«رسانه مسئولیت اجتماعی»- احسان انصاری: براساس اعلام رئیس پلیس راهور فراجا، از ۲۴ اسفند تا ۱۳ فروردین، ۸۲۱ نفر در جادههای کشور جان خود را از دست دادهاند، یعنی به طور متوسط روزانه حدود ۴۵ نفر در این تصادفات کشته شدهاند.
براساس اظهارات سردار حسینی تا ساعت ۲۴ روز چهاردهم فروردین مجموعا ۵۱۳ میلیون تردد بین شهری در جادههای کشور انجام شده است که این آماری توسط سامانههای ترددشمار به ثبت رسیده است و قابل توجه است که در هفت سال اخیر در نوروز تعداد کشتهها به ۶۴۰۳ نفر رسیده است.
از بین کشته شدگان ۲۸درصد از این افراد زیر ۱۸ سال، سه درصد عابرین پیاده، ۱۰ درصد موتورسواران و ۳۳ درصد رانندگان وسایل نقلیه بوده اند.
با نگاهی به آمار کشته شدگان نوروزی در سال۱۴۰۱ به این نتیجه می رسیم که میزان کشته شدگان سال جاری اندکی نسبت به گذشته کاهش داشته است اما همچنان با آمار بالایی مواجه هستیم.
براساس آمار اولیه جمع آوری شده توسط واحد آمار سازمان پزشکی قانونی کشور، در طرح نوروزی ۱۴۰۱ یعنی ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ تا ۱۵ فروردین۱۴۰۱ ، یک هزار و ۱۰۱ نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند که از این تعداد ۷۸۷ نفر مرد و ۳۱۴ نفر زن بودند. همچنین از این تعداد ۸۰۰ نفر در محورهای برون شهری، ۲۳۱ نفر در مسیرهای درون شهری، ۶۰ نفر در مسیرهای روستایی و مابقی در سایر مسیرها جان باخته اند.
نقش بیش از ۵۰ درصدی پراید و پژو در تصادفات نوروز ۱۴۰۲
براساس اعلام سردار سید تیمور حسینی، جانشین رئیس پلیس راهور فراجا، خودروهای پراید و پژو ۵۱ درصد از کل فوتیهای تصادفات نوروز ۱۴۰۲ را به خود اختصاص دادهاند.
جانشین رئیس پلیس راهور فراجا درباره سهم خودروهای داخلی و خارجی از کل تصادفات فوتی نیز گفت: «۲۷ درصد خودروها در تصادفات فوتی خودروی پژو، ۲۴ درصد خودروی پراید، پنج درصد خودروهای خارجی و کمتر از یک درصد هم اتوبوس بودند، مابقی نیز مربوط به انواع دیگر خودرو و موتورسیکلت است».
با نگاهی به این آمار به خوبی می توان به این موضوع پی برد که سهم کیفیت پایین خودروهای تولید داخلی دلیل اصلی تصادفات جاده ای از کشته شدن افراد است.
موضوعی که در سال های اخیر همواره مطرح شده اما هنوز اقدامات مناسبی در این زمینه صورت نگرفته است. کار به جایی رسید که رهبر انقلاب نیز از کیفیت پایین خودروهای داخلی انتقاد کرده و از مسئولان مربوطه خواستند برای این مسأله چاره اندیشی کنند.
مهم ترین چالش های خودروسازان داخلی
بدون تردید انحصار در صنعت خودروسازی مهم ترین چالش خودروسازی در کشور و یکی از دلایل مهم کاهش کیفیت خودروهای داخلی است.
اگر بخشی از خودروسازی کشور به بخش خصوصی واگذار می شد شرایط برای رقابت بین شرکت های خودرو ساز فراهم می شد و به همین دلیل کیفیت خودروهای داخلی افزایش پیدا می کرد.
از سوی دیگر شرایط برای سرمایه گذاری های خارجی و حضور شرکت های خارجی تولید کننده خودرو در کشور فراهم می شد که اتفاق مهم در صنعت خودرو سازی کشور به شمار می رود.
نکته دیگر اینکه تحریمهای آمریکا علیه ایران به خصوص در بخش خودروسازی نیز یکی دیگر از علل کیفیت پایین خودروهای داخلی است. با این حال خودروسازان، قطعهسازان را مقصر اصلی کیفیت پایین خودروها میدانند و معتقد هستند که ۷۰ درصد از کیفیت خودرو در اختیار قطعهسازان و فقط ۳۰ درصد آن بر عهدهی خودروسازان است.
عامل انسانی دلیل مهم افزایش کشته شدگان جاده ای
برخلاف تصور عمومی، کیفیت پایین و عیوب خودروها، سهم نخست را در علل تصادفات نوروزی ندارند. بنا بر مشاهدات پلیس راهور، علت بیشتر تصادفات در نوروز بهترتیب سرعت غیرمجاز، سبقت غیرمجاز، عدمتوجه بهجلو، خستگی و خوابآلودگی و استفاده از تلفنهمراه است.
حدود ۳۲ درصد از تصادفات رانندگی بهعلت واژگون شدن خودرو اتفاق افتاده است که بیشترین علت آن خستگی و خوابآلودگی عنوان شده است. گرچه افزایش میزان تردد در تعطیلات نوروزی و همچنین قانونگریزی برخی رانندگان و خطاهای انسانی در بالا رفتن میزان تصادفات نقش مهمی دارد، اما این را نیز باید در نظر داشت که ۸۶ درصد از خودروهایی که تصادف با آنها در نوروز امسال منجر بهجرح و فوت شده است داخلی بودهاند.
بنا بر آمار ارائهشده از سوی پلیس راهور انتظامی کشور، رکورددار تصادفات پژو ۴۰۵، پژو پارس، پژو ۲۰۶ و پراید هستند. در این زمینه نیز برخلاف تصور همگانی، خانواده محصولات داخلی پژو، رکورددار تصادفات بودهاند، نه خودرو پراید.
در این خصوص هم نیز باید اذعان داشت که گرچه سهم نزدیک به ۹۰ درصدی این خودروها در تصادفات منجر بهجرح و فوت، بهسهم بالای محصولات داخلی از خودروهای در حال تردد در جادهها برمیگردد، اما درهر حال با فرض جایگزینی تمام خودروهای حاضر در این تصادفات با خودروهای ایمنتر داخلی مانند شاهین و تارا یا خودروهای خارجی، میزان جرحی و فوتی تصادفات نوروزی و سالانه جادهای تا حد قابل توجهی کاهش مییابد.
از سوی دیگر، بنابر آمار اعلامشده در سالهای اخیر، بیشترین علت فوت ناشی از تصادف در اثر ضربه به سر اتفاق افتاده است که این امر اهمیت توجه به افزایش ایمنی خودرو نظیر افزایش کیفیت بدنه، بهبود عملکرد کیسه هوا و… را پررنگتر میکند.