رسانه مسئولیت اجتماعی؛ منیژه بازیار- اکنون بیش از هر زمان دیگری، اهمیت فزاینده ای برای شرکت ها وجود دارد که تمرکز خود را بر مسئولیت اجتماعی افزایش دهند.
“مسئولیت اجتماعی“ به زبان ساده به معنای تعهد یک کسب و کار به دنبال کردن اهداف بلندمدت دست یافتنی و خوب برای مردم و جهان به طور کلی است. شما امروز تعدادی از شرکتهای موفق را مشاهده میکنید که از مسئولیت اجتماعی به عنوان راهی برای بازپرداخت به جامعه و تشکر از مشتریان برای وفاداریشان استفاده میکنند. این می تواند در قالب پروژه ها، جنبش ها یا توانمندسازی افراد باشد. هر شکلی که این سرمایهگذاریهای شرکتی داشته باشند، قطعاً هم برای شرکت و هم برای جامعه یک پیروزی محسوب میشوند. همچنین دیدهام که برخی از شرکتها در پروژههای بشردوستانه از ساخت جادهها گرفته تا فقرزدایی پیش قدم شدهاند.
از آنجایی که مسئولیت اجتماعی شرکتی اجباری نیست، بسیاری از شرکت ها ممکن است نیازی به مشارکت در آن احساس نکنند. با این حال، دلایل متعددی وجود دارد که معتقدم اولویت دادن به مسئولیت اجتماعی برای شرکت ها مهم است.
CSR می تواند به شما در جذب و حفظ کارمندان کمک کند
یکی از دلایل عمده درخواست افراد برای شرکت های مختلف، استراتژی CSR آنها است. از دیدگاه من، یک استراتژی CSR نشان میدهد که یک شرکت دلسوز است و با همه افراد، از جمله کارکنان، به خوبی رفتار می کند. و کسبوکاری که متعهد به بهبود جهان است، احتمالاً استعدادهای بیشتری را جذب میکند. این نشان می دهد که کارکنان چقدر مسئولیت اجتماعی را بر عهده می گیرند. تلاش های CSR همچنین به ایجاد یک محیط کاری سازنده تر و مثبت برای کارکنان کمک می کند. این کار داوطلبانه و تلاش های مثبت کارکنان را ترویج می کند.
CSR می تواند درک مشتریان از برند شما را بهبود بخشد
رقابت در دنیای تجارت امروز سخت است و برای یک شرکت می تواند کاملاً چالش برانگیز باشد که خود را از نظر مشتریان متمایز کند. با این حال، کسبوکارهایی که مسئولیت اجتماعی را جدی میگیرند، میتوانند مشتریان را جذب کنند و همچنین پلتفرمی را برای بازاریابی و جلب توجه مخاطبان خود ایجاد کنند. به عبارت ساده، مسئولیت اجتماعی می تواند به مردم کمک کند تا شرکت شما را به عنوان یک نیروی مثبت در جامعه ببینند. پروژههایی که شما و تیمتان انجام میدهید میتواند به افزایش آگاهی در مورد دلایل مهم کمک کند و کسبوکارتان را در ذهن نگه دارد.
CSR در مورد نام تجاری مهم است
برای داشتن یک برند موفق و حفظ مشتریان، کسب و کارها باید با مخاطبان هدف خود اعتماد ایجاد کنند، و من معتقدم داشتن یک استراتژی CSR می تواند به ایجاد شهرت خوب – و به نوبه خود، کسب اعتماد و وفاداری – در بین مشتریان کمک کند. وفاداری مصرف کننده کمک زیادی به حفظ یک کسب و کار می کند. بخشی از چیزی که یک کسب و کار را کارآمد می کند مشتریان شما هستند. بدون آنها، کسب و کار شما به سادگی وجود نخواهد داشت. مصرف کنندگان برای وفاداری خود، از برندها و کسب و کارها انتظار دارند که تماماً به دنبال کسب سود نباشند، بلکه به جامعه بازپرداخت کنند.
بر اساس یک نظرسنجی در سال ۲۰۱۵ توسط Nielsen، بیش از ۵۰٪ از مصرف کنندگان مایل به پرداخت بیشتر برای یک محصول یا خدمات هستند اگر کسب و کار پایداری را در اولویت قرار دهد. این به من میگوید که مصرفکنندگان شرکتهایی را انتخاب میکنند که فقط سود محور نیستند.
CSR نشانه ای از پاسخگویی به سرمایه گذاران را نشان می دهد
کسب و کارهایی که مسئولیت اجتماعی دارند نیز می توانند برای سرمایه گذاران جذاب تر به نظر برسند. در تجربه من، سرمایهگذاران در یک تجارت یک هدف مشترک دارند: داشتن بازدهی بیشتر از وجوه سرمایه گذاری شده. به نظر من مشاغلی که قادر به مدیریت امور مالی هستند و در عین حال به جوامع خود کمک می کنند، در معاملات خود پاسخگو و شفاف هستند. طبق گزارش سال ۲۰۱۶ توسط Aflac، سرمایهگذاری در CSR معمولاً توسط سرمایهگذاران به عنوان هدر دادن پول تلقی نمیشود، بلکه بیشتر به عنوان “شاخصی از فرهنگ شرکتی است که احتمال کمتری دارد اشتباهات گران قیمتی مانند تقلب مالی ایجاد کند.” این مطالعه گفت ۶۱ درصد از سرمایه گذاران مسئولیت اجتماعی را نشانه ای از “رفتار اخلاقی شرکتی می دانند که ریسک سرمایه گذاری را کاهش می دهد.”
CSR باعث صرفه جویی در هزینه می شود
ممکن است انتظار نداشته باشید که یک استراتژی CSR نتیجه شما را بهبود بخشد زیرا معمولاً به سرمایه گذاری در پروژه ها نیاز دارد. با این حال، همانطور که در بالا ذکر شد، بسیاری از مشتریان مایلند برای محصولات یک برند مسئولیت اجتماعی هزینه بیشتری بپردازند و CSR می تواند به جذب و حفظ کارمندان کمک کند. با توجه به اینکه گردش مالی می تواند هزاران دلار برای شرکت ها هزینه داشته باشد، این نکته قابل توجه است.
CSR می تواند شما را قادر سازد تا با مشتریان تعامل بهتری داشته باشید
از دیدگاه من، CSR می تواند به تجارت شما کمک کند تا با مشتریان تعامل بهتری داشته باشد. بسیاری از اشکال CSR شامل تعامل مستقیم مشاغل با اعضای جامعه است که ممکن است مشتریان یا مشتریان بالقوه نیز باشند. شما می توانید بازخورد مستقیمی در مورد اینکه چه کاری را به درستی انجام می دهید و آنچه شرکت شما نیاز به بهبود دارد دریافت کنید. تبلیغات دهان به دهان هنوز هم شکل موثری از تبلیغات است و مشتریانی که بخشی از مسئولیت اجتماعی ایجاد شده توسط یک شرکت بوده اند، می توانند به سایر مشتریان بالقوه درباره کسب و کار خود اطلاع دهند. در نتیجه، کسبوکارها دیگر نمیتوانند تنها با هدف کسب سود به ضرر محیط زیست، جامعه، اقتصاد، مصرفکنندگان و کارکنان فعالیت کنند. شرکتها باید در نظر بگیرند که چگونه میتوانند به جامعه کمک کنند، و این میتواند به شما در جذب مشتری و حفظ بهترین کارمندانتان کمک کند. رضایت مشتری و حفظ کارمندان کلید موفقیت هر کسب و کاری است.
منبع: FORBES