اهمیت وجود گزارش پایداری در گزارشات مالی شرکت ها
رسانه مسئولیت اجتماعی: درابتدای مقاله به بررسی مفهوم پایداری و هدف از گزارش پایداری می پردازیم: در واقع پایداری به شرایطی گفته میشود که وضعیت موجود حفظ شود و در شرایط دیگر، تغییری حاصل نمیشود. ولی پایداری در گزارشات مالی مفهوم گسترده تری دارد. هدف از پایداری در گزارش پایداری صورتهای مالی، ارائه اطلاعاتی است […]
رسانه مسئولیت اجتماعی: درابتدای مقاله به بررسی مفهوم پایداری و هدف از گزارش پایداری می پردازیم:
در واقع پایداری به شرایطی گفته میشود که وضعیت موجود حفظ شود و در شرایط دیگر، تغییری حاصل نمیشود.
ولی پایداری در گزارشات مالی مفهوم گسترده تری دارد.
هدف از پایداری در گزارش پایداری صورتهای مالی، ارائه اطلاعاتی است که نشان میدهد، شرکت برای نیازهای نسل فعلی خود اقداماتی انجام داده است بگونه ای که توانایی و حقوق نسل آینده ر در تأمین نیازهایش از محیط زیست و منابع طبیعی به مخاطره بیفتد.
در طی چند دهه گذشته و با افزایش سطح نگرانیها و آگاهی نسبت به نیاز به توسعه پایدار و همچنین برآورده ساختن انتظارات ذینفعان، شرکتهانگرش خود را از افزایش سود به بهینه ساختن اهداف سهگانه زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی تغییر دادهاند.
شرکتها با بهرهگیری از راهبرد پایداری و زیست محیطی و انجام نوآوریهای مختلف نظیر کاهش انتشار کربن و آلودگی، بازیافت منابع طبیعی و حفاظت از منابع انرژی، آب و دیگر منابع طبیعی اقدام به مشارکت در حفاظت از محیط زیست نموده و درنهایت اقدام به خلق ارزش زیست محیطی مینماید.
در بحث ایجاد ارزش اجتماعی نیز شرکتها با اتخاذ راهبرد پایداری اجتماعی و انجام پروژههایی در جهت کاهش فقر، عدالت و برابری اجتماعی مشارکت مینمایند.
این دو راهبرد در کنار راهبرد اقتصادی و راهبری شرکتی، زمینه تشکیل راهبرد پایداری شرکت و دستیابی به اهداف گزارشگری پایداری را فراهم میسازند.
گزارش پایداری در گزارش های مالی چیست؟
هدف اصلی گزارش پایداری در گزارشهای مالی، ارائه اطلاعات جامع و شفاف درباره عملکرد سازمان به منظور افزایش شفافیت، اطمینانبخشی به سهامداران و علاقهمندان، و ارائه تصویری کامل از پایداری سازمان است.
این گزارشها به عنوان ابزاری برای ارزیابی و مقایسه عملکرد سازمان در طول زمان مشخص با سایر سازمانها استفاده میشوند.
اهمیت گزارش پایداری در گزارشهای مالی بر اساس روندهای فعلی و نیازهای جامعه و بازار افزایش یافته است.
شرکتها و سازمانها با تأکید بر پایداری مالی، محیطی و اجتماعی، بهبود عملکرد خود را نشان میدهند و قابلیت رقابت در بلندمدت را افزایش می دهد.
در گزارشهای مالی، مفهوم پایداری به معنای قابلیت یک سازمان برای حفظ عملکرد مالی پایدار در طول زمان است.
گزارش پایداری معمولاً شامل ارائه اطلاعات درباره عملکرد مالی، عملکرد محیطی، عملکرد اجتماعی و عملکرد مدیریتی سازمان است.
عملکرد مالی
در این عملکرد گزارش پایداری معمولاً شامل بررسی و تحلیل عوامل مالی مهمی مانند درآمدها، هزینهها، سود و زیان، ترازنامه و جریان وجوه نقد است هدف این بخش ارائه اطلاعاتی است که به سهامداران و عموم علاقهمندان درباره وضعیت مالی سازمان در دوره مورد بررسی کمک کند.
عملکرد محیطی
این بخش از گزارش پایداری شامل ارائه اطلاعات درباره تأثیرات سازمان بر محیط زیست و نحوه مدیریت مسائل محیطی است این بخش معمولاً شامل ارائه آمارها، سیاستها و تدابیر محیطی، استراتژیهای کاهش اثرات زیانبار بر محیط طبیعی و نحوه مدیریت منابع طبیعی است.
