«رسانه مسئولیت اجتماعی»-احسان انصاری: مسئولیت اجتماعی شرکتی در ایران در سال گذشته با چالش ها و فرصت هایی همراه بود که مسئولان مربوطه تلاش کردند از فرصت ها استفاده و از چالش ها عبور کنند.
اگر چه نمی توان هنوز کارنامه مسئولیت اجتماعی در ایران را موفق ارزیابی کرد اما باید عنوان کرد اقدامات قابل توجهی در این زمینه انجام شده که قابل تقدیر است.
مهم ترین اتفاقی که در سال های اخیر در زمینه مسئولیت اجتماعی شرکتی رخ داده این است که نگاه بخش دولتی و خصوصی به موضوع مسئولیت اجتماعی شرکتی نسبت به گذشته جدی شده به شکلی که برخی نهادهای حاکمیتی و دولتی به صورت جدی به این موضوع ورود کرده اند.
هر چند نقاط ضعف جدی در این زمینه به خصوص در حوزه صداوسیما و جنبه قانون گذاری در مجلس شورای اسلامی وجود دارد اما برخی وزارتخانه ها و نهادها رویکرد مثبتی نسبت به مسئولیت اجتماعی شرکتی در پیش گرفته اند.
با این وجود چشم اندازی که در سال جاری پیش روی مسئولیت اجتماعی شرکتی وجود دارد همراه با چالش ها و فرصت هایی خواهد بود که عبور از چالش ها و استفاده از فرصت ها می تواند تا حدود زیادی به ترویج و تحقق مسئولیت اجتماعی در ایران کمک کند.
مهم ترین چالش های۱۴۰۲
بدون تردید مهم ترین چالش موجود در زمینه مسئولیت اجتماعی شرکتی در ایران در سال جاری به وضعیت اقتصادی و بی ثباتی آن ارتباط پیدا می کند.در سال های اخیر اقتصاد ایران از بی ثباتی رنج می برده و این مسأله باعث شده که شرکت ها با چالش های اقتصادی مواجه شوند. چالش هایی که روی مسئولیت اجتماعی شرکتی تأثیر مستقیم گذاشته است.
اگر در سال جاری بی ثباتی های اقتصادی در ایران ادامه داشته باشد شرکت ها و بنگاه های اقتصادی وضعیت متزلزلی خواهند داشت و به همین دلیل در انجام مسئولیت اجتماعی شرکتی خود با چالش مواجه خواهند بود.
چالش دومی که وجود دارد ادامه روند تحریم های بین المللی علیه ایران است که بنگاه های اقتصادی و شرکت ها را با مشکلات زیادی مواجه کرده است. در شرایط کنونی شرکت ها برای خرید مواد اولیه و همچنین ارتباطات بانکی با چالش های جدی مواجه هستند که در صورت ادامه تحریم ها این وضعیت روی بیلان کلی بنگاه های اقتصادی تأثیر می گذارد و به همین دلیل مسئولیت های اجتماعی شرکتی نیز تحت تأثیر قرار خواهد گرفت.
چالش دیگری که در زمینه مسئولیت اجتماعی شرکتی در کشور وجود دارد نداشتن نقشه راه واحد و منسجم در بخش های مختلف حاکمیتی در زمینه مسئولیت اجتماعی شرکتی است.
علی رغم اینکه استاندارد ملی مسئولیت اجتماعی در ایران تصویب شد و به بسیار از قرائت های متفاوت از مسئولیت اجتماعی پایان داد اما هنوز شاهد تعاریف و رویکردهای مختلف و گاهی متناقض در زمینه مسئولیت اجتماعی هستیم.
به نظر می رسد در سال جاری نیز اراده ای از سوی مسئولان برای رسیدن به یک نقشه راه منسجم و واحد وجود ندارد و به همین دلیل این احتمال وجود دارد که شاهد راه ها و مسیرهای متفاوتی در زمینه مسئولیت اجتماعی شرکتی در ایران باشیم.
