«رسانه مسئولیت اجتماعی»:در سالهای اخیر تاکید زیادی روی مساله مسئولیت اجتماعی شرکتها شده است و انجام مسئولیتهای اجتماعی توسط شرکتها به عنوان راهکاری برای افزایش درآمد این شرکتها و افزایش سودآوری آنها ذکر شده، ضمن اینکه کل جامعه می توانند از مزایای این افزایش درآمد برخوردار باشند.
وب سایت سی اس آر در گزارشی می نویسد:«در سالهای اخیر تمرکز زیادی برای انجام مسئولیتهای اجتماعی در حوزه های مرتبط به محیط زیست و کاهش انتشار کربن انجام شده است و بخش آموزش در این زمینه با محدودیتهای زیادی روبرو است. به نظر می رسد بهتر است که سرمایه گذاری در حوزه آموزش هم افزایش پیدا کند و بهترین زمان برای آموزش هم در سالهای اولیه نوجوانی است که اطلاعات در ذهن افراد نهادینه می شود.».
باید در نظر داشت آموزش کلید رشد هر کشور است و انجام مسئولیتهای اجتماعی شرکتها در این زمینه می تواند منافع زیادی برای کشور داشته باشد.
وب سایت ام دی پ آی اخیرا مقاله ای در مورد چگونگی ایجاد فرهنگ مسئولیتهای اجتماعی شرکتی در جامعه منتشر کرده است . طبق این مقاله بهترین راه فرهنگ سازی در این زمینه، آموزش به دانش آموزان است. زیرا این گروه تمامی داده ها و اطلاعات را در ذهن خود نهادینه می کنند و در بزرگسالی آن را اجرا می کنند.
ضرورت آموزش مسئولیت اجتماعی در دبیرستان ها
طبق گزارش مذکور برای شروع آموزش در این زمینه، بهتر است وارد دبیرستان ها شد. دانش آموزان دبیرستانی از نظر سطح آگاهی در وضعیتی قرار دارند که می توانند شرایط و مسایل مهم را درک کنند. به همین دلیل باید شرکتهای بزرگ به صورت دوره ای در دبیرستان ها حاضر شوند و با دادن اطلاعاتی در مورد مقوله مسئولیتهای اجتماعی و دلیل ضرورت اجرای این سیاست، نسل آینده را برای حضور فعال تر در این عرصه آماده کنند.
در این مقاله آموزش در دبیرستان ها به معنای انجام مسئولیتهای اجتماعی توسط شرکتها در حوزه آموزش است . البته انجام مسئولیتهای اجتماعی در حوزه آموزش ابعاد مختلفی دارد و آموزش به دانش آموزان دبیرستانی یکی از این ابعاد و شاید مهمترین بعد آن باشد.
انجام مسئولیتهای اجتماعی در حوزه آموزش می تواند شامل تامین مالی برای ایجاد مدارس در مناطق محروم، ایجاد دوره های آموزش یا مهارت آموزی برای نیروی کار یا سرمایه گذاری در ارایه روش های نوین آموزشی و برخورداری از وسایل کمک آموزشی مدرن هم می شود. باید در نظر داشت آموزش کلید رشد هر کشور است و انجام مسئولیتهای اجتماعی شرکتها در این زمینه می تواند منافع زیادی برای کشور داشته باشد.
مدرسه به عنوان پایگاه مسئولیت اجتماعی
مسئولیت پذیری اجتماعی که با مفاهیمی مانند وجدان سازمان، عملکرد اجتماعی، کسبوکار مسئول و پایدار، مسئولیت شهروندی و پاسخگویی اجتماعی سازمان شناخته می شود، هم ارائه خدمت به نسل آینده، هم ارائه خدمت به خود جامعه است.
مدرسه آینه جامعه و سلسلهمراتب اجتماعی در چهارچوب نظام آموزشوپرورش است که در محیط اجتماعیِ پیوسته در حال تغییر و تحول فعالیت می کند و مستقیم یا غیرمستقیم بر جامعه اثر می گذارد.
جوامع امروز سیستم مدرسه را مسئول ادامه زندگی اجتماعی و ارتقای فرد در چهارچوب انتظارات جامعه در نظر می گیرند و امروز تقریباً همه جوامع، آموزشوپرورش خود را با چشم اندازی جهانی و بر اساس نیازهای جامعه شکل می دهند.
