است، گفت: این گزارشها در طول سالهای اخیر به مسائل صنعت خودرو کشور با ارائه راهکار معطوف بوده است و گزارشهای جدیدی نیز با تاکید بر موضوعات قیمتگذاری، اصلاح ساختار و کیفیت در این صنعت به زودی منتشر خواهد شد که اگر مدنظر قرار گیرد بخشی از مشکلات را مرتفع خواهد کرد.
وی با بیان اینکه بسیاری از خودروسازان دنیا در بازار رقابتی، سودهای مطلوبی را کسب میکنند، ادامه داد: گزارش مرکز پژوهشهای مجلس عنوان میکند که دو شرکت بزرگ خودروساز کشور یعنی ایرانخودرو و سایپا در پایان شهریور ماه ۱۴۰۰ بر اثر انباشت زیان ده ساله، برابر با حدود ۵۵ هزار میلیارد تومان بوده است، ضمن انکه با صورتهای مالی تلفیقی، این رقم برای مجموع دو خودروساز بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان بوده که در شهریورماه ۱۴۰۱ به بیش از ۱۲۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.
وی در تشریح دلایل بروز چنین مشکلاتی در صنعت خودرو سازی کشور، توضیح داد: برمبنای نشستهای کارشناسی برگزار شده با متخصصان و کارشناسان صنعت خودرو، عواملی همچون عملیات زیان ده خودروسازان، ناترازی بهای تمام شده درآمدهای خودروسازی بر درآمدهای عملیاتی، هزینههای فزاینده مالی خودروسازان، بدهیهای شرکتهای خودروساز، وجود سهام چرخهای و حکمرانی معیوب و داراییهای مازاد و غیرمرتبط با کسب وکار خودروسازان، را در بروز مسائل در این حوزه میتوان موثر دانست.
اشتباهات راهبردی فاطمی امین در زمینه مسئولیت اجتماعی
وزارت صمت یکی از وزراتخانه هایی است که از ظرفیت های مهمی در زمینه مسئولیت اجتماعی شرکتی برخوردار است. این در حالی است که در دوران مدیریت فاطمی امین در این وزارتخانه موضوع مسئولیت اجتماعی نه تنها در اولویت این وزارتخانه قرار نداشت و بلکه هیچ برنامه و استراتژی در این زمینه وجود نداشت.
به نظر می رسد نوع انتخاب مدیران و نگاهی که آنها به مقوله های مختلف دارند باعث شده که با مدیرانی مواجه شویم که بیش از آنکه دوراندیشانه به مسائل مختلف نگاه کنند بیشتر در دام روزمرگی و اقناع افکار عمومی برای عمر بیشتر مدیریت خود افتاده اند.
با بررسی کارنامه وزارت صمت در دوران مدیریت فاطمی امین به خوبی می توان متوجه این نکته شد که وی از ظرفیت های مهم این وزارتخانه در زمینه مسئولیت اجتماعی استفاده نکرده است. این در حالی است که «مشت نمونه خروار است» و در بخش های دیگر نیز شاهد همین رویکرد از فاطمی امین بوده ایم.
اینکه چرا چنین مدیرانی انتخاب می شوند و در عین حالی که اشتباهات راهبردی آنها مشهود است همچنان به کار خود ادامه می دهند موضوعی است که نیاز به بررسی بیشتری دارد.
در شرایط امروز کشور مدیری می تواند موفق باشد که نگاه همه جانبه و توسعه محور به مسائل مختلف داشته باشد. این در حالی است که فاطمی امین فاقد چنین شرایطی بوده است.