«رسانه مسئولیت اجتماعی»- منیژه بازیار: کمیسیون مسئولیت اجتماعی اتاق بازرگانی ایران به مناسبت روز جهانی جوان اولین همایش جوانان کارآفرین را با حضور دکتر پیام باقری نائیب رئیس اتاق بازرگانی ایران و با هدف ترغیب کارآفرینان جوان برای حضور در فعالیتهای تشکلی برگزار کرد.
باقری در این همایش گفت:هنگامی که درباره جوانان صحبت می کنیم نخستین چیزی که به ذهن می رسد پویایی،خلاقیت،نشاط و انرژی است.به همین دلیل باید جوانان را سرمایه های کشور بدانیم.ما باید به جوانان فرصت بدهیم که بتوانند توانایی های خود را در زمینه های مختلف نشان بدهند.جوانان موتور محرکه کشور هستند و نقش برجسته ای در توسعه و پیشرفت کشور دارند.
وی ادامه داد:براساس آمارهای موجود در حدود۳۰ درصد جمعیت جهان را جوانان از۱۸ تا۴۰ سال تشکیل می دهند. این در حالی است که این آمار در ایران نسبت به وضعیت جهانی بیشتر است و در حدود۳۵ درصد جمعیت کشور را جوانان تشکیل می دهند.با این وجود مهم ترین چالشی که جوانان در کشور ما با ان مواجه هستند بیکاری است. این سخن به معنای این است که یک جوان پس از پایان تحصیلات خود اولین سوالی که با آن مواجه است این است که قرار است در چه شغلی مشغول به کار شود. اشتغال اولین و مهم ترین چالش یک جوان است که در بخش های دیگر زندگی جوانان مانند ایجاد شرایط برای ازدواج نیز تأثیرگذار است.
نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد:نرخ بیکاری در بین جوانان جهان در حدود۱۵ درصد است که این میزان در ایران در حدود۲۴ درصد است که از میانگین جهانی بیشتر است.به همین دلیل موضوع این همایش که کارآفرینی است برای جوانان است حائز اهمیت است. کارآفرینی با روحیه جوانان منطبق است.تعاریف مختلفی درباره مفهوم کارآفرینی وجود دارد. با این وجود متداول ترین تعریفی که در این زمینه وجود دارد این است که کارآفرینی به معنای برآیند خلق ارزش های جدید از طریق تلاش خلاقانه است.خلاقیت،تعهد و تلاش سه عنصر اساسی کارآفرینی است که با روحیه جوانان منطبق است.
وی گفت: در سال۲۰۲۳ در حدود۴۰ درصد کارآفرینان جهان کمتر از۴۰ سال سن داشته اند که عدد قابل توجهی است.جوانان در ایران نیز نقش مهمی در کارآفرینی دارند وبراساس آمار ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران در حدود۳۰ درصد استارتاپ هایی که در ایران فعالیت می کنند توسط جوانان راه اندازی و مدیریت می شود.این آمارها به خوبی نشان می دهد که جوانان در صحنه حضور دارند. با این وجود نرخ۲۴ درصد بیکاری که در بین جوانان ایران وجود دارد یک هشدار است که نیازمند توجه جدی است.بدون تردید کارآفرینی می تواند به افزایش اشتغال و کاهش نرخ بیکاری در کشور کمک کند.
باقری خاطر نشان کرد:فضای کسب و کار در جهان به سمت فناوری های نوین و مبتنی برخلاقیت و نوآوری در حال حرکت است و نسل جدید کسب و کارهای جهان مبتنی بر این مسائل هستند.بدون تردید این فضای به وجود آمده محل تبلور خلاقیت های جوانان است. در ایران محدودیت منابع یکی از مسائلی است که پیش روی جوانان قرار دارد.چالش بزرگتری که در زمینه اشتغال جوانان در ایران وجود دارد محدودیت دسترسی به بازارهای بزرگ تر است.دسترسی به بازار یکی از مولفه های مهم و کلیدی یک کسب و کار به شمار می رود. چالش دیگر هم افزایی و شبکه سازی است.اینکه جوانان بتوانند ظرفیت های خود را در کنار هم قرار بدهند و با هم افزایی به سمت نتیجه مطلوب حرکت کنند حائز اهمیت است. نکته دیگر کسب تجربه مدیریتی است که نیاز است جوانان ما در این زمینه از شرایط بهتری برخوردار باشند.
نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران افزود:همه ارکان تصمیم گیری در کشور یک وظیفه ملی دارند و آن نیز این است که فرصت را برای جوانان فراهم کنند تا امکان نشان دادن توانایی های خود را در زمینه های اقتصادی داشته باشند.از سوی دیگر ما باید شرایطی را فراهم کنیم که جوانان بتوانند توانایی های خود را به عنوان یک کارآفرین ممتاز نشان بدهند.اتاق بازرگانی نیز در این زمینه وظیفه خود می داند که شرایط را برای کارآفرینی جوانان در زمینه های مختلف به وجود بیاورد.
۱ دیدگاه
خوب بود