مرور پژوهش های پیشین مشخص می سازد که حرکت مدارس و فعالیت های آموزشی و تربیتی آنها در مسیر توسعه و پیشرفت جامعه و فرد، نقش مدرسه در تقویت مسئولیت پذیری اجتماعی دانش آموزان و توجه به مدرسه بهعنوان محلی برای تمرین عملی مشارکت مدنی و ایجاد حس مسئولیتپذیری اجتماعی در افراد به لزوم توجه مدارس به مسئولیت پذیری اجتماعی است. پذیرش مسئولیت پذیری اجتماعی نه تنها به معنی عملکرد خوب در مدرسه است، همکاری قوی بین مدرسه و جامعه پیرامون آن، تعامل و مشارکت با جامعه باعث موفقیت مدرسه و پیشرفت تحصیلی بیشتر دانش آموزان می شود و عملکرد تحصیلی دانش آموزان را بهبود می بخشد.
مسئولیت اجتماعی یک مدرسه، مسئولیت داوطلبآنه ای است که اعضای مدرسه در برابر جامعه و محیط زیست با پذیرش اصول اخلاقی، توسعه ارزش های دموکراتیک و پایدار، رفتار شفاف و اخلاقی در مشارکت فعال داوطلبانه، خودآموزی رفتار مسئولیت پذیری اجتماعی و تعهد به در نظر گرفتن نیازهای ذی نفعان در چهارچوب قوانین و استانداردهای بین المللی انجام می دهند.
بدین منظور، مدرسه می تواند با بهره گیری از نیروهای متخصّص و اختصاص امکانات لازم و ایجاد برنامه های مناسب و متنوع علمی، ورزشی، فرهنگی و … برای کلیه دانش آموزان گذشته از انتقال دانش و مهارت، بر رفتار و اجتماعی کردن افراد و همسازی با اخلاق اجتماعی از طریق انتقال ارزش ها، هنجارها و نگرش های اجتماعی مطلوب و مناسب تأثیرات شگرفی داشته باشد.
در سندتحول بنیادین آموزش وپرورش نیز به صراحت بر «مسئولیت پذیری همهجانبه، مشارکت اجتماعی و داشتن روحیه جمعی و مهارت لازم برای جامعه گزاره های ارزشی نظام تعلیم وتربیت رسمی و عمومی، رعایت حقوق و مسئولیت های اجتماعی، ارتقای آداب و آیین زندگی متعالی، بهداشتی و زیستمحیطی، تقویت شایستگی های اعتقادی، اخلاقی و حرفهای مدیران و معلمان و تحکیم نقش الگویی آنان و فراهم آوردن سازوکارهای اجرایی برای مشارکت فعال و مؤثر ایشان در برنامههای تربیتی وفعالیتهای پرورشی مدارس» تأکید شده است.
آموزشوپرورش هر کشوری سهم مهم و اساسی در سرنوشت اجتماعی و سیاسی و فرهنگی آن کشور دارد. تقویت بنیه علمی و تربیتی کشور، انتقال فرهنگ به آیندگان و حفظ میراث گذشتگان، تقویت اراده ملی، ایجاد بینش سیاسی صحیح، برقراری روابط اجتماعی، تقویت پایه های اقتصادی، همه ازجمله کارکردهای نظام تربیتی است که مدرسه می تواند در رسیدن به آنها نقش مهمی داشته باشد؛ بنابراین، شکوفایی مدرسه ازجمله حساس ترین و حیاتی ترین رسالت نهادهای تربیتی است.
مدرسه ازجمله مهم ترین و اساسی ترین نهادهای اجتماعی در هر کشور محسوب می شود که نقش اساسی در هدایت، تربیت و کنترل افراد جامعه و کارکردهای مختلف اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و … دارد و تنها هدف و کار آن آموزش و درس خواندن دانش آموزان نیست.
همکاری و همیاری، نظم، رقابت سالم، هویت یابی، فراگیری اصول اخلاقی و … از کارکردهای دیگر مدرسه است. از طرفی باید گفت مهمترین و اصلی ترین رسالت مدرسه «پرورش انسان آتیه ساز» است. درواقع مدرسه کارخانه انسانسازی و فرهنگ سازی است محصول و ثمره مدرسه دانش آموزانی هستند که سرمایه گذاری اصلی و اولیه باید بر روی آنان متمرکز شود.