رسانه مسئولیت اجتماعی:مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت ها، تعهداتی است که بنگاه های اقتصادی و شرکت های تجاری در برابر جامعه دارند.
پژوهشگران حوزه سیاستگذاری معتقدند واحدهای تجاری فراتر از مسائل اقتصادی نسبت به جامعه، محیط زیست، بهبود زندگی و سلامت کارکنان، شهروندان و سایر ذی نفعان مسئولیت دارند. از اواسط قرن بیستم کنترل آلودگی های زیست محیطی، ایمنی و سلامت محیط کار، ایجاد فرصت های برابر شغلی، ارتقای کیفیت محصولات شرکت و رعایت حقوق کارگران، جزء لاینفک مطالبات اندیشمندان علوم اجتماعی و جامعه از کارخانجات و شرکت های تجاری بوده است.
این مطالبه تا آنجا گسترش یافته که تحقیقات مختلفی نشان می دهند، بی توجهی شرکت ها به این حوزه تأثیرات جدی بر اعتماد جامعه به آنها و به تبع بر فروش محصولات و خدمات آنها داشته است.
سیاستگذاری این حوزه در جهان باید بر مسائل و چالش هایی فائق آید: سوءاستفاده سیاسی و اجتماعی از مسئولیت اجتماعی شرکت ها، سبزشویی، پول شویی و برقراری تعادل میان توسعه نشان تجاری اقتصادی و فعالیت اجتماعی. علاوه بر چالش های مذکور که موضوعاتی جهانی هستند، مسائلی مختص ایران در این حوزه برجسته هستند که باید به آ نها توجه کرد: قوانین متکثر بدون متولی واحد در حاکمیت، ضمانت اجرایی ضعیف، پشتیبانی ضعیف قوانین در حوزه داخلی شرکت و مسائل کارگران، نبود قوانین در محورهای نوظهور مسئولیت اجتماعی شرکت ها و ضعف در مشوق ها. درنهایت نیز راه حل هایی ازسوی سیاستگذاران برای موضوع مسئولیت اجتماعی شرکت ها اتخاذ می شود که دو ستون اصلی دارد که عبارتند از: شفافیت و جبران تأثیرات اجتماعی پروژه های شرکت. این دو بخش الزامی و تکلیفی در سیاستگذاری مسئولیت اجتماعی شرکت هاست، اما در بخش فعالیت های توسعه ای و داوطلبانه شرکت ها عمده توجه سیاستگذار معطوف به تشویق شرکت، انتخاب صحیح پروژه ها و جلوگیری از سبزشویی است./مرکز پژوهش های مجلس شورای اسامی