«رسانه مسئولیت اجتماعی»-منیژه بازیار: قاره اروپا در زمینه مسئولیت اجتماعی شرکتی در بین قاره های جهان پیشگام بوده و بسیاری از ایده های نوین در زمینه مسئولیت اجتماعی در این قاره و در بین کشورهای اروپایی شکل گرفته است.
در این بین آلمان یکی از کشورهایی بوده که در سال های اخیر روند رو به رشدی را در زمینه مسئولیت اجتماعی طی کرده و در شرایط کنونی یکی از کشورهای پیشگام اروپایی در زمینه مسئولیت اجتماعی به شمار می رود.
آلمان با نگاهی جهانی به موضوع مسئولیت اجتماعی نگاه می کند و به تازگی بنیاد انجام مسئولیت های اجتماعی را در این کشور راه اندازی کرده است.
با راه اندازی بنیاد ملی انجام مسئولیتهای اجتماعی در آلمان، دولت این کشور برنامه اجرایی انجام مسئولیتهای اجتماعی آلمان را ارایه داد و در سالهای بعد زمینه را برای اجرایی شدن این برنامه فراهم کرد. از اهداف این بنیاد علاوه بر همراه کردن شرکتها برای انجام مسئولیتهای اجتماعی، اطلاع رسانی در مورد این مسئولیت برای مردم آلمان در مورد عملکرد دیگر کشورها و شرکتهای دنیا در این حوزه بود.
سیاست های جدید دولت آلمان در زمینه مسئولیت اجتماعی
با وجود اینکه انجام مسئولیت اجتماعی توسط شرکتها در آلمان الزامی نیست و شرکتها در مورد انجام مسئولیتهای اجتماعی مختار هستند ولی دولت از سال ۲۰۰۸ میلادی تا کنون برنامه های مدونی برای هدایت شرکتها به سمت انجام مسئولیتهای اجتماعی ارایه داده است.
این طرح از زمانی اجرا شد که بحران مالی در دنیا اتفاق افتاد و به دنبال آن بحران بانکی در اتحادیه اروپا این کشورها را با چالشهای زیادی روبرو کرد. در نتیجه در اجلاس گروه هشت دولت آلمان در مورد ضرورت توجه به انجام مسئولیتهای اجتماعی توسط شرکتها به خصوص در سالهای بحرانی سخن گفت و تاکید کرد که دولتها برای در جهت تقویت انگیزه این کار در میان شرکتها تلاش کنند.
از آن زمان تا کنون وزارت کار و امور اجتماعی آلمان به عنوان رئیس بدنه حمایت از شرکتها در حوزه انجام مسئولیتهای اجتماعی مشغول به کار شد.
در نتیجه این تلاشها بود که بنیاد ملی انجام مسئولیتهای اجتماعی در آلمان راه اندازی شد. هدف از تاسیس این بنیاد، همراه و همسو کردن شرکتها به عنوان شخصیت های حقوقی و افراد ذینفع فعال در شرکت شامل مدیران و سهامداران برای ایجاد یک استراتژی ملی انجام مسئولیتهای اجتماعی بود.
در نتیجه فعالیتهای این بنیاد بود که دولت برنامه اجرایی انجام مسئولیتهای اجتماعی آلمان را ارایه داد و در سالهای بعد زمینه را برای اجرایی شدن این برنامه فراهم کرد. از اهداف این بنیاد علاوه بر همراه کردن شرکتها برای انجام مسئولیتهای اجتماعی، اطلاع رسانی در مورد این مسئولیت برای مردم آلمان در مورد عملکرد دیگر کشورها و شرکتهای دنیا در این حوزه بود.