چالش دیگری که وجود دارد مربوط به ساختار درونی شرکت ها و بنگاه های اقتصادی است. نگاه مدیران بنگاه های اقتصادی و شرکت ها به مسئولیت اجتماعی شرکتی هنوز به صورت جدی تغییر نکرده و همچنان بر رویه سابق است. این در حالی است که نوع نگاه مدیران بنگاه های اقتصادی باید به موضوع مسئولیت اجتماعی شرکتی تغییر کند و مسئولیت اجتماعی شرکتی به جزئی از ساختارهای مدیریتی شرکت ها تبدیل شود.
مهم ترین فرصت های۱۴۰۲
مهم ترین فرصتی که در زمینه مسئولیت اجتماعی شرکتی در کشور وجود دارد حفظ و تقویت تلاش هایی است که در سال های اخیر در زمینه مسئولیت اجتماعی شرکتی انجام شده است.
به هر حال در سال های اخیر تلاش های زیادی برای ترویج و تقویت مسئولیت اجتماعی در کشور صورت گرفته و امید این است که تلاش های صورت گرفته در آینده به نتیجه مطلوب برسد.
به نظر می رسد باید اراده ای جدی برای حفظ دستآوردهای حوزه مسئولیت اجتماعی شرکتی و تقویت آنها در کشور به وجود بیاید. اراده ای که بیشتر توجه و حمایت نهادهای حاکمیتی و به خصوص دولت را می طلبد.
فرصت دیگری که در زمینه تقویت مسئولیت اجتماعی شرکتی در کشور وجود دارد استفاده از ظرفیت های مردمی و تلاش برای ارتباط مداوم مردم و بنگاه های اقتصادی است.
واقعیت این است که هنوز مردم در ایران در زمینه مسئولیت اجتماعی به بازی گرفته نشده اند و به همین دلیل با نوعی فاصله بین مردم و بنگاه های اقتصادی در زمینه مسئولیت اجتماعی شرکتی مواجه هستیم.
فرصت احتمالی دیگری که ممکن است در سال جاری برای بنگاه های اقتصادی به وجود بیاید احتمال احیای برجام با توجه به توافق اخیر ایران و عربستان و کاهش تنش های منطقه ای است.
اگر برجام در سال جاری احیا شود و کشور با وضعیت بهتر اقتصادی مواجه شود شرکت ها و بنگاه های اقتصادی نیز از وضعیت بهتری برای انجام مسئولیت های اجتماعی شرکتی برخوردار می شوند که این موضوع می تواند کمک زیادی به ترویج و تقویت مسئولیت اجتماعی در کشور کند.
نکته دیگری که در این زمینه وجود دارد استفاده از رسانه ها برای تبادل اندیشه ها و دیدگاه ها در زمینه مسئولیت اجتماعی شرکتی است. بدون تردید اگر رسانه ها به صورت جدی به مفهوم مسئولیت اجتماعی شرکتی توجه کنند شاهد رشد و شکوفایی بیشتر این مفهوم در کشور خواهیم بود.بدون تردید در این زمینه صداوسیما به عنوان رسانه ملی نقش کلیدی خواهد داشت.این در حالی است که صداوسیما تاکنون به صورت جدی به مفهوم مسئولیت اجتماعی توجه نکرده است.
۱ دیدگاه
از نویسنده این مطلب تشکر می کنم که به موضوع مسئولیت اجتماعی بنگاه ها توجه کارشناسی نموده است
در حال حاضر یکی از مشکلات احرای مسئولیت اجتماعی بنگاه ها تعارض منافع است به شکلی که هر بنگاه یا نهاد حاکمیتی تفسیر خود را از مسئولیت اجتماعی ارائه می دهد و در تجرای csr خود منافع شخصی در اولویت می باشد
اگر برای موضوع مسئولیت پذیری اجتماعی بنگاه ها شاخصه استانداردی تهیه و توسط نهاد های حاکمیتی مصوب گردد می شود به اثر بخشی csr امیدوار شد