رسانه مسئولیت اجتماعی: ما در همه جا مسئولیت اجتماعی شرکت ها را میبینیم. شرکتهای تولید محصولات غذایی حامیمالی دو ماراتن میشوند، شرکتهای فناوری محور، سعی میکنند تا نرم افزارهای متن باز یا اپن سورس تولید کنند. بانکها و کارخانجات تولیدی بخشی از درآمدهای خود را در بخش مسائل زیست محیطی هزینه میکنند.
اینها هیچکدام تمام مسئولیتهای اجتماعی نیستند و هیچ مدل ثابتی برای مسئولیتهای اجتماعی وجود ندارد. فعالیتهای زیادی هستند که شرکتهای بزرگ سعی میکنند تا در جامعه انجام بدهند تا زیر چتر مسئولیت اجتماعی شرکتها جای بگیرند.
اگر شما استراتژی مشخص و روشنی برای مسئولیت اجتماعی شرکت خود ندارید ابتدا باید برای این کار یک استراتژی تهیه کنید.
مزایای مسئولیت اجتماعی برای همه
برخی گمان میکنند باید حتما یک شرکت بزرگ و صاحب نام باشند تا مسئولیت اجتماعی را رعایت کنند در حالی که قرار نیست شما عضو یک شرکت از صدها شرکت بزرگ و صاحب برند باشید تا مسئولیتهای اجتماعی را رعایت کنید و از منافع آن سود ببرید.
همه شرکتهای بزرگ و کوچک در مقابل فعالیتی که انجام میدهند مسئولیت اجتماعی دارند و با داشتن یک استراتژی منسجم و کارا در حد و اندازه خودشان فعالیت میکنند. همه شرکتها باید برای فعالیتهای خود برنامه ای روشن و مدون برای مسئولیتهای اجتماعی داشته باشند و از مزایای آن هم بهره ببرند.
چه کاری باید بکنید؟
مزایای شرکتها و نهادهای فعال در مسئولیت اجتماعی بسیار گسترده است اما این مزایا در شرکتها و نهادها به دو بخش تقسیم میشود.
اول مزایای مستقیم مانند: افزایش فروش و دوم مزایای غیر مستقیم مانند شناخت و معرفی نام برند و بالا بردن اعتبار و شهرت شرکت.
شرکتها معمولا در مسئولیت اجتماعی هر دوی این مزیتها را با هم میبینند ولی بعضی وقتها هم میتوان به صورت جداگانه به فکر دست یافتن به این منافع بود.
چگونه یک استراتژی مسئولیت اجتماعی تهیه کنیم؟
ساده ترین شکل آن این است که ما به نیازهای مشتریان خود توجه کنیم و تیم خود را بر مبنای همان نیازها شکل دهیم. علاوه بر این، در پیشبرد هدف مان نیازهای مشتریان را بررسی و نتایج را منتشر کنیم. برای شروع باید اقدامات زیر را انجام دهیم:
ابتدا نقاط قوت خود را شناسایی کنید؛
شما میتوانید یک تیم یا یک هدف را برای این کار ایجاد کنید. باید مطمئن باشید که منابع لازم برای حمایت از تیم یا رسیدن به هدفتان را دارید. شرکت شما ممکن است امکانات پشتیبانی و لجستیک خوب یا تیم ارتباطی لایق و کارآمد و یا منابع انسانی خلاق و هوشمند داشته باشد. با یافتن نقاط قوت در شرکت، یک بخش ویژه سازمانی برای انجام کارهای خود در مسئولیت اجتماعی مشخص کنید.
مشتری یا مشتریان شما ارزشهایی دارند که شما باید از آنها آگاه باشید؛
اگر از این ارزشها آگاه نیستید باید از مشتریان خود سئوال کنید. یکی از هدفهای عمده شما در مسئولیت اجتماعی شرکتها افزایش اعتبار شرکت در میان مخاطبان است. برای همین باید برای رسیدن به این هدف سرمایه گذاری کنید. اگر شما روی بخشهای سرمایه گذاری کنید که برای مخاطب شما اهمیتی ندارد مثل این است که سرمایه خود را دور ریخته باشید. برای همین مشخص کنید که چه موضوعاتی برای مشتریان شما مهم است: آموزش پرورش، محیط زیست یا بهداشت و سلامتی. برنامه مسئولیت اجتماعی خود را بر این اساس پایهریزی کنید که کدام یک از این مسائل در منطقه شما کمتر توسعه یافته است.
کارکنان خود را برای رسیدن به هدفتان درگیر کنید؛
استراتژی مسئولیت اجتماعی شرکتها در صورتی موفق خواهد شد که مردم روزانه و مداوم به آن باور یا سر و کار داشته باشند. برنامه کوتاه مدت، ایدههای غیرقابل اجرا و کارکنان کم کار میتوانند به استراتژی شما برای رسیدن به هدف آسیب بزنند. اگر کارکنان شما خسته شدهاند تا برنامههای شما دچار رکود شده، حتما به کارکنان استراحت بدهید و تا زمان رسیدن به یک راه حل دقیق، اجرای برنامه را متوقف کنید.
برنامهتان را شروع کنید و مدام پیشرفت کارتان را بررسی و اندازه گیری کنید؛
برای این کار معیارهایی در نظر بگیرید که به شما نشان دهد تا چه اندازه در مسیر درست برای رسیدن به هدف حرکت میکنید. نتایج اقدامات خود را در گزارشهای سالانه، کنفرانسهای مطبوعاتی و در بخش “در مورد ما” وبسایت خود قرار دهید. اطمینان حاصل کنید چارچوبهایی که برای معیارها در نظر گرفتهاید، بخشهای مختلف یک استراتژی مسئولیت اجتماعی را در بر میگیرد از میزان خرید مشتریان، رضایت کارکنان تا تاثیر آن در جامعه و اعتبار شرکت.
پیش به سوی اجرای مسئولیت اجتماعی در شرکت. این چهار اصل را همیشه در ذهن داشته باشید. مهم نیست تیم شما و مقدار پولی که برای صنعت خود در گرفته اید، چقدر است. برنامهای برای مسئولیت اجتماعی شرکت خود تنظیم کنید که بر شرکت شما و امکانات و تواناییهای کارکنانتان منطبق است. با اجرای یک نقشه و استراتژی دقیق در زمینه مسئولیت اجتماعی، از مزایای آن استفاده کنید.