رسانه مسئولیت اجتماعی؛هیوا زارعی– مسئولیت اجتماعی وسیله ای برای دستیابی به پایداری است. اتخاذ اصول کلیدی مسئولیت اجتماعی، مانند پاسخگویی و شفافیت، می تواند به تضمین دوام و موفقیت بلندمدت هر سازمان یا سیستم کمک کند.
منابع مسئولیت اجتماعی
در سال ۲۰۱۰، سازمان بین المللی استاندارد (ISO) یک استاندارد بین المللی به نام ISO 26000 را برای کمک به سازمان ها در ارزیابی و رسیدگی به مسئولیت های اجتماعی خود منتشر کرد. ISO 26000-2010: راهنمای مسئولیت اجتماعی مسئولیت اجتماعی را اینگونه تعریف می کند:
مسئولیت یک سازمان که در قبال تأثیرات تصمیمات و فعالیت های خود بر جامعه و محیط زیست، از طریق رفتار شفاف و اخلاقی که:
به توسعه پایدار از جمله سلامت و رفاه جامعه کمک می کند
انتظارات ذینفعان را در نظر می گیرد
مطابق با قوانین قابل اجرا و سازگار با هنجارهای رفتاری بین المللی است
در سراسر سازمان یکپارچه شده و در روابط آن تمرین می شود
سازمان ها می توانند با توجه دقیق به تأثیر آنها بر جامعه و محیط زیست به پایداری دست یابند. رفتار شفاف و اخلاقی، رویکردی را تضمین می کند که به محافظت از موفقیت بلندمدت جامعه و محیط زیست کمک می کند.
یکی دیگر از اصول مسئولیت اجتماعی، خط پایان سه گانه است که به عنوان «مردم، سیاره، و سود» نیز شناخته می شود. این اعتقادی است که دستیابی به سود مستلزم آسیب رساندن به کره زمین یا استثمار مردم نیست. سازمان ها می توانند سود ببرند و در عین حال از سیاره و مردم نیز مراقبت کنند.
مورد کسب و کار برای مسئولیت اجتماعی و کیفیت
موضوعات اصلی و اصول کلیدی مسئولیت اجتماعیISO 26000-2010:
راهنمای مسئولیت اجتماعی هفت موضوع اصلی مسئولیت اجتماعی را مشخص می کند: حاکمیت سازمانی، حقوق بشر، شیوههای کارمحیط، شیوه های عملیاتی منصفانه، مسائل مصرف کننده، مشارکت و توسعه جامعه، علاوه بر موضوعات اصلی، ISO 26000 همچنین هفت اصل کلیدی رفتار مسئولیت پذیر اجتماعی را تعریف می کند:
مسئولیت شفافیت رفتار اخلاقی
احترام به منافع ذینفعان،
احترام به حاکمیت قانون
احترام به هنجارهای رفتاری بین المللی
احترام به حقوق بشر
مسئولیت اجتماعی در کسب و کار
مسئولیت اجتماعی در کسب و کار که به عنوان مسئولیت اجتماعی شرکتی (CSR) نیز شناخته می شود، به افراد و سازمان هایی مربوط می شود که رفتار و انجام کسب و کار اخلاقی و با حساسیت نسبت به مسائل اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و زیست محیطی دارند. تلاش برای مسئولیت اجتماعی به افراد، سازمان ها و دولت ها کمک می کند تا تأثیر مثبتی بر توسعه، تجارت و جامعه داشته باشند.
تصمیمات تجاری هوشمندانه فقط به شمارش دلار و سنت کوتاه مدت نیست. تصمیم گیرندگان عاقل تأثیر انتخابهای امروزی در آینده را بر مردم، جامعه و مشتریان و نظرات آنها در نظر می گیرند. در حالی که نتایج کسبوکار، سرمایهگذاری، سرمایهگذاری آزاد و سایر نیروهای اقتصادی سنتی به پیشران صنعت ادامه میدهند، شهرت سازمانها و توانایی آنها برای رقابت موثر در سراسر جهان به ادغام تلاشهای مسئولیت اجتماعی در تصمیمگیری و بهبود عملکرد بستگی دارد.
تاریخچه مسئولیت اجتماعی و کیفیت
برای متخصصان با کیفیت مهم است که تاریخچه مسئولیت اجتماعی را درک کنند زیرا شباهت های زیادی به جنبش کیفیت وجود دارد. در روزهای اولیه کیفیت، بحثهایی در مورد هزینههای کیفیت و مسئولیت همه در قبال کیفیت به جای بازرسی نهایی وجود داشت. نهضت مسئولیت اجتماعی با بحث هایی در مورد اینکه یک شرکت مسئولیتی در قبال جامعه دارد آغاز شد.
در یک مقاله بدنام نیویورک تایمز توسط میلتون فریدمن که در سال ۱۹۷۰ منتشر شد، اقتصاددان برنده جایزه نوبل نوشت که مسئولیت اجتماعی یک “دکترین اساسی خرابکارانه در یک جامعه آزاد” است. او معتقد بود که تنها مسئولیتی که یک شرکت دارد در قبال سهامدار است. در سال ۱۹۹۹، جان الکینگتون مفهوم «خط نهایی سه گانه» را معرفی کرد، و این موضوع را مطرح کرد که نگرانی برای جامعه و محیط زیست می تواند با جاه طلبی برای سود همراه باشد. دبلیو ادواردز دمینگ نیز به پیشرفت مسئولیت اجتماعی کمک کرد. حداقل دو مورد از ۱۴ نکته معروف او در مورد مدیریت کیفیت مستقیماً با نظریه مسئولیت اجتماعی صحبت می کند.
همانطور که کیفیت منجر به سود می شود، مسئولیت نیز منجر به سود پایدار می شود. روندها از برنامه های مسئولیت اجتماعی شرکت ها به توسعه پایدار، به پایداری و مسئولیت اجتماعی منتقل شده اند. پایداری یک حالت ایده آل است، همانطور که کیفیت یک حالت ایده آل است. اهداف و آرمانهای مسئولیت اجتماعی به عنوان مسیری برای پایداری، مسئولیت اجتماعی را به گسترش طبیعی و پیشرونده صلاحیت حرفهای متخصص کیفیت تبدیل میکند.
مقالات درک و دستیابی به مسئولیت اجتماعی (ژورنال برای کیفیت و مشارکت)
بسیاری از متخصصان کیفیت معتقدند که کیفیت و مسئولیت اجتماعی با هم گره خورده اند و با در نظر گرفتن فرآیندها و همچنین خروجی فرآیند، زمینه را عمیق تر می کنند.
چارچوبی اثبات شده برای مسئولیت اجتماعی (ژورنال برای کیفیت و مشارکت)
راه اندازی یک چارچوب مسئولیت اجتماعی موفق مستلزم ترکیب عناصر اصلی ISO 26000 – حاکمیت سازمانی، حقوق بشر، شیوه های کار، محیط زیست، شیوه های عملیاتی منصفانه، مسائل مصرف کننده، و جامعه است.
مطالعات موردیسرپرستی و پایداری:
پایداری و مسئولیت اجتماعی مستلزم ارتقای همزمان رشد اقتصادی عادلانه، حفاظت از محیط زیست و رفاه اجتماعی است. Serigraph از ISO 14001، Six Sigma و lean به عنوان الگوهای خود برای بهبود محیط زیست و پایداری استفاده می کند.