بودجه مسئولیت اجتماعی و چالش شفاف سازی درباره سهم رسانه ها
«رسانه مسئولیت اجتماعی»:یکی از مسائلی که در سال های اخیر مغفول مانده سهم رسانه ها از بودجه مسئولیت اجتماعی است. این در حالی است که در سال های اخیر رسانه ها در صف اول ترویج و اشاعه مفهوم مسئولیت اجتماعی بوده و تأثیر زیادی در این زمینه داشته اند. در چنین شرایطی سهم رسانه ها […]
«رسانه مسئولیت اجتماعی»:یکی از مسائلی که در سال های اخیر مغفول مانده سهم رسانه ها از بودجه مسئولیت اجتماعی است. این در حالی است که در سال های اخیر رسانه ها در صف اول ترویج و اشاعه مفهوم مسئولیت اجتماعی بوده و تأثیر زیادی در این زمینه داشته اند. در چنین شرایطی سهم رسانه ها از بودجه مسئولیت اجتماعی شفاف سازی نشده و به همین دلیل نیازمند تجدید نظر است.
با توجه به کارکردهای متنوع رسانهها، همچون آگاهی بخشی و اطلاع رسانی، ایجاد انسجام و تعلق اجتماعی، نظارت بر عملکرد ساختار قدرت و فراهم آوردن زمینههای مشارکت عمومی و نظارت همگانی در نظام اجتماعی، میتوانند جایگاه در خور اعتنائی در تکوین، تکامل و نهادینهسازی شاخصها و عناصر بنیادین ساختار سیاسی جامعه داشته باشند.
رسانهها به عنوان یکی از نهادهای مهم جامعه با تأثیری که بر عقاید و آرا و دیگر ابعاد زندگی بشر دارند، واقعیتهای سیاسی و اجتماعی خاصی را برای مردم خلق میکنند و تعیین کننده چشمانداز ما از جهان هستند. رسانهها وخبرگزاریها در واقع حلقه رابط بین جامعه و سازمانها یا مردم با مردم هستند.
در چنین شرایطی اگر موضوع ترویج مسئولیت اجتماعی به عنوان یک اولویت در دستور کار رسانه ها قرار بگیرد و رسانه ها جنبه های مختلف مفهوم مسئولیت اجتماعی را مورد بررسی قرار بدهند این مفهوم در جامعه تبیین شده و به یک مفهوم فراگیر در جامعه تبدیل خواهد شد.
در همین زمینه پدارم پاک آیین نماینده مدیران رسانه ها در هیأت نظارت بر مطبوعات بر لزوم شفاف سازی سهم رسانه ها از ۳۶ هزار میلیارد تومان بودجه مسئولیت اجتماعی تاکید و پیشنهاد یارانه پنچ هزار میلیارد تومانی رسانه ها را مطرح کرد.
وی با اظهار گلایه از بودجه ناچیز و فاجعه آمیز کنونی یارانه رسانه ها افزود: علاوه بر یارانه رسانه ها بودجه مسئولیت اجتماعی که در اختیار سازمان ها و نهادها قراردارد، هرگز عملکرد شفافی نداشته، به طوری که پارسال رقم این بودجه بیش از ۳۶ هزار میلیاردتومان بود اما بخش عمده ای از آن به خزانه برگشت، بخشی صرف هزینه های غیر ضرور شد و در نهایت چیزی از این بودجه به رسانه ها که عنصر ثبات آفرین امنیت و هویت ملی هستند، تعلق نگرفت که جای تأسف فراوان دارد.
پاک آیین با قدردانی از اقدامات مجلس برای انتزاع بودجه مسئولیت اجتماعی از دستگاه ها و اختصاص رقم دهها هزار میلیارد تومان به بخش فرهنگ گفت: چنانچه تنها پنچ هزار میلیارد تومان از این بودجه در اختیار مطبوعات و رسانه های دارای مجوز از هیأت نظارت بر مطبوعات قرار گیرد و با گشودن چتری گسترده بر سر پایگاه های خبری، رساته های استانی و شهرستاتی و مجلات ،به طور هدفمند و با پرداخت مستقبم صرف توسعه رسانه ها شود، مرجعبت رسانه ای در داخل کشور حفظ و ارتقا خواهد یافت.
