«رسانه مسئولیت اجتماعی»- احسان انصاریبا نهادینه شدن موضوع مسئولیت اجتماعی در بین شرکت های صنعتی بسیاری از شرکت ها تلاش می کنند در راستای مسئولیت اجتماعی حرکت کنند.این شرکت ها تلاش می کنند از ظرفیت های موجود استفاده می کنند تا رسالت مسئولیت اجتماعی خود را انجام بدهند.
نکته مهم در این زمینه است که برخی شرکت ها متناسب با ظرفیت هایی که از آن برخوردار هستند در زمینه مسئولیت اجتنماعی فعالیت نمی کنند. یکی از این شرکت ها«کاله» است که اگر چه در دوران همه گیری کرونا اقداماتی در زمینه مسئولیت اجتماعی انجام داد اما به صورت جدی و فراگیر در زمینه مسئولیت اجتماعی فعالیت نمی کند و از ظرفیت های اجتماعی و اقتصادی خود در این زمینه بهره نمی برد.
اقدامات«کاله» در دوران همه گیری کرونا مقطعی یا پایدار؟
شرکت کاله در یکی از مهمترین قدمهای خود برای مقابله با پیامدهای منفی اجتماعی همهگیری کرونا و تامین امنیت غذایی شهروندان در این دوران، در طرحی مشترک با «هلال احمر» و «اسنپ» که حدود یک سال قبل با عنوان «به هم دلگرمیم» به اجرا درآمد، به ازای هر ریتوییت در شبکه اجتماعی توئیتر، یک بسته غذایی حاوی انواع محصولات لبنی و پروتئینی را به دست خانواده های آسیب دیده از کرونا در استان های تهران، قم، مازندران و خوزستان رسانید.
در این طرح که با همکاری سازمان داوطلبان جمعیت هلالاحمر و با کمک وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سایر دستگاههای حمایتی انجام شد این محصولات، جمعا به ارزش ۲۰۰ هزار تومان به حمایت دیدگان اختصاص یافت.
از سوی دیگر، این شرکت با تامین سبد غذایی سرشار از کلسیم و سایر مواد غذایی مورد نیاز بدن در دوران کرونا، توجه به محصولات «سلامت محور» و همسویی با تحولات موجود در بستر جامعه، عدم افزایش قیمت محصولات بهعنوان یک شرکت بزرگ بخش خصوصی، تولید محصولات سرشار از پروبیوتیک و غنیشده با پروبیوتیکها که بهعنوان عمدهترین عامل تقویت سیستم ایمنی بدن شناخته میشود و … هم راستا جامعه در مبارزه با این همهگیری مهلک قدم برداشت.
با این وجود این اقدامات شرکت کاله را نمی توان در راستای مسئولیت اجتماعی قلمداد کرد و تنها باید آن را یک اقدام انسان دوستانه در دوران فراگیری کرونا به شمار آورد. هر چند این اقدام موثر و کارساز بوده باشد.
«کاله» برنامه ای برای سبد غذایی طبقه ضعیف ندارد
در حالی که برندهای معروف مواد غذایی به طور پیشفرض در حال تامین امنیت غذایی هستند تا از دسترسی اساسی به غذای کافی اطمینان حاصل کنند، راههای بسیاری وجود دارد تا علاوه بر آن، دسترسی کافی شهروندان به رژیم غذایی کافی و مغذی را در دستور کار خود قرار دهند.
برای این منظور، نگاه متفاوت به مقوله سوء تغذیه، زمینه را برای تدوین استراتژیهای مناسبی که بتوانند نیازهای افراد با سطح درآمد متنوع را برآورده کنند، فراهم میکند.
سوال مهم در این زمینه این است که شرکت کاله چه برنامه ای برای ارائه موادغذایی به طبقات مختلف جامعه و به خصوص طبقه ضعیف جامعه دارد و چه راهکاری در این زمینه اندیشیده شده است؟به نظر می رسد کاله برنامه ای در این زمینه ندارد و تولیدات این شرکت تنها برای کسب سود و بدون توجه به دغدغه های طبقات ضعیف جامعه تولید شده است.