در نتیجه تلاشهای بیش از یک دهه در آلمان، امروز کمتر شرکتی است که اطلاعاتی در حوزه مسئولیتهای اجتماعی نداشته باشد و یا در این زمینه نقشی ایفا نکند. نکته مهمی که در گزارشهای رسمی این بنیاد مورد تاکید و توجه قرار گرفت این است که در سالهای بحرانی اقتصادی و در دوره هایی که دولتها درگیر چالشهایی مانند رکود و بیکاری هستند، حضور شرکتها در جامعه و انجام مسئولیتهای اجتماعی توسط آنها اهمیت بیشتری دارد.
در این زمان است که شرکتها می توانند به عنوان عضوی از جامعه نقشی موثر و مفید ایفا کنند و در جهت هدایت جامعه تاثیر گذار باشند. آمارها نشان می دهد شرکتهای آلمانی در سال ۲۰۲۰ رکورد تازه ای در حوزه انجام مسئولیتهای اجتماعی ثبت کرده اند و یکی از حوزه هایی که تمرکز زیادی روی آن وجود داشت حمایت از نیروی کار و ممانعت از رشد بیکاری بود.
مسئولیت اجتماعی به عنوان ابزاری برای خدمت رسانی به جامعه جهانی
انجام مسئولیتهای اجتماعی توسط شرکتها در آلمان محدود به زمان و مکان نیست و شرکتهای بزرگ علاوه بر ارایه خدمات به مردم کشور خود، اقدام به خدمت رسانی به جامعه جهانی می کنند.
این سیاست در کشور آلمان با جدیت زیادی پیگیری می شود و در ماده مسئولیت های اجتماعی شرکتها که در اساسنامه شرکت ها مطرح شده است به ضرورت داشتن نگاهی جهانی به این مسئولیت تاکید شده است. باید در نظر داشت انجام مسئولیت های اجتماعی در آلمان اجباری نیست ولی شمار زیادی از شرکتها در این حوزه فعال هستند.
وب سایت ای اف اس متعلق به کشور آلمان در گزارش اخیر خود طرح های مناسب انجام مسئولیتهای اجتماعی برای شرکتهای آلمانی در سال جدید را این طور بیان کرده است:« شرکتهای بزرگی که دفاتر زیادی در سراسر دنیا دارند، برای انجام مسئولیت های اجتماعی باید به نیازهای جوامع مختلف توجه داشته باشند.
به همین دلیل است که سیاست حمایت مالی از نیازمندان کشورهای کشورهای مختلف و ارایه کمک های مالی بلاعوض به آنها در زمره اولین و اصلی ترین سیاستها است. اما یک سیاست دیگر هم وجود دارد که شرکتها باید در این سال مد نظر قرار دهند و آن توجه به مسایل زیست محیطی و استفاده بهینه از منابع انرژی های فسیلی است.
این وب سایت در ادامه می نویسد:«استفاده از تکنولوژی های هوشمند، برگزاری جلسات به صورت آنلاین و کاهش هزینه های ناشی از سفرهای غیر ضروری از اولین و اصلی ترین سیاستهایی است که باید در سال جدید در نظر گرفته شود.
البته باید در نظر داشت که شاید نیاز به برگزاری جلسات حضوری هر از چند گاهی یک بار وجود داشته باشد که این نیاز باید مد نظر قرار بگیرد ولی برگزاری جلسات هفتگی دیگر نیازی به حضور تمامی اعضا، صرف زمان زیاد برای جمع شدن در یک فضا و مصرف حجم زیادی انرژی فسیلی و در نتیجه انتشار کربن ندارد. باید با استفاده از تکنولوژی های روز دنیا از این هزینه ها جلوگیری کرد.
در انتهای این گزارش اصلی ترین سیاستی که باید در دستور کار شرکتها قرار بگیرد، کاهش انتشار کربن و سرمایه گذاری روی تکنولوژی های کم آلاینده ، عنوان شده که در صورت عدم اجرای این سیاست روزهای سخت تری در انتظار اقتصاد جهان خواهد بود و اثرات منفی آن را تمامی شرکتها حس خواهند کرد.