عضو هیئت علمی سازمان مدیریت صنعتی و دانشگاه شهید بهشتی پیرامون گذار از مسئولیت اجتماعی شرکتی و دستیابی به اهداف توسعه پایدار به سخنرانی پرداخت.
پنجمین همایش راهکارهای توسعه فرهنگ صنعتی با موضوع صنعت سبز
به گزارش رسانه مسئولیت اجتماعی،پنجمین همایش راهکارهای توسعه فرهنگ صنعتی با موضوع صنعت سبز در ۵ دی ماه سال جاری در محل سازمان مدیریت صنعتی برگزار شد.
مسئولیت ما در قبال جامعه و محیط چیست؟
نسرین جزنی – عضو هیئت علمی سازمان مدیریت صنعتی و دانشگاه شهید بهشتی در پنجمین همایش راهکارهای توسعه فرهنگ صنعتی با موضوع صنعت سبز؛ رویکرد سازمانها و دولتها پیرامون گذار از مسئولیت اجتماعی شرکتی و دستیابی به اهداف توسعه پایدار به سخنرانی پرداخت.
عضو هیئت علمی سازمان مدیریت صنعتی سخنرانی خود را با طرح سوالی در خصوص اینکه مسئولیت ما در قبال جامعه و محیط چیست؟ آغاز کرد و اظهار داشت:
اگر میزان خودآگاهی را نسبت به محیط زیست افزایش دهیم ، شاهد بروز مشکلات جدی در سیاره زمین نخواهیم بود.
ردپای انسان در جهان
وی با اشاره به آثار زیان بار فعالیت پالایشگاه ها، گفت:
اثرات زیست محیطی انسان که از طریق سبک زندگی و نظام سرمایه داری شیوع یافته، از سال ۱۹۶۱ تاکنون ۳ برابر شده است، یعنی اثرات زیست محیطی جهانی از ظرفیت زیستی زمین تجاوز کرده است.
بر اساس بررسی های صورت گرفته، فضای مورد نیاز تولید منابع و دفع ضایعات در بعد جهانی به ازای هر نفر ۲/۱ هکتار است اما در حال حاضر این مقدار ۲/۷ است.
لازم به ذکر است که :
آمریکا به حدود ۴/۹ هکتار نیاز دارد
چین به ۲/۱ هکتار نیاز دارد که برابر با ظرفیت کره زمین است
گذری به تاریخچه مسئولیت اجتماعی شرکتی
جزنی در ادامه با گذری به تاریخچه مسئولیت اجتماعی شرکتی، بیان کرد:
مسئولیت اجتماعی شرکتی از دهه ۲۰ میلادی مورد بحث قرار گرفت اما به دلیل جنگ جهانی دوم و هزینه بالا به تعویق افتاد.
در سال ۱۹۵۱
فرانک آبرامز – رئیس هیئت مدیره شرکت استاندارد اویل در نیو جرسی برای اولین بار موضوع مسئولیت اجتماعی را مطرح می کند.
در سال ۱۹۵۳
کتاب مسئولیت اجتماعی بازرگانان توسط هووارد بوون نوشته شد.
در دهه ۱۹۶۰
مدل های اولیه مسئولیت اجتماعی شرکت ظاهر شد.
در دهه ۱۹۷۰
تقریبا همه سازمان های جهان و شرکت های معروف در این موضوع شروع به بحث میکند.
وی در ادامه گفت:
شرکت ها نگران زیان به عملکرد مالی خود به دلیل انجام اقدامات مسئولیت اجتماعی بودند تا جایی که میلتون فریدن – دریافت کننده جایزه نوبل اقتصاد جمله معروف گفت:
هدف کسب و کار سود است
در حالی که پس از مدتی متوجه شد هر چه شرکت ها توجه بیشتری به محیط زیست داشته باشند، شهرت آن ها بیشتر خواهد شد.
کسب سود؛ عصاره csr
جزنی با تعریفی از مسئولیت اجتماعی، اظهار کرد:
مسئولیت اجتماعی بنگاه را می توان رویکردی در تصمیم گیری دانست که در بر گیرنده دو عامل اجتماعی و محیطی است.
مفهوم csr یعنی مدیران ارشد باید در تصمیم گیری های خود به محیط و جامعه توجه کنند و در ۳ کلمه خلاصه می شود:
plant سیاره زمین
people مردم
profit سود
وی در ادامه گفت:
معروف ترین مدل csr مربوط به کارول است که می گوید همانطور که اقتصادی عمل میکنیم باید قانونی نیز عمل کرد.
موضوع مهم، توزیع مجدد سود است و کسب سوذ عصاره csr است.