عملکرد اجتماعی
بخش دیگری ازگزارش پایداری شامل ارائه اطلاعات درباره تأثیرات سازمان بر جامعه و جوامع محلی است، این بخش ممکن است شامل ارائه اطلاعات درباره استراتژیها و برنامههای اجتماعی، انگیزهها و تعهدات اجتماعی، رفتار اخلاقی و مسئولیت اجتماعی سازمان باشد.
عملکرد مدیریتی
گزارش پایداری در این عملکرد شامل ارائه اطلاعات درباره سیستمهای مدیریتی سازمان و نحوه مدیریت عملکرد پایدار است، این بخش معمولاً شامل ارائه اطلاعات درباره سیاستها و استراتژیهای مدیریتی، ساختار سازمانی، تربیت و توسعه کارکنان، نحوه مشارکت سازمان در جوامع محلی و نحوه مدیریت ریسکهای مختلف است.
گزارش پایداری در ایران
به منظور حمایت از حقوق سرمایه گذاران، پیشگیری از وقوع تخلفات و نیز ساماندهی و توسعه بازار شفاف و منصفانه اوراق بهادار، در فصل شش دستورالعمل حاکمیت شرکتی، (ابلاغی ۱۴۰۱/۰۹/۲۲ سازمان بورس و اوراق بهادار) شرکت های پذیرفته شده در سازمان بورس و اوراق بهادر مکلف به ارائه گزارش پایداری می باشند.
شرکت ها باید رویکرد توسعه پایدار و با ایجاد ساز و کار مناسب اقدام به سنجش و ارزیابی توان ایجاد ارزش در کوتاه مدت و بلند مدت، اطلاعات لازم را در زمینه های مالی، اقتصادی، زیست محیطی و اجتماعی در پایگاه اینرنتی خود ارائه نمایند در بخش گزارش تفسیری و گزارش فعالیت هیئت مدیره، شرکت ها تحت سرفصل جداگانه و تحت عنوان گزارش پایداری باید مخارج صورت گرفته در این زمینه را افشا و در مجمع عمومی عادی به سهامداران گزارش نمایند.
نحوه دریافت گزارش پایداری در صورت های مالی
در مادۀ ۴۰ فصل ششم دستور العمل حاکمیت شرکتی ابعاد افشای گزارش پایداری شرکت به شرح زیر میباشد:
بعد محیط زیست نظیر میزان ذخیره و کاهش مصرف انرژی، اقدامات برای کاهش آثار مخرب تنوع زیستی، رعایت مسائل زیست محیطی از دید مشتریان، تفکیک ضایعات و نحوه برخورد با آنها
بعد مسئولیت اجتماعی نظیر کمکهای عام المنفعه، دریافت گواهینامه های بهداشت و سلامت کارکنان، رعایت حقوق مصرف کنندگان، ساعات آموزش کارکنان، مشتری مداری
بعد اقتصادی نظیر عملکرد اقتصادی، سهم بازار محصول، شاخص های بهره وری تولید و رشد شرکت
تبصره: شرکتها موظفند به طور کامل کلیه کمکهای عامالمنفعه و هرگونه پرداخت در راستای مسئولیتهای اجتماعی را با جزئیات کامل به طور جداگانه در گزارش تفسیری مدیریت و گزارش فعالیت هیئت مدیره افشا کنند.
نحوه گزارشگری پایداری در صورت های مالی
طبق ماده۴۱ حسابرس مستقل شرکت باید در گزارش خود به مجمع عمومی صاحبان سهام در یک بند جداگانه نظر خود را در خصوص تبصره ماده ۴۰ اظهارنظر کند و به سمع سهامداران برساند.
مطابق ماده ۴۲ کلیه اشخاص مشمول دستورالعمل، موظفند مفاد دستورالعمل را رعایت نمایند در غیر اینصورت با شرکت و یا مدیران شرکت، متخلف محسوب شده و حسب مورد و به تناسب تخلف ارتکابی، به یک یا چند نوع از مجازاتهای انضباطی زیر محکوم میشوند:
الف) تذکر کتبی با درج در پرونده
ب) اخطار کتبی با درج در پرونده
پ) جریمه نقدی موضوع ماده ۱۴ قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید در راستای تسهیل سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی
ت) سلب صلاحیت از ادامه تصدی سمت مطابق با آییننامه ماده ۱۳ قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید در راستای تسهیل سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی/برهان سیستم پاسارگاد