مسئولیت اجتماعی: هدف مقاله حاضر طراحی مدل عوامل مؤثر بر مسئولیت اجتماعی شرکت ملی نفت ایران است.
بهمنظور تحقق این هدف، ابتدا ابعاد مفهوم مسئولیت اجتماعی و عوامل مؤثر بر آن در شرکت ملی نفت ایران از طریق مصاحبه، مطالعات کتابخانهای و فیشبرداری و تحلیل تم، استخراج شد. سپس، با بهکارگیری روش دلفی و بهرهگیری از نظرهای ۲۹ نفر از خبرگان آشنا به موضوع تحقیق، مهمترین ابعاد مسئولیت اجتماعی و عوامل مؤثر بر آن در شرکت نفت شناسایی شد. در مرحله بعد، پس از تعیین حجم نمونه براساس جدول مورگان و روش نمونهگیری تصادفی ساده، ۳۸۵ نفر از کارشناسان ارشد و مدیران شرکت نفت ایران انتخاب شدند و ابعاد و عوامل شناساییشده در قالب پرسشنامهای در اختیار آنها قرار گرفت. دادهها با روش مدلسازی معادلات ساختاری تجزیهوتحلیل شد. در نهایت، مدل عوامل مؤثر بر مسئولیت اجتماعی شرکت نفت شامل ۱۲ متغیر، در دو بخش ابعاد مسئولیت اجتماعی (شامل پاسخگویی، رعایت اصول اخلاقی- اجتماعی، قوانین تدوینشده، شفافیت، حفظ منافع ذینفعان) و نیز عوامل مؤثر بر آن (شامل آگاهی و باور مدیران ارشد، آموزش، دانش، توجه به رقابت، حفظ محیط زیست، کنترل و ارتباطات) طراحی شد:
[box type=”download” align=”” class=”” width=””]دانلود فایل PDF[/box]
منبع: سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران / علی فیاضی آزاد – محمدحسین رحمتی – حسین خنیفر