رسانه مسئولیت اجتماعی:شهریار صابری مدیر کل روابط عمومی بانک توسعه صادرات ایران در یادداشتی مینویسد:در فضای امروز کسبوکار، دیگر موفقیت سازمانها تنها با سودآوری مالی سنجیده نمیشود، بلکه میزان تعهد آنها به مسئولیتهای اجتماعی نیز بخشی از ارزیابی عملکرد محسوب میشود. در این میان، روابط عمومیها بهعنوان بازیگران کلیدی در روایتگری سازمان و مدیریت تعاملات، نقشی حیاتی در تحقق و تبیین مسئولیت اجتماعی ایفا میکنند.
مسئولیت اجتماعی سازمانی مفهومی خلاقانه و راهبردی است که سه محور اصلی اقتصاد، جامعه و محیط زیست را در بر میگیرد. هر سازمانی که بخواهد در مسیر توسعه پایدار گام بردارد، باید در این سه حوزه برنامهریزی دقیق و متعهدانهای داشته باشد. این رویکرد، فراتر از اقدامات خیریه یا کمکهای موردی است و بر اساس استانداردهای جهانی مشخصی بنا شده است که اصولی مانند پاسخگویی، شفافیت و رفتار اخلاقی را شامل میشود.
در این مسیر، روابط عمومی بهعنوان بخشی از سازمان که ارتباط مستقیم با جامعه مشتریان و ذینفعان دارد، نقش محوری دارد. روابط عمومیها میتوانند از مرحله طراحی پروژهها تا اجرای آنها، نگاه مسئولانه سازمان را تقویت کرده و با روایتگری صحیح هم اعتبار برند را ارتقاء دهند و هم به تحقق اهداف اجتماعی سازمان کمک کنند.
بانکها بهویژه بهدلیل نقش اثرگذار در اقتصاد و ارتباط گسترده با مشتریان، جایگاه ویژهای در تحقق مسئولیت اجتماعی دارند. روابط عمومی بانکها باید در کنار انجامفعالیت های موردی در حوزه مسئولیت اجتماعی نیست، به تدوین برنامه جامع، مسئولیت اجتماعی بپردازند. برنامههایی که از یکسو به ارتقای جایگاه برند بانک در نگاه عمومی بیانجامد و از سوی دیگر، امکان بهرهمندی جامعه از خدمات اجتماعی سازمان را افزایش دهد.
روابط عمومیها در سازمانها بهدرستی بهعنوان «وکیل مدافع مردم» شناخته میشوند؛ جایگاهی که آنها را قادر میسازد، بهترین ناظر و مجری برای اجرای مسئولانه برنامههای سازمان باشند. نقش پرسشگری روابط عمومیها در حوزه تحقق مسئولیت اجتماعی باید با نگاهی انتقادی، مطالبهگر و سازنده دنبال شود تا سازمان نهتنها در چارچوب قانون، بلکه در چارچوب اخلاق و وجدان اجتماعی نیز پاسخگو باقی بماند.
در نهایت، مسئولیت اجتماعی زمانی در سازمانها بهدرستی تبلور مییابد که روابط عمومی بهعنوان صدای جامعه در درون سازمان و صدای سازمان در جامعه، خود را متعهد، مطلع و همراه با تحولات اجتماعی بداند. چنین روابط عمومیای نهتنها انتقالدهنده پیامها، بلکه بخشی از ماهیت مسئولانه سازمان و موجب افزایش سرمایه اجتماعی آن خواهد بود.