عدم آگاهی از حاکمیت شرکتی مانع جذب سرمایه می شود
رسانه مسئولیت اجتماعی: مشاور شرکتهای دانشبنیان بنیاد مستضعفان گفت: عدم آگاهی از مبانی حاکمیت شرکتی و ارزشگذاری حبابی مانع جذب سرمایه شرکتهای دانشبنیان می شود. به گزارش رسانه مسئولیت اجتماعی؛ طاها میرمحمدی با اشاره به چالش شرکتهای دانشبنیان، اظهار کرد: امروزه کسب و کارهای نوپا با چالش عدم آشنایی و اشراف کامل به اصول شرکت […]
رسانه مسئولیت اجتماعی: مشاور شرکتهای دانشبنیان بنیاد مستضعفان گفت: عدم آگاهی از مبانی حاکمیت شرکتی و ارزشگذاری حبابی مانع جذب سرمایه شرکتهای دانشبنیان می شود.
به گزارش رسانه مسئولیت اجتماعی؛ طاها میرمحمدی با اشاره به چالش شرکتهای دانشبنیان، اظهار کرد: امروزه کسب و کارهای نوپا با چالش عدم آشنایی و اشراف کامل به اصول شرکت داری و کمتوجهی به فرآیند جذب سرمایه روبرو هستند، در برخی موارد حتی لازم نیست که تسلط کافی بوده و حتی میتواند یک آشنایی حداقلی باشد.
وی داشتن اطلاع نسبت به قانون تجارت در تیم کسب و کار الزامی دانست و افزود: به همان اندازهای که بازاریابی و بازخوردگیری از مشتری اهمیت دارد به همان میزان هم تیم حقوقی و مالی کسب و کار باید به قوانین آگاه باشند.
میرمحمدی یادآور شد: به وفور کسب و کارهایی میبینیم که باوجود داشتن بازار مناسب و دانش فنی خوب و توانایی بالا در فروش؛ بهواسطه عدم آگاهی به اصول مذاکره با سرمایهگذار به چالش تامین سرمایه برخورد میکنند.
عضو هیات مدیره شرکت صنعتی دانشبنیان اعلام کرد: طبق آمار بین ۹ تا ۱۲ ماه بعد از شروع فعالیت تجاری کسب و کارهای نوپا کمبود منابع مالی و الزام به جذب سرمایه خودنمایی میکند، از آن طرف اغلب صندوقها و سرمایهگذاران این حوزه آمادگی تامین مالی را دارند اما پروژه مطلوب پیدا نمیکنند، پس حتما شرکتهای دانش بنیان باید خودشان را تقویت کرده و آماده شراکت با یک سرمایهگذاری حرفهای کنند.
مشاور شرکتهای دانشبنیان بنیاد مستضعفان با اشاره به دو بخش مهم، گفت: باتوجه به اینکه اغلب شرکتها به پیشنهاد مشاوران و منتورها دیر اقدام به تاسیس شخصیت حقوقی میکنند پس از گذشت مدتی و موقعی که به جذب سرمایه میرسند، شرکت فاقد انضباط، شفافیت و صلاحیت مالی است، از این رو اولین چالش اینجاست که وقتی شرکت و حتی سرمایهگذاران شخصی نیاز به اطلاعات مالی شفاف دارند، نه تنها موجود نیست بلکه توانایی تهیه آن نیز اغلب وجود ندارد و چون داده قابل اتکایی از گذشته وجود ندارد پیش بینی و استخراج اطلاعات آینده هم غیرممکن میشود.
وی با بیان اینکه عدم مشاهده شفافیت مالی بیشتر ناشی از بیتوجهی است، عنوان کرد: توصیه این است که از ابتدای کار شخصیت حقوقی کسب و کار شکل گرفته و بهعبارتی شاکله مالکیت معنوی و مادی دارائیها شفاف شود، گرچه فعالیت در قالب شخصیت حقوقی نیاز به رعایت ظرافتهای خاصی دارد ولی برای آینده کسب و کار بهتر است.
میرمحمدی گفت: از آنجایی که شرکتهای دانشبنیان دانش فنی خود را بسیار باارزش میدانند، ارزشگذاری بالایی برای خودشان متصور میشوند، در حالی که این موضوع خود یک مانع و توهم است که حباب ایجاد میکند.
وی یادآور شد: طبیعتا وقتی شرکت دانشبنیان با یک سرمایهگذار حرفهای روبرو میشود حتما منافع کافی را نخواهد داشت و با وجود هیجانات؛ خیلی از امتیازات را از دست میدهد، همه ریسکهایی که اشاره شد موجب این اتفاق است و کم توجهی شرکت به برخی قوانین سبب افزایش احتمال اختلاف با شرکاء جدید خواهد شد.
میرمحمدی با تاکید بر اینکه نگاه سرمایهگذار نگاهی کاملا حرفهای و قانونی است، تصریح کرد: اما شرکت دانشبنیان با مدیریت نخبگانی و علمی که انجام میدهد اغلب به این موارد اشراف ندارد و مجبور میشوند که امتیازها را واگذار کنند که در نهایت تیم فناور متضرر این اتفاق خواهد بود./ فارس