رسانه مسئولیت اجتماعی: مسئولیت اجتماعی امروزه در شرکت ها و سازمان ها بسیار حایز اهمیت است، به گونه ای که در گزارش های سالیانه سازمان ها، اولین بخش قبل از ارائه عملکرد و صورت های مالی و سود و زیان اقتصادی، به اقدامات مربوط به حوزه مسئولیت اجتماعی می پردازند.
این موضوع نشان از اولویت دادن به مسئولیت اجتماعی در سازمان ها در سال های اخیر است.
نصرالله شریفی کارشناس ارتباطات راهبردی در یادداشتی به توسعه مسئولیت اجتماعی با نگاه راهبردی پرداخته است که در ادامه مطلب میخوانید:
نگاه به مسئولیت اجتماعی به طور معمول انجام امور خیر، عام المنفعه و پرداختن به فعالیتهای زیست محیطی است و در واقع وجه انتظار ما از این مسئولیت بزرگ و تعالی بخش، عکسالعمل گرا، اثباتی و دفاعی است، به عبارت دیگر مجموعه و شرکتها با این نوع نگاه، تعهد به این مسئولیت را صرفاً یک وظیفه دانسته و همه فعالیتها و هم و غم خود را بر روی کمک به دیگران قرار میدهند، بدون اینکه بخواهند و یا توانسته باشند توسعه و پیشرفتی را حاصل نمایند.
از طرف دیگر نگاه زیربنایی به مسئولیت اجتماعی میتواند این مسئولیت را جهت تأمین منابع زیرساخت و توسعه پایدار حوزه های مختلف آماده و به طور جامع و کامل به جامعه معرفی نماید.
این نگاه راهبردی به مسئولیت اجتماعی می تواند منابع زیرساخت و توسعه پایدار را در زمینه های گوناگون بوجود آورده و موجبات تغییر و تحول را فرآهم نماید.
مسئولیت اجتماعی، تنها برای کمک و محافظت از دیگران و اطرافیان نیست و این نوع برخورد نمیتواند تحولگرا و توسعه بخش باشد.
اتفاقاً عمل به اصول و ضوابط اجتماعی بیش از آنکه کمک به جامعه و دیگران باشد کمک به خود فرد، جامعه، مجموعه و شرکت عامل مسئولیت است.
در واقع ما برای محافظت و حفاظت از خودمان نیازمند ایفای مسئولیت اجتماعی هستیم و از منافع سرشار آن برخوردار خواهیم بود.
این نوع نگاه به مسئولیت اجتماعی میتواند تحولگرا و توسعه بخش باشد و ما را به سرمنزل مقصود رهنمون سازد.
درست است که عمل به مسئولیت اجتماعی میتواند جهت همگان و اطرافیان مفید باشد ولی فایده این عمل برای عامل آن از درجه اهمیت و منافع بیشتری برخوردار خواهد بود.