همچنین افزود:
جهان به سمت شفافیت در حال حرکت است و تمام مدیران باید عوامل اثرگذار در تصمیم گیری های خود را مطرح کنند.
عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی، ذینفعان مسئولیت اجتماعی شرکت را به صورت زیر عنوان کرد:
رهبری و فرایندهای درون سازمانی
جامعه و کشور
محیط زیست
بازار و صنعت
محیط کار
عوامل کلیدی برای پیاده سازی موفقیت آمیز csr
جزنی در ادامه عوامل کلیدی برای پیاده سازی موفقیت آمیز csr را نام برد که به شرح زیر است:
۱- گفتگوی بهتر میان مدیریت ارشد و سازمان
۲- ایجاد پست سازمانی مسئولیت اجتماعی شرکت
۳- ارتباط خوب با مشتریان، تامین کنندگان و سهامداران
۴- سبزی سالانه csr
۵- فرایند بازخوردهی
سبزشویی؛ رویکردی غیر اخلاقی
وی به موضوع سبزشویی اشاره و تشریح کرد:
سبزشویی یک رویه غیر اخلاقی است و یعنی تظاهر به توجه به مسئولیت اجتماعی.
سبزشویی ترفندی است که برای سبز تر نشان دادن صنعت به کار می رود تا توجیهی برای عملکرد مضر محیط زیست شرکت باشد.
عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت:
از سال ۲۰۱۵ دولتمردان و دولت زنان در خصوص اینکه مسئولیت اجتماعی برای جامعه کافی نیست، به بحث و گفتگو پرداختند و نتیجه این شد که به موضوع توسعه پایدار بپردازند.
توسعه پایدار تمام ابعاد محیطی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی را مد نظر دارد؛ در نتیجه موضوع با مسئولیت سنگینی همراه است.
ابعاد توسعه
جزنی توسعه و رشد را این چنین عنوان کرد:
تامین معاش زندگی
شخصیت و عزت نفس
آزادی
همچنین ابعاد توسعه را توسعه محیطی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی دانست.
۱۷ هدف توسعه پایدار
وی در ادامه به بیان ۱۷ هدف توسعه پایدار تحت عناوین ذیل پرداخت:
۱- پایان دادن به فقر در همه اشکال
۲- پایان دادن به گرسنگی
۳- تضمین یک زندگی توأم با سلامت و ترویج رفاه برای همه در تمامی سنین
۴- تضمین آموزش با کیفیت برابر و فراگیر و ترویج فرصتهای یادگیری مادام برای همه
۵- دستیابی به تساوی جنسیتی و توانمندسازی همه زنان و دختران
۶- تضمین دسترسی به آب و مدیریت پایدار آب و بهداشت برای همه
۷- تضمین دسترسی به منابع انرژی مقرون به صرفه، مطمئن و پایدار
۸- ترویج رشد اقتصادی ماندگار، فراگیر و پایدار، اشتغال کامل و بهرهور و اشتغال شرافتمندانه برای همه
۹- ساختن زیربنای مقاومتی و ترویج صنعتی سازی پایدار و فراگیر
۱۰- کاهش نابرابری در درون و در میان کشور ها
۱۱- تبدیل شهرها و سکونتگاههای انسانی به مکانهای همه شمول،مقاوم و پایدار
۱۲- تضمین الگوهای پایدار تولید و مصرف
۱۳- اقدام عاجل برای رویارویی با تغییر اقلیم و آثار آن
۱۴- حفاظت و استفاده پایدار از اقیانوس ها، دریاها و منابع دریایی برای توسعه پایدار
۱۵- پاسداشت، احیا و ترویج استفاده پایدار از بوم سازگان های زمینی و …
۱۶- ترویج جوامع صلح جو و فراگیر برای توسعه پایدار، برقراری امکانات دسترسی به عدالت برای همه و ایجاد موسسات موثر
۱۷- تقویت ابزار اجرا و احیای همکاریهای جهانی برای تحقق توسعه پایدار
۵p در اهداف توسعه پایدار
عضو هیئت علمی سازمان مدیریت صنعتی و دانشگاه شهید بهشتی در پایان با بیان اینکه ۱۷ هدف ذکر شده در ۵ واژه خلاصه می شود، عنوان کرد:
مردم:
ریشه کردن فقر؛ یعنی رفع نیاز تمام افراد تضمین شود.
کره زمین:
حفظ سیاره زمین برای نسل کنونی و آینده
رفاه:
تمام بشر از از پیشرفت های اقتصادی، اجتماعی و فنی بهره مند شوند
صلح:
توسعه پایدار بدون صلح امکان پذیر نیست و بالعکس
مشارکت:
دوستی با جهان و تاکید بر مشارکت میان ملل و اقوام