نویسندگان : غلامحسین بیابانی ، دکتر محمد سلطانی فر ، دکتر افسانه مظفری و دکتر شهناز هاشمی
چکیده:
نظریه ی مسئولیت اجتماعی شکلگیری خود را مرهون یک اقدام، کمیسیون آزادی مطبوعات آمریکا میداند. این نظریه، مفهومی فراتر از قانون
است و به نقشی مربوط میشود که سازمانها در بهتر شدن جامعه انجام میدهند. رسانهها امروز تا حدی به تار و پود جامعه مبدل شده و تعاملات دیگر نهادها را هماهنگ میکنند و بعنوان یک نهاد مسئولیت پذیر و تا حدی مسئولیتساز در رشد اجتماعی مؤثر میباشند. علاوه بر این رسانه ها با نظارتهای غیر مستقیم، مدل پاسخگویی را در سازمانها، نهادینه نموده و این مدل زمینه ی مطالبه را فراهم میسازد. در این مقاله نظریه های مختلف مسئولیت اجتماعی مورد کنکاش قرار گرفته است و نگاه منتقدین و موافقین آن مورد در بستر نقد و بررسی قرار داده است. این نظریه؛ معتقد است رسانه ها در قبال جامعه بایستی بعنوان منبری برای تبادل تفسیر و نقد را ترسیم نماید و تصویری از گروههای مختلف جامعه ارائه دهند.
مفاهیم کلیدی: مسئولیت اجتماعی، رسانه، نظارت، نظریه
[box type=”download” align=”alignright” class=”” width=”150″]دانلود فایل pdf مقاله[/box]