جمعه ۲۸ دی ۱۴۰۳

صنعت تولید دارو و فرصت مسئولیت اجتماعی

«رسانه مسئولیت اجتماعی»- ترانه مقدم:صنعت داروسازی به عنوان یک صنعت استراتژیک در دنیا، توانسته سهم قابل توجهی در کسب درآمد و رشد اقتصادی برخی کشور‌ها داشته باشد. اهمیت این موضوع وقتی نمایان می‌شود که بدانیم بعد از تجارت اسلحه، فروش دارو توانسته از جایگاه ویژه‌ای در مبادلات تجاری برخوردار باشد. رشد سالانه این صنعت ۳ […]

تاریخ انتشار: 8 اردیبهشت 1401 - 10:31 ب.ظ
کد خبر: 85104

«رسانه مسئولیت اجتماعی»- ترانه مقدم:صنعت داروسازی به عنوان یک صنعت استراتژیک در دنیا، توانسته سهم قابل توجهی در کسب درآمد و رشد اقتصادی برخی کشور‌ها داشته باشد. اهمیت این موضوع وقتی نمایان می‌شود که بدانیم بعد از تجارت اسلحه، فروش دارو توانسته از جایگاه ویژه‌ای در مبادلات تجاری برخوردار باشد.

رشد سالانه این صنعت ۳ تا ۶ درصدی است، بطوری که درآمد صنایع داروسازی دنیا از ۸۰۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۰۹ به ۱۲۵۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹ افزایش یافته است و حتی پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۲۳ به ۱۵۰۰ میلیارد دلار برسد.

۱۵ درصد درآمد فروش این صنعت نیز مجددا در تحقیق و توسعه سرمایه‌گذاری می‌شود. نوآوری و بازاریابی دو چالش اصلی صنعت داروسازی است و شرکت‌هایی که در این دو حوزه توانمند باشند، موفق‌تر خواهند بود.

جایگاه صنعت داروسازی ایران در منطقه و جهان

صنعت داروسازی کشور در چهار دهه گذشته با عبور از بحرانهای سیاسی به خصوص تحریم ها، اکنون به نقطه ای از تکامل و ظرفیت رسیده است تا در کنار صنایع داروسازی کشورهای پیشرفته به عرضه دارو بپردازد و نشان «ساخت ایران»روی داروهای ایرانی در کشورهای مطرح داروسازی،دیده شود.

علم داروسازی در ایران با وجود پیشرفت های فراوان نیازمند برنامه ریزی های بلندمدت است تا از علمی ملی و در حال توسعه به دانشی فراملی تبدیل شود.قطعا رشدصنعت داروسازی به تحقیق و پژوهش نوآورانه،تولید مواد اولیه وفرآورده های دارویی جدید،بهبود کیفی محصولات،بازاریابی،سرمایه گذاری و مقررات دولتی وابسته است.

صنعت داروسازی ایران از جایگاه قابل قبولی در منطقه و جهان برخوردار است. با این وجود با چالش هایی نیز مواجه است. برای پیشرفت و رسیدن به تراز تجاری مثبت باید محدودیت ها بر سر راه تولید و صادرات برداشته شود تا داروسازان ما درتمامی عرصه های داروهای شیمیایی،بیوتکنولوژی، نانو و داروهای گیاهی و سنتی وارد رقابتهای جهانی شوند.

از طرفی باید با نظارتهای دقیق جلوی مصرف بیرویه و غیرضروری دارو گرفته و از رقابتهای ناسالم و روشهای نامناسب بازاریابی پیشگیری شود. هم اکنون چند نرخی بودن ارز موجب فساد، قاچاق،رانت وپاسخگویی به بسیاری نهادهای نظارتی شده و شفافیت های مالی برخی کارخانه ها را از بین برده است.

همچنین به دلیل بسته شدن فهرست دارویی کشورراه برای تولید داروهای جدید به بهانه گران و لوکس بودن بسته شده و بیماران مجبورند داروها را از کشورهای دیگر تهیه کنند وفرصتهای صادراتی زیادی از دست رفته است.اگر مشکلاتی که پیشرو داریم،برداشته شود، میتوانیم در شرایط حاضرتا۲۰۰میلیوندلار در سال صادرات داشته باشیم.

صنعت تولید دارو و حوزه های مسئولیت اجتماعی

حفظ محیط زیست یکی از ابعاد اساسی درصنعت تولید دارو بوده و یکی از عوامل توسعه پایدار قلمداد می شود. حفاظت از محیط زیست یک اصل زنده است که بازخورد آن در صنعت نمایان می شود.

مشتری مداری، یکی از ابعاد مهم مسئولیت اجتماعی است و پذیرفتن این اصل مهم که حق با مشتری است مبنایی است که در طراحی و ساختار دهی شرکتهای تابعه صنعت تولید دارو، ملاک عمل قرار می گیرد.

پایبندی به اصول اخلاقی و حرفه ای در همه شرایط و عدم تخطی از آن و پایبندی به قوانین و مقررات از مبانی زیرساختی در صنعت تولید دارو محسوب می شود.