کاله تلاش کرده هم راستا با برندهای بزرگ با تکیه بر مصرفکنندگان با سطح بالای درآمدی خود و تولید برندهای لوکس مشابه آنچه در جهان رایج است، نگرانیهای مربوط به تامین هزینههای مرتبط با برنامههای مسئولیت اجتماعی را مرتفع مینمایند.
این در حالی است که شرکتهای بزرگ، گاهی اوقات این مسئولیت مدنی را فارغ از معادلههای سود و زیان انجام میدهند و در بحرانهای اجتماعی به عنوان یک کنشگر اجتماعی وارد عمل میشوند. موضوعی که درباره کاله صادق نیست.
مسئولیت اجتماعی یک مفهوم فراگیر و پایدار است و اگر شرکتی تمایل دارد در این راستا حرکت کند باید اصول اولیه آن را رعایت کند.یکی از اصول اولیه مسئولیت اجتماعی حرکت در مسیر رضایت مشتری با توجه به وضعیت اقتصادی جامعه است.
در چنین شرایطی انتظار می رود شرکت های معتبری مانند کاله با درک وضعیت اقتصادی جامعه برای طبقات ضعیف بسته های مواد غذایی متناسب با وضعیت اقتصادی هر طبقه و به خصوص طبقه ضعیف فراهم کنند و در یک رویکرد پایدار به مسئولیت اجتماعی خود عمل کنند.
مسئولیت اجتماعی «کاله» در زمینه سوتغذیه پنهان
در شرایط کنونی در اغلب کشورهای جهان نگرانیها در مورد سومین جنبه سوء تغذیه، یعنی اضافه وزن و کاهش ایمنی بدن افزایش پیدا کرده است.
این نوع سوء تغذیه ارتباطی به تامین کالری مورد نیاز بدن ندارد، بلکه مربوط به کمبود عناصر ریز مغذی است که بویژه برای کودکانی که بیشتر درگیر آن هستند، عواقب مادامالعمر دارد.
این امر با اختلال در رشد جسمی و شناختی آغاز شده و با افزایش خطر ابتلا به بیماریهای غیرواگیر و بروز چاقی ادامه می یابد که در نهایت به ایجاد ضعف در سیستم ایمنی بدن منجر میشود.
«کاله» به عنوان یک شرکت معتبر مواد غذایی هنوز اعلام نکرده که در راستای مسئولیت اجتماعی خود چه برنامه ای برای کاهش چاقی افراد جامعه و مقابله با آن ارائه کرده است؟آیا این شرکت در تولید محصولات خود به این نکته مهم توجه می کند؟ مسئولیت اجتماعی شرکت کاله به چه میزان تبلیغاتی و در راستای سود بیشتر و به چه میزان متناسب با دغدغه نیاز های مردم جامعه است؟این سوالاتی است که این شرکت باید به آن پاسخ بدهد.
با جدیتر شدن معضل سوتغذیه پنهان بویژه در دوران همهگیری کرونا، برخی کشورهای توسعهیافته در پی پیادهسازی و اجرای سیاستهای جدید و نوآورانهای در سیستمهای کشاورزی و صنایع غذایی خود هستند تا تمرکز بیشتری را معطوف به کیفیت غذایی و افزایش سطح ایمنی بدن شهروندان خود کنند.
در همین راستا، دولتها به موجب وظایف ذاتی و نهادهای مردمنهاد و شرکتهای فعال در حوزه صنایع غذایی نیز به موجب مسئولیت مدنی که بر دوش خود احساس میکنند، رویکردهای مداخلهگرایانهای را در این موارد اتخاذ کردهاند.
یکی از این رویکردها، زیر ذرهبین بردن تحول در سیستمهای غذایی و همچنین طرح این پرسش است که چگونه میتوان با این معضل مواجه شد؟
«کاله» در زمینه اقداماتی که در زمینه افزایش سطح ایمنی بدن مصرف کنندگان داشته گزارشی به مردم ارائه نداده است.به نظر می رسد این شرکت تنها در تبلیغات خود به موضوع مسئولیت اجتماعی اشاره می کند و در واقع نسبت به مسئولیت های اجتماعی مستتر در صنعت مواد غذایی بی توجه و یا کم توجه است.