رسانه مسئولیت اجتماعی:مسئولیت پذیری اجتماعی (Corporate social responsibility) چهارچوبی اخلاقی است برای هر فرد یا سازمان، تا با حساسیت در مورد مسایل اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و محیط زیستی رفتار نماید. تلاش برای انجام مسئولیت اجتماعی به افراد، سازمان ها و دولت ها کمک می نماید تا نقش و تاثیر مثبتی در توسعه پایدار یک جامعه داشته باشند.
مسئولیت پذیری اجتماعی در فعالیت های اقتصادی و مشاغل به این مفهوم است که افراد شاغل تا چه اندازه با اهداف و نیازهای جامعه خود آشنا بوده و چه مقدار روی این اهداف و نیازها تاثیر گذارند.
مسئولیت پذیری اجتماعی تعهدی برای اقداماتی است که به طور کلی علاوه بر تأمین منافع شخصی موجب بهبود رفاه جامعه نیز می شود.
مسئولیت پذیری اجتماعی یک تعهد است، که باید در قبال آن پاسخگو بود.
تعهدی در قبال حفظ محیط زیست، تعهدی در قبال عدم تبعیض در امور استخدامی
تعهدی در قبال توجه به تأمین نیازهای کارمندان خود،
تعهدی در قبال عدم ارایه محصولات زیان آور,
تعهدی در قبال اختصاص منابع مالی در مسیر بهبود رفاه اجتماعی موردقبول اکثریت جامعه،
تعهدی در قبال نپرداختن به فعالیتهای غیراخلاقی
و تعهدی در قبال انسانیت.
مسئولیت پذیری اجتماعی در شرکت ها
مسئولیت و تعهد اجتماعی در حوزه شرکت ها و یا بنگاه ها که این مسئولیت به اختصار به CSR شناخته می شود، بندهای مختلفی برای این منظور تعریف شده است که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:
تعهد در قبال حفظ محیط زیست و اکو سیستم که خود برای مراکز صنعتی یک گزینه بسیار مهم به شمار می آید.
تعهد در قبال رعایت عدالت و شایسته سالاری در استخدام نیروهای مورد نیاز
تعهد در قبال برآورده کردن تمامی نیازهای ضروری کارمندان و خانواده های آن ها
تعهد در قبال ارائه محصولات کاملا سالم و بدون هیچگونه مضرات برای انسان
تعهد در قبال صرف درآمد ها در راه های غیر خلاف و غیر قانونی و در مسیر پیشرفت و توسعه
تعهد در قبال رفتار درست و انسانی با تمامی افراد مرتبط
تعهد در قبال رعایت حقوق مصرف کنندگان در صورت تولید کالا یا ارائه خدمت
استاندارد مسئولیت پذیری اجتماعی چیست؟
سازمان بینالمللی استاندارد (ISO)، تاکید میکند که توانایی یک کسبوکار برای حفظ تعادل بین پیگیری عملکرد اقتصادی و پایبندی به مسائل اجتماعی و زیست محیطی، یک عامل مهم در عملکرد کارآمد و مؤثر است. استاندارد مسئولیت پذیری اجتماعی میتواند به انسجام همه این اهداف در کنار هم کمک کند.
در سال ۲۰۱۰، سازمان بینالمللی استاندارد، یک استاندارد بینالمللی به نام ISO 26000 را برای کمک به سازمانها در ارزیابی و رسیدگی به مسئولیتهای اجتماعی خود منتشر کرد. طبق این شاخص، استاندارد مسئولیت پذیری اجتماعی با تعریف زیر شناخته میشود:
مسئولیت یک سازمان در قبال تأثیرات تصمیمات و فعالیتهای خود بر جامعه و محیط زیست، از طریق رفتار شفاف و اخلاقی که:
به توسعه پایدار از جمله سلامت و رفاه جامعه کمک میکند.
انتظارات ذینفعان را در نظر میگیرد.
مطابق با قوانین قابل اجرا و سازگار با هنجارهای رفتاری بینالمللی است.
سازمانها میتوانند با توجه به تأثیر دقیقشان بر جامعه و محیط زیست به پایداری دست یابند. رفتار سازمانها به شیوهای شفاف و اخلاقی، رویکردی را تضمین میکند که به محافظت موفق و بلندمدت از جامعه و محیط زیست کمک میکند.
پیشنهادهایی برای مسئولیت پذیری اجتماعی در کسب و کارها
برای کارکنان خود ارزش قائل شوید.
در هنگام فروش اجناس یا خدمات خود اطلاعات دقیق و کاملی به مشتریان خود بدهید
اجناسی با کیفیت مناسب و خدمات مطلوب به مشتریان ارایه دهید
برای تولید و ارایه خدمات خود از محصولات سازگار با محیط زیست و محصولاتی که در مصرف انرژی صرفه جویی می کنند استفاده کنید
در مصرف انرژی و آب صرفه جویی کنید.
زباله های خود را تفکیک کرده به مأموران بازیافت تحویل دهید.
برای ایجاد، حفظ و افزایش فضای سبز در محل کارتان تلاش کنید .
از انجمن های غیردولتی شهرتان که در زمینه های حمایت از بیماران خاص، حمایت از بیماران مبتلا به ایدز، حمایت از معلولین، حفظ محیط زیست، یاری به کودکان خیابانی، مبارزه با اعتیاد، حمایت از زنان سرپرست خانوار، حفظ میراث فرهنگی و ده ها موضوع دیگر فعال می باشند، حمایت کنید.
در فعالیتهای خیرخواهانه شهرتان از جمله بازارچه های خیریه، مدرسه سازی و کمک به مراکز درمانی خیریه حضوری فعال داشته باشید.پردیس