وی همچنین خواستار روشن شدن نقشه تخصیص و هزینه کرد بودجه مسئولیت اجتماعی در رسانه ها شد و تصریح کرد: باید نحوه هزینه کرد این بودجه ها را زیر نورافکن قرار داد تا سهم رسانه ها در کشور از حمایت های دولت ، یارانه های یک تا ده میلیون تومانی آن هم پس از ماهها انتظار نباشد.
لازم به ذکر است پاک آیین در گذشته در سمتهای مختلفی مانند مدیرکل مطبوعات داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرکل فرهنگی و روابط عمومی مجلس شورای اسلامی، و مدیرکل ارتباطات دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام فعالیت کرده است. او همچنین به عنوان نماینده مدیران مسئول در هیأت نظارت بر مطبوعات انتخاب شده و در این حوزه نقش موثری ایفا کرده است.
واقعیت این است که مسئولیت اجتماعی زمانی محقق خواهد شد که هر یک از افراد جامعه و مدیران ارشد خارج از وظایف و چارچوبهای ذاتی و مسئولیتی خود در حد امکان در حوزه تخصصی و صنفی اقدامی انجام بدهند.
برای تحقق این امر می بایست به دو گروه توجه ویژه کرد.گروه اول ذینفعان مستقیم که افرادی هم صنف و هم گروه با مدیران هستند که ارتباط مستقیمی با حوزه مدیریتی خود دارند و گروه دوم ذینفعان خارج از سازمان و صنف هستند که به طور کلی شهروندان یا جامعه تلقی میگردند.
به همین دلیل نیز به نظر می رسد پدرام پاک ایین به درستی مسئولیت اجتماعی خود را درک و خارج از وظایف ذاتی و سازمانی خود به دنبال توسعه پایدار منابع مالی و اقتصاد رسانهها، به خصوص پایگاههای خبری، رسانههای استانی و شهرستانی و نشریات تخصصی هستند.
این اقدام پسندیده پدرام پاک آیین در شرح وظایف سازمانی و ذاتی ایشان نبوده، بلکه فقط از منظر مسئولیت اجتماعی و توجه به بزرگترین چالش رسانهها که آن هم اقتصاد رسانهها میباشد، فرصت را غنیمت شمرده و با استفاده از روابط خود ، انتظارات و مطالبه صنفی، موضوع تامین اقتصاد پایدار رسانهها را مورد تاکید قرار داده و از مراجع بالادستی این موضوع را مطالبه کرده است.
این راهبرد در حوزه مسئولیت پذیری اجتماعی فردی کار پسندیدهای میباشد و میتواند الگویی صحیح برای تحقق مسئولیت پذیری اجتماعی فردی و سازمانی در کشور باشد.
در مورد ذینفعان خارجی نیز باید عنوان کرد این گونه اقدامات ظرفیتی ایجاد می نماید که با استفاده از ظرفیت رسانه های کشور بتوانند با شفاف سازی ، مخاطبین و شهروندان را از اقدامات و فعالیت های صورت گرفته با خبر کنند و از طریق رسانه ها ، کانال ارتباط رسمی را برقرار نمایند.
از سوی دیگر شهروندان و اعضای جامعه از طریق رسانه های رسمی کشور در جریان فعالیت های صورت گرفته سازمان ها و شرکت ها قرار خواهند گرفت و اینگونه ذینفعان، به طور غیر مستقیم از این فرصت پیش امده سود خواهند برد.
امیدواریم هر یک از افرادی که امکان ایجاد ارتباط و مطالبه در سطوح تاثیر گذار را مثل آقای پاک آیین دارند از ظرفیتها خود در جهت پیگیری مطالبات صنفی اقدام عملی صورت بدهند.