تعهد به کیفیت محصول را می توان به ابعاد مهم در مسئولیت اجتماعی شرکتی تعریف کرد. بهره گیری از دانش فنی معتبر جهانی، استفاده از تجهیزات و ماشین آلات با استانداردهای بین المللی و بکارگیری بهترین مواد اولیه و جانبی در تولید فراورده ها و بالاخره اعمال کنترل های سیستمی برای رعایت اصول و قواعد کیفیت در جریان برنامه ریزی و تولید می بایست از مبانی فکری و کارکردی صنعت داروسازی کشور باشد.

از نکات مهم دیگردر زمینه مسئولیت اجتماعی صنعت دارو،استفاده کردن از نخبگان این رشته در فضاهای پژوهش و تولیداست. در حالی که پذیرش دانشگاهی در رشته مهم و راهبردی داروسازی نیازبه توان علمی بالایی دارد،غلبه نگاه پولسازی به داروسازی و تلاش برای تاسیس داروخانه از سوی نخبگان جوان،موجب شده است تا فضای عمومی جامعه به رشته داروسازی و متخصصان آن به چشم دارو فروش نگاه کنند.

اگر صنعت دارویی کشور به درستی مدیریت واداره شود و مسوولان سیاستگذاربه قدرت ارزآوری این صنعت برای کشور توجه کنند، ایران در آینده ای نه چندان دور به یکی از مهم ترین بازارهای جهانی دست خواهد یافت. تحقق این مهم با توجه به تاکید بزرگان نظام بر روی صادرات غیرنفتی،می تواند آینده ای روشن برای اقتصاد کشور رقم بزند.

صنعت دارو سازی،مسئولیت اجتماعی و چالش های پیش رو

مطالبه از سازمان‌ها برای «مسئولانه عمل کردن» در قبال جامعه، موضوعی است که با گسترش روزافزون اثرگذاری آن‌ها بر محورهای تشکیل دهنده توسعه پایدار یعنی «اقتصاد»، «جامعه» و «محیط زیست»، در دهه‌های اخیر توسعه بیشتری یافته و منجر به این شده‌است که مفهومی به نام مسئولیت اجتماعی سازمانها در دنیای مدیریت ظهور کند.

در هر کسب و کاری و از جمله شرکت‌هایی تولید دارو که برای تولید ثروت و کسب و کار ایجاد شده‌اند باید صد در صد مسئولیت تمام کارهای خود که جنبه اجتماعی دارند را به عهده بگیرند.

این مسئولیت در کسب و کار معمولی بر عهده صاحب آن و در شرکت‌ها بر عهده هیئت مدیره و مدیر عامل آن شرکت است. همچنین مسئولیت اجتماعی یا تعهدات اجتماعی شرکت را به چهار جنبه ی مسئولیت اجتماعی زیست محیطی، سرمایه انسانی، خیرخواهانه و اخلاقی تقسیم کرده اند.

مسئولیت اجتماعی به‌طورکلی به این مسئله توجه دارد که چقدر فعالیت‌های تولیدی یا خدماتی بنگاه‌های اقتصادی، حامی محیط‌ زیست، حامی جامعه، حامی اقتصاد پایدار، حامی حقوق برابر کارکنان، حامی حقوق انسان‌ها و حیوانات یا نسل‌های آینده است.

مطالبه از سازمان‌ها برای «مسئولانه عمل کردن» در قبال جامعه، موضوعی است که با گسترش روزافزون اثرگذاری آنها بر محورهای تشکیل‌دهنده توسعه پایدار یعنی «اقتصاد»، «جامعه» و «محیط‌زیست»، در دهه‌های پایانی قرن بیستم شدت گرفته و منجر به این شده که مفهومی به نام مسئولیت اجتماعی سازمان‌ها شکل بگیرد.

در موضوع مسئولیت‌های اجتماعی در حوزه صنعت داروسازی به نظر می‌رسد باید پیش از هر چیز، تعریف درست از مسئولیت اجتماعی و جایگاه آن در شرکت‌های تولید دارو و مسئولانه عمل کردن مدیران در قبال جامعه پیرامون و رعایت اخلاق حرفه‌ای کار و مواردی از جمله مسائل زیست‌محیطی و اقتصاد سبز را باتوجه به اهداف و دیدگاه‌های مدیریت ارشد هر سازمان یا شرکت یا کارخانه برای زیرمجموعه تعریف کرد و بعد از آن‌ براساس شرح وظایف، پاسخ و عملکرد اجرایی مناسب درخواست کرد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: ۴٫۲ / ۵٫ تعداد امتیازات: ۹

ارسال دیدگاه





برندهای مسئولیت اجتماعی
شبکه های اجتماعی
صفحه نخست درباره ما تماس با ما ارسال گزارش RSS

آدرس: تهران، بزرگراه شهید لشگری، کیلومتر 14، جنب بانک ملت،ساختمان اداری و تجاری چیتگر، طبقه اول، واحد 12

شماره تماس: 02144182504

09907007190

از این که با استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع، در گسترش مسئولیت اجتماعی ما را یاری میدهید، از شما سپاسگذاریم